Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken köttermometer ska jag köpa?

Elvis

Medlem
Vi behöver en ny köttermometer. Vad rekommenderar ni? Analog/digital? Något speciellt märke som är extra bra?
 

sunqan

Vinös
Ska du ha den för att mäta kontinuerligt (typ en stek i Ugnen), eller för att kontrollmäta att biffarna verkligen är lagom stekta?
Man behöver nog ett par stycken.
Elektronisk eller fysikalisk mätning? Antar att en som inte är elektronisk är mer konsistent...
 

kayaker

Cyklist
Det beror lite på vad du är ute efter, men huvudtipset är att köpa från ETI Ltd, http://thermometer.co.uk/
För matlagning så är en Thermapen perfekt, men om du vill ha mer avancerade varianter så finns det.
Det kan ev. vara billigare att köpa från dem genom Amazon.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
För generell matlagning vill jag också slå ett slag för Thermapen. De finns att köpa i "refurbished" skick på Amazon/Ebay för en billig slant. Det är tillverkaren som har tagit tillbaka defekta termometrar, fixat och sedan säljer till ett lägre pris.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Den där Thermapen verkar grym (och jag ska köpa en) men om man också vill ha en som man kan ha i en stek medan den är inne i ugnen, vad skulle ni rekommendera då?
 

Mats

Gone todash....
Säkert inte samma noggrannhet som Thermopen och det finns säkert de av högre kvalitet än den här men för en som mig som grillar mycket ute året om är en trådlös stektermometer en av de bästa grejerna i köket, framför allt om man som jag bor i Umeå och grillar kring jul........ Skönt även om man inte är ute men inte vill gå till ugnen och kolla hela tiden.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gjorde en liten test här om dagen och pillade in alla mina stektermometrar i samma stek för att se vad som hände och det var en skrämmande deviation mellan de olika mätvärdena.
Skillnaden mellan Tmax och Tmin var så mycket som 5 grader och ett sådant ΔT kan ju innebära skillnaden mellan en perfekt lågtempad oxe och en kremerad skosula.
Jag har tre olika tempgivare med en standard köttermometer från Ica samt något liknande från Cervera samt en integrerad tempgivare i ugnen och jag väljer i dagsläget att lita på tyskarna på Siemens.
Siktet har dock länge varit inställd på en Fluke eller motsvarande, en analog termometer av god kvalité skall dock inte heller föraktas.
 

chambertin

Medlem
Utifrån ett rent instrumenttekniskt perspektiv (jobbar med instrument till oljeindustrin v.g temp, nivå och tryck när jag inte dricker vin förstås) och lite matlagningsintresse också, så skulle jag framför allt se till att termometern har en så tunn och liten spets som möjligt för att undvika att mätpunkten i köttet blir nerkyld när spetsen sätts in (inget problem i stekar förstås med permanent insatta prober men väl i mindre köttstycken). Det blir mindre läckage av köttsaft också ju mindre hål man sticker.

Sen är jag ganska skeptisk till den utbredda användningen (verkar det som i alla fall) av thermoelement typK (Thermocouple) som de flesta verkar använda sig av. Förmodligen en prisfråga men dessa är inte speciellt noggranna sensorer och dom driver iväg i noggrannhet med tiden om mätelektroniken inte har en inbyggd referens (vilket normalt brukar vara en Pt100-sensor av bättre noggrannhet) och det har knappast instrument i den här prisklassen jag sett hittills.

Möjlighet att kalibrera är ju också en fördel om man vill vara noggrann vid sin mätning.

Går ju lätt att kolla hur bra ens instrument mäter vid 0 och 100gr vilket man bör göra då och då och avvikelsen kan man ju enkelt bara skriva ner på instrumentet eftersom såna här enkla instrument sällan går att kalibrera om.

Det verkar finnas kökstermometer med Pt100-sensor men ganska dyra tyvärr (och våra på jobbet är väldigt mycket för stora om man inte lagar Dinosauriestek då förstås) så jag har kört på ganska billiga handhållna små grejer som jag köpt några olika online från DX.com t.ex. Sedan kollar jag dom då och då för att se hur dom mäter och kasserar dom helt enkelt när dom inte är ok längre. Mäter inte så ofta temperatur i mindre köttstycken utan går mer på känsla och spänst i köttet för att avgöra hur genomstekt det är.

Till köttstyckena på grillens rotisseri (eller i ugnen) har jag en som är trådlös och transmittern/sändaren hamnar på spettet utanför grillen och kan rotera med runt och fortfarande mäta. Kommer inte ihåg vad det är för en sort men den fungerar helt ok. Den är sådär i noggrannhet (+/-2-3gr) men de spelar inte så stor roll eftersom man ändå inte kan vara säker på att mätpunkten är just den kallaste i köttet.

Mina 2 cent bara.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Utifrån ett rent instrumenttekniskt perspektiv (jobbar med instrument till oljeindustrin v.g temp, nivå och tryck när jag inte dricker vin förstås) och lite matlagningsintresse också, så skulle jag framför allt se till att termometern har en så tunn och liten spets som möjligt för att undvika att mätpunkten i köttet blir nerkyld när spetsen sätts in (inget problem i stekar förstås med permanent insatta prober men väl i mindre köttstycken). Det blir mindre läckage av köttsaft också ju mindre hål man sticker.

Sen är jag ganska skeptisk till den utbredda användningen (verkar det som i alla fall) av thermoelement typK (Thermocouple) som de flesta verkar använda sig av. Förmodligen en prisfråga men dessa är inte speciellt noggranna sensorer och dom driver iväg i noggrannhet med tiden om mätelektroniken inte har en inbyggd referens (vilket normalt brukar vara en Pt100-sensor av bättre noggrannhet) och det har knappast instrument i den här prisklassen jag sett hittills.

Möjlighet att kalibrera är ju också en fördel om man vill vara noggrann vid sin mätning.

Går ju lätt att kolla hur bra ens instrument mäter vid 0 och 100gr vilket man bör göra då och då och avvikelsen kan man ju enkelt bara skriva ner på instrumentet eftersom såna här enkla instrument sällan går att kalibrera om.

Det verkar finnas kökstermometer med Pt100-sensor men ganska dyra tyvärr (och våra på jobbet är väldigt mycket för stora om man inte lagar Dinosauriestek då förstås) så jag har kört på ganska billiga handhållna små grejer som jag köpt några olika online från DX.com t.ex. Sedan kollar jag dom då och då för att se hur dom mäter och kasserar dom helt enkelt när dom inte är ok längre. Mäter inte så ofta temperatur i mindre köttstycken utan går mer på känsla och spänst i köttet för att avgöra hur genomstekt det är.

Till köttstyckena på grillens rotisseri (eller i ugnen) har jag en som är trådlös och transmittern/sändaren hamnar på spettet utanför grillen och kan rotera med runt och fortfarande mäta. Kommer inte ihåg vad det är för en sort men den fungerar helt ok. Den är sådär i noggrannhet (+/-2-3gr) men de spelar inte så stor roll eftersom man ändå inte kan vara säker på att mätpunkten är just den kallaste i köttet.

Mina 2 cent bara.
Att använda thermoelement på så låga temperaturer är väl rätt dåligt eftersom utspänningen är så liten att onogrannheten blir stor.
Bäst vore väl fyra PT 100 antiparalellkopplade i en Wheastonebrygga tänker jag? Eller överdriver vi nu igen?
 

chambertin

Medlem
Att använda thermoelement på så låga temperaturer är väl rätt dåligt eftersom utspänningen är så liten att onogrannheten blir stor.
Bäst vore väl fyra PT 100 antiparalellkopplade i en Wheastonebrygga tänker jag? Eller överdriver vi nu igen?
Njae det är väl inget större problem om man konstruerar sin mätkrets efter temperaturområdet men du har rätt i att thermoelement är mer lämpade för höga temperaturer än t.ex Pt100. Det stora problemet med dom är dock åldringen och den drift det för med sig. Man pratar typiskt om en drift/åldring som motsvarar flera grader/år.

Numera brukar nog mätkretsen för Pt100 bestå av en noggrann strömgenerator och en likaledes A/D-omvandlare och sedan helst 4-tråd fram tlll Pt100-elementet (för att eliminera variation i ledningsresistanserna från mätningen).

Nu är vi dock långt ifrån behoven för innertemperaturen på en entrécôte tror jag... ;)
 
Toppen