Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka ostar till sauternes?

Elvis

Medlem
Jag tänkte korka upp en Chateau Suduiraut 2001 på fredag men vilka ostar ska jag ha till? Och vilka tillbehör? Min fru älskar söta tillbehör som fikonmarmelad och tryffelhonung.
 

Gurto

Medlem
Roquefort är ju det mest klassiska men en långlagrad cheddar lär också passa bra. Släng in lite Brillat Savarin för att få en till osttyp också, lär inte bli fel på något vis :)

Jag brukar generellt vara försiktig med marmelad eller söta tillbehör när jag dricker torrt vin till ost men eftersom du ju dricker sött så lär det inte bråka med upplevelsen av vinet. Fikonmarmemad känns som ett bra val. Framför allt roqueforten som kommer passa till marmeladen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag tänkte korka upp en Chateau Suduiraut 2001 på fredag men vilka ostar ska jag ha till? Och vilka tillbehör? Min fru älskar söta tillbehör som fikonmarmelad och tryffelhonung.

Comte, Beaufort och förstås en Roquefort..
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Tack för tips! Brillat Savarin och Comtes tillhör redan favoritostarna men Roquefort äter vi sällan hemma.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som sagt, blåmögelost med sött tillbehör är utmärkt. Roquefort är ju klassisk, men en lite mildare blåmögelost som Saint Agur ska heller inte föraktas. Söta tillbehör - många funkar: fikonmarmelad, annan bra marmelad eller konfityr, eller sauternesgelé (fast koka inte gelé på Suduirauten...).
Smakrik (lagrad) hårdost funkar, och även ostar med kraftigt salt skal som Munster.
Brillat-Savarin tycker jag du sparar till dina champagner där den passar perfekt, men den är för mesig för sauternes.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum

upload_2015-2-25_21-47-49.png
eller denna :)
 
Toppen