Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin för nybörjare

Appel

Medlem
Jag tycker ofta man har middagar hemma och har gäster som inte är alltför kunniga när det kommer till vin. De tycker om vin (och säger ofta att de gillar kraftiga röda viner) men de säger samtidigt att de inte kan så mycket. Då vill jag så gärna upplysa dem om vilka fantastiska viner som faktiskt finns om de bara skulle gå upp en hundring från sin vanliga vinbudget.
Vilka viner skulle passa en individ som är vinintresserad men tämligen okunnig utan någon vidare erfarenhet? Det måste ju vara i en prisklass som de känner sig bekväma med. Om en person är van vid att köpa en flaska för 80 kr så skulle de aldrig börja köpa ett vin för 500 kr.
Vilka områden alternativt vinstilar bör man satsa på vid framtida middagar med okunniga vindrickare? Nu bortser jag totalt från vad man äter till utan vi fokuserar endast på vinet.
 

Gurto

Medlem
Bra Barolo tycker jag är det som jag har haft mest framgång med. Bordeaux och södra Rhône brukar också funka bra. På vita sidan tycker jag vit Bourgogne och Riesling med sötma (för de som inte är "allergiska" mot sötma) av bättre sort brukar vara ögonöppnare.

Röd Bourgogne och Champagne är mindre lyckat. För att inte tala om Sherry.

Mönstret är: Viner med oomph i sig. Subtilare och elegantare grejer går noviser förbi.

Nu utgick jag dock från viner som är lite dyrare än de ca 180kr som du nämnde. För kring 250-300kr kanske. Det är ju ändå pengar som en del lägger på helg-Amaronen.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
För Bordeaux så funkar högra stranden bättre än vänstra. Merlot funkar bättre än Cabernet Sauvignon även om båda brukar funka.
Lite svårt med 180-kronorsgränsen, men jag tycker inte att det finns särskilt mycket intressant under 180:- om man ska begränsa sig till SB:s sortiment. Med andra leverantörer som t.ex. Franska Vinlistan och Caviste så går det bättre.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@Elvis , jag tycker man får mycket vin för pengarna där men det är ju inte alltför ovanligt att man får höra: "jag gillar inte Riesling. Det är väl ett sånt där sött vin."
Jag håller med @Gurto där. Barolo har funkat rätt bra hittils. Annars försöker jag köra på mer sydafrikanska viner då de ofta faller "nybörjare" i smaken.
Vad gäller Barolo så försöker jag köra med http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=barolo vajra&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=676892&varuNr=2398&filters=searchquery,. Jag har förvisso inte druckit 2009 utan endast 2008.
 

Larseman

Medlem
@Elvis , jag tycker man får mycket vin för pengarna där men det är ju inte alltför ovanligt att man får höra: "jag gillar inte Riesling. Det är väl ett sånt där sött vin."
Jag håller med @Gurto där. Barolo har funkat rätt bra hittils. Annars försöker jag köra på mer sydafrikanska viner då de ofta faller "nybörjare" i smaken.
Vad gäller Barolo så försöker jag köra med http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=barolo vajra&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=676892&varuNr=2398&filters=searchquery,. Jag har förvisso inte druckit 2009 utan endast 2008.
Tips: Länkar till produkter på SB kan skrivas så här http://www.systembolaget.se/2398 ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är tveksamt inställd tilll att rekommendera klassiska Franska och Italienska regioner. De må (enligt min mening) producera de bästa vinerna på kartan, men det är sällan man får så mycket för pengarna och speciellt i prisklassen under 200kr. Det är ju också ofta så att det är, precis som @Gurto skriver, "oomph" som behövs snarare än elegans.

Min rekommendation hamnar då i mångt och mycket i de lite mer moderna vinstilar man framförallt hittar i nya världen och i vissa delar av Europa.

T. ex. Australien
http://www.systembolaget.se/2083
http://www.systembolaget.se/90149

T. ex. Sydfrankrike
http://www.systembolaget.se/2802
http://www.systembolaget.se/924400

Sen finns ju fylligare, lite mer moderna viner & prisvärda från Spanien, Portugal, Sydafrika (Har du troligen bättre koll på än mig) & Sydamerika (@Matlen kan säkert tipsa om något härifrån).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är tveksamt inställd tilll att rekommendera klassiska Franska och Italienska regioner. De må (enligt min mening) producera de bästa vinerna på kartan, men det är sällan man får så mycket för pengarna och speciellt i prisklassen under 200kr. Det är ju också ofta så att det, precis som @Gurto skriver, "oomph" som behövs snarare än elegans.

Min rekommendation hamnar då i mångt och mycket i de lite mer moderna vinstilar man framförallt hittar i nya världen och i vissa delar av Europa.

T. ex. Australien
http://www.systembolaget.se/2083
http://www.systembolaget.se/90149

T. ex. Sydfrankrike
http://www.systembolaget.se/2802
http://www.systembolaget.se/924400

Sen finns ju fylligare, lite mer moderna viner & prisvärda från Spanien, Portugal, Sydafrika (Har du troligen bättre koll på än mig) & Sydamerika (@Matlen kan säkert tipsa om något härifrån).

Jag håller med dig till punkt och pricka!

Det mesta från Argentina mellan 150-200 kr brukar vara lätt att övertyga relativa nybörjare med. Mycket kraft OCH struktur. Det är lätt att förstå vad man får för pengarna så att säga. Sydafrika brukar kunna funka, men skitigheten som ofta finns, är inte för alla (mer aquired taste). Har dock egna erfarenheter där hyfsat modern Barolo har kommit ut som vinnare bland de oinvigda och såklart även södra frankrike.

Men rent allmänt så verkar ju Italien funka bra på svenskar, även om det inte är gjort på torkade druvor, men här är jag osäker...
 

ChristianB

DipWSET
Jag vill slå ett slag för Pinot Noir från USA också; min upplevelse från SB-butiken där jag jobbar är att många faktiskt frågar efter viner som har mer elegans och inte rå styrka i form av tanniner, sötma eller överdriven fyllighet (vilket kan ha med sötman att göra i vissa fall förstås...). Vi har märkt en ökande efterfrågan på franska viner överlag med Rhône i toppen och något färre Bourgogne och Bordeaux. De fruktigare Bordeaux-kopiorna går rätt bra också.

Tillsammans med den stramare, klassiska franska stilen så börjar USA att komma ikapp övriga länder. Det beställs Pinot Noir och det kommer in nya sådana titt som tätt, så där det tidigare varit enbart Zinfandel är det nu en något mer nyanserad hylla. ;) Om man som konsument är lite tveksam till ett så "lätt" vin som PN kan vara så brukar dessutom USA vara ett bra ingångsläge för den som ändå vill prova!
 

Vino fino

Medlem
Jag har sällan varit så enig med forumet som i denna tråd. Vet knappt varför jag knappar in detta inlägg...

JO, just det. Insmickrande pinot från NZ brukar få damerna på fall, de som annars bara dricker obehagliga boxar med vitt eller rosé. Grabbarna brukar i början av sin vinkarriär mer gå igång på kraft, typ sydfrankrike, bra australiensk shiraz, malbec, zinfandel, etc., som redan nämnts ovan. More is More... eller hur var det nu?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testade några sydrhônare på min svåger, som är relativt ointresserad av vad han får glaset, och fick följande omdömen:
E. Guigal Côtes-du-Rhône: "gott, jag gillar det här"
Le Hurlevent Châteauneuf-du-Pape, 2011: "riktigt bra, det är faktiskt skillnad på vin och vin, så här ska det smaka"
E.Guigal Châteauneuf-du-Pape, 2007: "Vidrigt, smakar kloakvatten, hur f-n kan nån dricka sån här skit"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har en annan anekdot där en relativt van, men casual, vindrickare på jobbet ville ha tips på något kul som kunde ersätta hans vanliga fix med vin gjort på torkade druvor.

Jag tipsade om La Bastide Blanche (2262), som jag trodde kunde fungera som en någorlunda brygga då det är ett lite stöddigare och tämligen fruktigt vin, men med viss elegans.

Resultatet: "Vad i helsike var det för vedervärdigt vin du rekommenderade?! Det gick ju inte att dricka! Surt och strävt som satan! Kunde inte ens dricka upp det!"

Själv så tycker jag det är ett ganska snällt vin. :confused: Så känsliga för tannin och syra är en del oinvigda. Det har dock funkat på en del andra, men man bör nog vara LITE intresserad av att dricka kvalitetsvin för att förstå grejen antar jag, vin är trots allt inte för alla!
 

Elvis

Medlem
@Elvis , jag tycker man får mycket vin för pengarna där men det är ju inte alltför ovanligt att man får höra: "jag gillar inte Riesling. Det är väl ett sånt där sött vin."

Visst är det så och jag har flera vänner som säger/sagt sig inte gilla vita viner alls men det är väl för att de aldrig fått smaka något av kvalitet.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har en annan anekdot där en relativt van, men casual, vindrickare på jobbet ville ha tips på något kul som kunde ersätta hans vanliga fix med vin gjort på torkade druvor.

Jag tipsade om La Bastide Blanche (2262), som jag trodde kunde fungera som en någorlunda brygga då det är ett lite stöddigare och tämligen fruktigt vin, men med viss elegans.

Resultatet: "Vad i helsike var det för vedervärdigt vin du rekommenderade?! Det gick ju inte att dricka! Surt och strävt som satan! Kunde inte ens dricka upp det!"

Själv så tycker jag det är ett ganska snällt vin. :confused: Så känsliga för tannin och syra är en del oinvigda. Det har dock funkat på en del andra, men man bör nog vara LITE intresserad av att dricka kvalitetsvin för att förstå grejen antar jag, vin är trots allt inte för alla!
*hehe* Hur tänkte du där? La Bastide är väl en ganska vresig nöt att knäcka särskilt om den kommer direkt från hyllan utan att passera källaren :)
Har han bett om fler vintips efter det eller? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
*hehe* Hur tänkte du där? La Bastide är väl en ganska vresig nöt att knäcka särskilt om den kommer direkt från hyllan utan att passera källaren :)
Har han bett om fler vintips efter det eller? :)
Jag hade nog glömt hur känsliga vissa är för tanniner och syra och tyckte väl att en Bandol av enkelt slag borde funka. Jag har lärt mig nu. ;)

Franska strama viner funkar helt enkelt inte som brygga för relativa nybörjare, dock funkade det på mig en gång i tiden. Gillade tidigt vin från Madiran trots allt. Massor av kraft och tannin. :eek:
 

Vino fino

Medlem
Själv så tycker jag det är ett ganska snällt vin. :confused: Så känsliga för tannin och syra är en del oinvigda. Det har dock funkat på en del andra, men man bör nog vara LITE intresserad av att dricka kvalitetsvin för att förstå grejen antar jag, vin är trots allt inte för alla!
Liknande fenomen stötte jag på med en vän som ville ha viner med "kraft", påstod han. Öste på med Bandol, primitivo, malbec, zin, etc. Alltid samma svar: "milt". Vaddå "milt"??? - "Milt. Gott. Men milt". Jag höll på att få en hjärnblödning.

Till slut fattade jag att tanniner och frukt inte förknippades med kraft, utan det var syran som gjorde skillnad. Pinot, sangio, nebbio. Det var "kraftiga" viner...
Själv har jag mycket hög syratröskel och står belåtet och smackar när alla andra ser ut som de svalt ett kilo citroner.

De gustibus non disputandem est....
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag hade nog glömt hur känsliga vissa är för tanniner och syra och tyckte väl att en Bandol av enkelt slag borde funka. Jag har lärt mig nu. ;)

Franska strama viner funkar helt enkelt inte som brygga för relativa nybörjare, dock funkade det på mig en gång i tiden. Gillade tidigt vin från Madiran trots allt. Massor av kraft och tannin. :eek:
- Får väl erkänna att jag har gjort samma sak med samma vin och precis som du blivit anklagad för att försöka förgifta min nytilltänkte dryckesbroder. Ingen frälsning i sikte där inte.

Brukar precis inte heller lyckas bra med BDX utan Rhone och Italien brukar vara mitt tricks för att lura in folk i ett tyngre finvinsberoende.
 

Magikern

Medlem
Fruktdrivna pinot noir viner och merlot från Toscana och dyl. brukar väl vara rätt nybörjarvänliga.

Valtellina Superiore av den fruktiga typen brukar funka med, Dolcetto är nog ännu bätte.

Pillot Volnay 2010 finns kvar att beställa tror jag. Den hade jag bjudit på en nybörjare eller Peccheninos dolcetto. Sauternes och dylika viner är väl perfekt för gottegrisar.

Dessa viner tycker nog en hel del nybörjare är dubbelt så bra som 80 kronors viner.

Whiskeydrickare hade nog föredragit andra typer av vin och kanske även kaffefantaster men de är många som tycker att vin skall vara fruktigt och lättdrucket även om de älskar kaffe och dyl.
 
Toppen