Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka leverantörer köper ni flest flaskor ifrån?

Elvis

Medlem
Trodde du var FRW kille:)

Jag var det men jag har bytt, ivrigt påhejad av @Anders Landström. ;)

FRW har väldigt trevligt utbud men känns allmänt slarviga, tycker jag. Jag lagrar vinerna på Octavian och de rapporterade skadade kartonger trots att det var viner som kommit direkt från champagnehus till FRW till Octavian. Plus att FRW levererade Comtes 2004 på magnum i stället för Comtes 2002 på magnum vid ett tillfälle. Även om jag fick möjlighet att annullera den ordern är sådant slarv irriterande.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag var det men jag har bytt, ivrigt påhejad av @Anders Landström. ;)

FRW har väldigt trevligt utbud men känns allmänt slarviga, tycker jag. Jag lagrar vinerna på Octavian och de rapporterade skadade kartonger trots att det var viner som kommit direkt från champagnehus till FRW till Octavian. Plus att FRW levererade Comtes 2004 på magnum i stället för Comtes 2002 på magnum vid ett tillfälle. Även om jag fick möjlighet att annullera den ordern är sådant slarv irriterande.
Har själv bara köpt Bdx 2009 från FRW fungerade OK, handlar alltid annars av Farr, 100%+ nöjd!
 

Elvis

Medlem
Båda dessa har jag besökt i LA och speciellt The Wine House blev jag grymt imponerad av. Jädrar i min låda vilket trevligt utbud!

Ja, The Wine House är nog bäst egentligen men KL Wines har ett väldigt bra "beställningssortiment" där de plockar hem viner från sina andra butiker utan någon transportkostnad.
 

Jos

Medlem
Mina har gått från Millesimes, FRW, Caviste och systembolaget

till

Plus des Bulles, Flaskposten, Div. butiker i utland samt flygplatser, Caviste och Systembolaget.

Plus des Bulles kan vara rätt dyra generellt men har olika kampanjer samt bra pris på vissa grejer. Som jag tror jag nämnt tidigare kostar ju aktuella Charles Heidsieck 50% mer på systembolaget. Och då räknar jag även med frakten hem till dörren vilket Plus des Bulles är väldigt billiga på. 180 spänn för ett 6-pack.
 
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har ju tidigare varnat för FRW (Fine+Rare, www.frw.co.uk) och tänkte följa upp med lite bilder. Var precis i källaren och flyttade om lite och den låda med Cristal magnum 2002 jag köpte av FRW i samband med lanseringen kom fram. Förutom att FRW öppnar alla lådor som plockar de dessutom ut flaskorna och i det här fallet så glömde man lägga tillbaka skyddsfolien.

Sättet att öppna lådor får Systembolaget att framstå som proffs. Man blir ju också tveksam om vinerna ens kommer från samma låda. Då jag klagade svarade FRW att de har experter som sysslar med viner och att de öppnar alla lådor för att vara säker på att det är rätt vin i lådan? Bara det sista är en stor varningsklocka, om de har problem med nylanserade viner, var köper de då sina viner?

2013-09-28-19-05-20.jpg


2013-09-28-19-05-33.jpg


2013-09-28-19-05-51.jpg


Edit: Nu med bilder

Jag var det men jag har bytt, ivrigt påhejad av @Anders Landström. ;)

FRW har väldigt trevligt utbud men känns allmänt slarviga, tycker jag. Jag lagrar vinerna på Octavian och de rapporterade skadade kartonger trots att det var viner som kommit direkt från champagnehus till FRW till Octavian. Plus att FRW levererade Comtes 2004 på magnum i stället för Comtes 2002 på magnum vid ett tillfälle. Även om jag fick möjlighet att annullera den ordern är sådant slarv irriterande.

Tyvärr tråkig hantering av lådor.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Äh, jag handlar lite här å där... Bolaget ibland för det mest akuta.. Annars franska vinlistan, winefinder och nu senast Caviste.
Plus des bulles var ju ett grymt tips @Jos !! Missat den... Drog precis iväg en beställning på lite Savart b.la.
 

Michael_M

Medlem
För mig ser listan ut följande
Winefinder
Caviste
Xwine
Garrafiera Nacional - portugisiskshop med självklart mycket portugisiskt vin. Tyvärr dyr frakt o med sista leveransen var en flaska trasig. De har ännu inte ersatt vinet. Har annars bra utbud av bra Madeira o Portvin.
Franska Vinlistan
Systembolaget - har slagit vad med mig själv av sluta handla där. Det går, gäller att planera lite bättre.
 

Jos

Medlem
Äh, jag handlar lite här å där... Bolaget ibland för det mest akuta.. Annars franska vinlistan, winefinder och nu senast Caviste.
Plus des bulles var ju ett grymt tips @Jos !! Missat den... Drog precis iväg en beställning på lite Savart b.la.
Dom är verkligen bra. Smidig betalning med kreditkort och billig snabb frakt. Jag beställer till jobbet så slipper jag tänka på att vara hemma. Får ett mail när jag har en låda vin nere hos vaktmästarn
 

Michael_M

Medlem
Dom är verkligen bra. Smidig betalning med kreditkort och billig snabb frakt. Jag beställer till jobbet så slipper jag tänka på att vara hemma. Får ett mail när jag har en låda vin nere hos vaktmästarn
Vad är Plus des Bulles, (lätt lat, orkar inte googla)
 

Michael_M

Medlem
Men om du är lat bör du väl ta det minst jobbiga, lägg in namnet och sök!
kanske låter som mindre jobbigt, men om ni beskriver allt om den butiken i forumet så kan jag ju bestämma vad jag vill om den. Då slipper jag ju tänka på sök o svåra saker.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag hittade ingen funktion för andra språk på Plus des bulles, men jag tror att jag fick iväg en korrekt beställning. Google translate är ju bra ibland.
Var det en korrekt observation eller gömmer det sig en engelsk flagga nånstans? Det kanste står "välj annat språk" på franska?

(får mig att tänka på ett träningsläger i Bayern en gång. En tränare från Schweiz frågade på grov "Schwytzerdytch", eller vad dialekten nu heter, om alla förstod vad han sa. Ingen protesterade. Så han pratade på.... tills någon tysk ifrågasatte om den lilla gruppen svenskar verkligen förstått frågan)
 
Toppen