Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viltkurs hos Stefan Eriksson

Var på kurs på Stefan Erikssons Matstudio igår och fick lära mig lite mer om vilt samt äta en hel del gott (dagen avslutades på Djuret så idag har man lite köttkoma :) )

Som sig bör började vi med att finstycka köttet. Dovhjort och vildand var några av de som vi provade på. Är ingen van styckare direkt men med Stefans hjälp så blev det ganska enkelt. Helt klart ett viktigt moment då förståelsen för köttet blir så mycket större.

8d162011221328cf0.jpg

Dovhjort

2b1620112241422c1.jpg

Bröst och lår av vildand

fc162011225576459.jpg

Skrov av vildand, för senare bruk till buljong

Resten av dagen användes till att steka kött, göra fonder , såser och andra tillbehör. Vi avnjöt även det vi tillagat och avslutade dagen med att göra lite korv samt allmän knivkunskap. För de av er som inte är utbildade kockar utan fuskar lite i köket då och då så är en sådanhär kurs verkligen bra. Speciellt med en sådan lärare som Stefan Eriksson

fe16201123115dfd6.jpg

Min favorit, renkalvsinnanlår som bara rullades på hällen och toppades med pepparrot och olivolja. Ferran Adrià blev bjuden på denna rätt i somras och gillade den starkt, kan väl bara hålla med :)

43162011236485eb7.jpg

Lite av det vi åt samt tillagade,
  • Älg,steksky, tryffel&äggcreme med bakad selleri.
  • Rådjurstartar
  • Rådjur med Karljohanssvamp och betor
  • Hjortstek , enbär och rostad lök
  • Timjamstekt vildand med pumpacreme och hallonvinägersky
  • Tryckkokta läggar från hjort och älg

Vi avslutade med att göra korv. Vi fick krydda lite som vi ville och vi valde att göra en korv på vildsvinsfärs med rostad vitlök, salvia, fänkål samt lite calvados.
9c1620112432141d1.jpg


Som sagt en väldigt trevlig dag och kurs. Tack till Stefan :)
 
Trådskapare
A
SV: Viltkurs hos Stefan Eriksson

Det var riktigt riktigt bra. http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/fruktstund Stefans filosofi går ju igenom på allt han gör. Bara att läsa den här artikeln till exempel.

Råvarorna igår var extremt bra, det enda som var lite tveksamt var älgen och för att sätta nivån, om någon av er köpt det älgköttet i butik hade ni varit lyriska. Renkalven åt vi i princip rå, så bra.
 

Segol

Medlem
SV: Viltkurs hos Stefan Eriksson

Det ser verkligen toppen ut och jag borde ta mig tiden att göra nåt liknande!
 
SV: Viltkurs hos Stefan Eriksson

shorepower skrev:
Var på kurs kurs på Stefan Erikssons Matstudio igår och fick lära mig lite mer om vilt samt äta en hel del gott (dagen avslutades på Djuret så idag har man lite köttkoma :) )

...

Vi avslutade med att göra korv. Vi fick krydda lite som vi ville och vi valde att göra en korv på vildsvinsfärs med rostad vitlök, salvia, fänkål samt lite calvados.
9c1620112432141d1.jpg


Som sagt en väldigt trevlig dag och kurs. Tack till Stefan :)

Vill endast tillägga att jag hade förmånen att få steka upp några av ovanstående korvar till lunch idag, och de smakade verkligen förträffligt! :)
 
Trådskapare
A
SV: Viltkurs hos Stefan Eriksson

NonPlusUltra skrev:
Vill endast tillägga att jag hade förmånen att få steka upp några av ovanstående korvar till lunch idag, och de smakade verkligen förträffligt! :)
kul att du gillade dem :)
 
Toppen