Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka champagner till 7 rätter?

matage

Medlem
Sitter som bäst och klurar på en nyårsmiddag. Efter all julfrossa så känns det på plats med nånting lättare och jag funderar nu på en flerrätters med genomgående skumpa. Frågan är bara vilka flaskor (om ens några) av de jag har hemma..

Med tanke på deltagarantalet så känns det tyvärr inte realistiskt med en flaska per rätt om vi ska ha hopp om att uppleva tolvslaget utan vi pratar snarare 2-3 flaskor som ska ta oss genom menyn.

Menyplanen ser just nu ut som följer:

1. Amuse Bouche - Crostini med anklever + mini-blinier med löjrom
2. Ostron med scharlottenlöksvinäger
3. Liten Jordärtskockssoppa med tryffel
4. Aromsmörsgratinerad hummer (aromsmör m vitlök, paprika, persilja, tomat)
5. Halstrade pilgrimsmusslor på svartrot med blodgrapesmörsås och löjrom
6. Ost (brie, petit tourtain..)
7. Mjölkchokladmousse med färska hallon


Min initiala plan är att köra samma till rätt 1-3: Ruinart Brut 96 alt Henriot Millesime 96
och till 4-7: NV Billecart-Salmon Champagne Brut Rosé med ca 3 år på nacken

Nu vet jag ju att efterrätten är ett longshot men jag inbillar mig att den inte alltför söta moussen med de syrliga hallonen ska kunna funka till rosén.

Andra champagner att spela med i kylen just nu:
- Duval Leroy FdC 1996
- Fresnet-Juillet Special Club 1998
- Franck Bonville 2002
- NV Ayala Zero Dosage (3 år på nacken..)
- NV De Venoge Cordon Bleu (2 år)

Är jag på rätt eller fel spår här med uppdelningen av rätterna?
Nån av de befintliga som skulle passa bättre än mitt val, eller ska jag sikta på Systembolaget under morgondagen (och då köpa vad)?
(Jag är nog inte redo att knäcka nån Belle Epoque riktigt än - mitt sällskap är i början av sin champagneresa..)
 
Toppen