Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka tillverkare i Champagne är biodynamiskaodlare?

johan4711

Medlem
De som är certade i Biodyvin finns här: http://www.biodyvin.com/fr/nos-adherents.html (Biodyvin är den franska organisation som äger varumärket biodynamik i Frankrike.) Sen finns det ju många som inte är det men som kör med ett valfri mängd av biodynamiska metoder såsom t.ex Larmandier-Bernier och Marguet som nämnts här ovan.

Om biodynamiska viner anser jag följande: Jag tror till att börja med att Steiner var en bluff och att det finns saker i hans lära som antagligen inte har någon påverkan alls på vinet (han pratade jordbruk, inte vin till att börja med). Däremot tycker jag att det är fel att säga att biodynamiskt inte är ekologiskt om man menar att det på något vis skulle vara finare att vara ekologisk. Om man tar Olivier Humbrecht i Alsace som exempel så är han t.ex av åsikten att certifierat ekologiskt jordbruk tillåter för mycket saker som han inte tycker är bra (nu lägger jag orden i hans mun men jag antar att han bland annat menar att koppar är dåligt för jorden vilket är en vanlig invändning mot ekologiskt jordbruk som tillåter detta) och helt enkelt är en certifiering som är för lätt att få och därmed inte egentligen är värd nånting, det blir bara ett säljknep, lite som att sätta en av alla de där vintävlingsklistermärkena på sin flaska. En biodynamisk certifiering (I biodyvin) i hans ögon är helt enkelt tuffare att uppnå och behålla och blir därmed ett kvalitetssigill eftersom det omfattar hela produkten, vingården OCH vineriet. Av alla producenter jag träffat och pratat med om just biodynamiska principer är i princip samtliga något genererade när man frågar om rot och lövdagar och månkalendrar eftersom de också verkar tycka att det är vidskepligt men eftersom man i 100% av fallen anser att helheten i systemet är det som räknas, dvs, hur ser vingården ut efter att jag gått från vilket vingårdsbruk man nu kommer från till biodynamiskt så säger samtliga att det märks en enorm skillnad dels i vingården som verkar leva och må mycket bättre än innan, men framförallt i glaset.

Jag kan leva med att man blandar in saker som eventuellt inte har någon som helst påverkan mot att slutprodukten - det som hamnar i mitt glas - blir bättre och bara blotta förekomsten av inslag av vidskeplighet och nonsens invaliderar inte hela läran.
 

Martin Berggren

Bad santa
Demeter är den största organisationen för certifiering av biodynamiskt jordbruk. Biodyvin är en alternativ organisation med fokus på vinodling. Jag vet att medlemmar i Biodyvin anser att Demeter är en lite för kommersiell märkning. Principerna är desamma. Jag får känslan att övertygelsen är starkare i Biodyvinlägret (OBS! generalisering).

För att återkoppla till trådens ämne. Det finns en enda odlare på hela Montagne de Reims som är medlem i Demeter (gissa vem...). Det bekräftar vad odlarna i området vittnar om att det är mycket svårt att helt överge kemikalierna. Risken att förlora en hel skörd och därmed kanske hela familjeföretaget är helt enkelt för stor. Potentialen för ekologisk och biodynamisk odling varierar dessutom enormt mellan byarna. I Verzenay är det, för att låna David Pehus uttryck, "förbannat svårt" medan grannbyn Mailly har betydligt bättre förutsättningar.

Det varmare Aube lämpar sig betydligt bättre för biodynamisk odling (titta på kartan!). Dessa odlare fick dock ordentligt på tasken 2013 som bjöd på extrema väderutmaningar i området. Ska bli intressant att prova hur vinerna, det lilla som producerats, blir.

Använd Johans länk för att hitta medlemmarna i Biodyvin. Vinodlande medlemmar i Demeter finns här: http://www.demeter.fr/presdechezvous/viticulteurs
 

Mats

Gone todash....
De som är certade i Biodyvin finns här: http://www.biodyvin.com/fr/nos-adherents.html (Biodyvin är den franska organisation som äger varumärket biodynamik i Frankrike.) Sen finns det ju många som inte är det men som kör med ett valfri mängd av biodynamiska metoder såsom t.ex Larmandier-Bernier och Marguet som nämnts här ovan.

Om biodynamiska viner anser jag följande: Jag tror till att börja med att Steiner var en bluff och att det finns saker i hans lära som antagligen inte har någon påverkan alls på vinet (han pratade jordbruk, inte vin till att börja med). Däremot tycker jag att det är fel att säga att biodynamiskt inte är ekologiskt om man menar att det på något vis skulle vara finare att vara ekologisk. Om man tar Olivier Humbrecht i Alsace som exempel så är han t.ex av åsikten att certifierat ekologiskt jordbruk tillåter för mycket saker som han inte tycker är bra (nu lägger jag orden i hans mun men jag antar att han bland annat menar att koppar är dåligt för jorden vilket är en vanlig invändning mot ekologiskt jordbruk som tillåter detta) och helt enkelt är en certifiering som är för lätt att få och därmed inte egentligen är värd nånting, det blir bara ett säljknep, lite som att sätta en av alla de där vintävlingsklistermärkena på sin flaska. En biodynamisk certifiering (I biodyvin) i hans ögon är helt enkelt tuffare att uppnå och behålla och blir därmed ett kvalitetssigill eftersom det omfattar hela produkten, vingården OCH vineriet. Av alla producenter jag träffat och pratat med om just biodynamiska principer är i princip samtliga något genererade när man frågar om rot och lövdagar och månkalendrar eftersom de också verkar tycka att det är vidskepligt men eftersom man i 100% av fallen anser att helheten i systemet är det som räknas, dvs, hur ser vingården ut efter att jag gått från vilket vingårdsbruk man nu kommer från till biodynamiskt så säger samtliga att det märks en enorm skillnad dels i vingården som verkar leva och må mycket bättre än innan, men framförallt i glaset.

Jag kan leva med att man blandar in saker som eventuellt inte har någon som helst påverkan mot att slutprodukten - det som hamnar i mitt glas - blir bättre och bara blotta förekomsten av inslag av vidskeplighet och nonsens invaliderar inte hela läran.

Ja i stort håller jag med dig, så länge vinet jag får i glaset är bra kan odlaren få ha nästan vilka galna idéer som helst, det är resultatet som räknas. Med nästan menar jag t.ex. så förde ju Steiner fram rent rasistiska läror så är odlaran strikta följeslagare av ALLT han predikade blir det bojkott av den orsaken hur goda vinerna än är, men de absoluta flertalet följer nog bara själva odlingsprincipen och då får vinet självt tala för om det ska drickas eller inte. Det jag reagerade på från början var att det frågades om just biodynamiska odlare, vilket kunde antyda att man var mer intresserad av hur vinet var gjort än hur det smakar och att det därmed kunde vara bra med en förklaring av vad biodynamik står för. (Nu vet jag ju att det inte var tanken från trådskaparen så ingen skugga över dig Belmont.) Sen är som du säger ekologiskt inte finare än biodynamiskt eftersom biodynamiskt är både ekologiskt odlat plus all övrig hokus-pokus. Men sen ska man ju heller inte tro att ekologiskt automatiskt är nyttigare än saker odlat på vanligt sätt eftersom t.ex. så skaffar sig växterna ibland eget försvar mot insekter mm som är giftigare för oss än den lilla mängd bekämpningsmedel som kan vara kvar, så bättre för naturen i stort kanske men inte nödvändigtvis för oss som individer. Men nu börjar vi närma oss en debatt som inte har här att göra utan låt oss hålla oss till vin istället :)

Att jag reagerar så starkt på det här ämnet tror jag beror på att dels är jag dubbel-doktor där jag både är läkare men även disputerad växtfysiolog få jag har ganska bra koll på hur både vi människor och växterna fungerar, och sen har jag även en bror som gick Waldorfskola, dvs efter Steiners antroposofiska lära, så tossiga biodynamiker är inget främmande för mig (inte brorsan alltså utan knasiga föräldrar och lärare ;)). Men, som sagt, nu åter till vinet!
 

sunqan

Vinös
Om vinet i glaset gör mig tårögd av lycka, får tillverkaren gärna skörda från plantor planterade ortogonalt mot jordmagnetiska fälten, i nymåne samtidigt som en 50-årig jungfru springer naken moturs runt planteringen med ett rökelsekar fyllt med gethår. Om det är det som krävs :) man ska inte underskatta ritualers betydelse ifråga att sätta fokus där det betyder nåt.
 

Mats

Gone todash....
Om vinet i glaset gör mig tårögd av lycka, får tillverkaren gärna skörda från plantor planterade ortogonalt mot jordmagnetiska fälten, i nymåne samtidigt som en 50-årig jungfru springer naken moturs runt planteringen med ett rökelsekar fyllt med gethår. Om det är det som krävs :) man ska inte underskatta ritualers betydelse ifråga att sätta fokus där det betyder nåt.

Absolut, och om man verkligen tror på det man gör så här starkt när man odlar och inte bara certifierar som en försäljningsgimmick är kanske chansen större att att man även lägger stor möda på själva vintillverkningen också och gör en bra produkt. Om man har bra känsla för vintillverkning förstås, för den processen är ju en stor del känsla men också beroende av strikt noggrannhet och vetenskap, och håller man på och muppar runt i komposten som biodynamikerna gör kanske man inte är så vetenskaplig....... Men som sagt, engagemang brukar betala sig i produkten!
 

Erica L

Medlem
Har massor av funderingar på detta tema - tror helt enkelt att de flesta biodynamiker får till en bättre balans i vingården än de som bara följer de ekologiska regelverket (som är rätt tillåtande men begränsande eftersom det bara är den där jäkla kopparsprayen som ska fram så fort det blir fuktigt…) Kan skriva spaltmeter men är sen till jobbet så just nu får det bli det här inlägget, om Cristal:

Jag intervjuade Jean-Baptiste Lecaillon som är chefsvinmakare på Roederer ett par gånger i höstas. Vi hade en superinteressant diskussion om deras tester av ekologiskt/biodynamiskt/konventionellt i vingårdarna. De tog nämligen små arealer och delade dem i tre, med varsin odlingsmetod. Sedan provades druvorna blint, saften testades blint, och efter separat vinifiering testades basvinerna blint. På nästan alla ställen var det ingen större skillnad mellan smaken i konventionell och ekologisk men det biodynamiskt odlade vinet blev tydligt bättre.

JB är, precis som jag själv, vetenskapsman i grunden med en doktorshatt i kemi. Hans slutsats var att det händer någonting i vingården under biodynamisk odling som vi inte har den vetenskapliga kunskapen om än, och därför avskriver, precis som man förr i tiden trodde Galileo var kokko som sa att jorden gick runt solen och inte tvärt om. Druvorna nådde fenolisk mognad tidigare när de odlade biodynamiskt. Det vore jäkligt bra med mer systematisk forskning som den hos Roederer för att klura ut vilka komponenter av den biodynamiska odlingen det är som faktiskt fungerar. Det jag gillar mest var att de såg till att alla andra saker var desamma - hur många gånger man gick igenom gården, att man plogade med hästar etc.

Har en längre artikel om detta i tidningen jag vet att ni älskar att hata (Anders?). Allt om Vin, decembernumret. Däremot var det bara de bästa platserna, vingårdslägen där man har odlat i hundratals år, som det funkade på. Dåliga lägen som var planterade efter kemins intåg i vinvärlden klarade inte omställningen och blev för ofta sjuka. Ca 70% av Cristal är biodynamiskt odlat nu.
 

PaH

Medlem
Jag har fått för mig att det är en ganska stor mängd odlare som har gått över till ett mer ekologiskt jordbruk.
Rene Geoffroy, Vilmart och De Sousa är väl tre odlare till som jag inte har sett att de har nämnts tidigare i denna tråd och är värda att nämnas när man talar bio eller eko.
Det är svårt att slå sig in topp tre när det finns odlare som Selosse, Agrapart och Leclapart.
 

MartinE

Medlem
Leclerc Briant sålde sina biodynamiska vingårdar till Roederer 2012, efter de blev de största biodynamiska odlaren i Champagne.http://www.decanter.com/news/wine-n...r-now-champagne-s-biggest-biodynamic-producer
Det hade jag helt missat! Well done, Roederer! Det ska bli mycket intressant att se hur Leclerc Briant klarar sig när de befintliga lagren tar slut.

Jag gillar också Francois Bedels matiga champagner.
Är inte Eric Rodez ekologiskt/biodynamisk? Tycker de flesta "terroirirster" brukar vara det.

Jag gillar också Françoise Bedel! Och visst jobbar Eric Rodez ekologiskt.
 
Toppen