Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken kniv använder du i köket?

Per Stade

Lege artis
Det var värst vad alla har schyssta knivar. Själv kör jag med en uppsättning Duka från mitten av 90talet med en totalt värdelös Anders Petter och någon konstig räfflad sak. Dukan med gröna handtaget är grym, jag slipar den hemma ibland, håller skärpan, snygga rena snitt både i grönsakerna som fingerspetsen.
2017-02-13%2016.33.18.jpg



Riktiga proffs använder inte knivar med stålskaft.
Det är bara vi amatörer, som vill glänsa i köket, som har superdyra knivar.
Jag köpte en del kött från en bonde en gång i tiden (det är preskriberat nu) och slaktaren, som styckade kossan använde Frosts knivar och hade en stor slipsten bredvid.
 

Keen

slan
Riktiga proffs använder inte knivar med stålskaft.
Det är bara vi amatörer, som vill glänsa i köket, som har superdyra knivar.
Jag köpte en del kött från en bonde en gång i tiden (det är preskriberat nu) och slaktaren, som styckade kossan använde Frosts knivar och hade en stor slipsten bredvid.


Ganska grov generalisering som såklart inte stämmer. Skulle påstå att val av kniv är extremt individuellt, beroende på kock och position. Räcker att kolla på sociala medier för att se att även professionella kockar kan ha dyra knivar. Kolla Tobbe i Åre på Instagram, t.ex, för att se de knivar han levererat till svenska kockar. Kolla amerikanska Top Chef för att se att flertalet av dom har väldigt fina och dyra knivar.

Sen finns det givetvis en poäng med att ha slit och släng-knivar, eller iallafall inte alltför fancy knivar, om man ska göra den sortens prepp som hen beskriver.
Sen i inlägget under ger han en tämligen glödande recension av Tojiro, kniv som rimligtvis kan kallas, iallafall relativt till knivarna i första inlägget, superdyr.

Bild på mina kommer.
 
  • Like
Reactions: Jos

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det inte främst slaktare som kör med enkla kolstålsknivar då de i princip slipar upp en kniv om dagen?
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Ganska grov generalisering som såklart inte stämmer. Skulle påstå att val av kniv är extremt individuellt, beroende på kock och position. Räcker att kolla på sociala medier för att se att även professionella kockar kan ha dyra knivar. Kolla Tobbe i Åre på Instagram, t.ex, för att se de knivar han levererat till svenska kockar. Kolla amerikanska Top Chef för att se att flertalet av dom har väldigt fina och dyra knivar.

Sen finns det givetvis en poäng med att ha slit och släng-knivar, eller iallafall inte alltför fancy knivar, om man ska göra den sortens prepp som hen beskriver.
Sen i inlägget under ger han en tämligen glödande recension av Tojiro, kniv som rimligtvis kan kallas, iallafall relativt till knivarna i första inlägget, superdyr.

Bild på mina kommer.
 

Per Stade

Lege artis
När jag fick en exklusiv japansk kniv så blev jag också glad och tacksam.
IMG_3998.JPG


En fancy handväska också så är lyckan total.
 

lukastollig

Pudelfantast
IMG_3490.JPG

Har ett par Moritaka, ett par Global, en Victorinox mfl. På bilden Moritaka AS Gyuto 240 mm. Riktigt trevlig. Går att få vass som tusan men behöver slipas relativt ofta.
 
Toppen