Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 10 mars 2014.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

33,3%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

66,7%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas

0 röst(er)
    0,0%
  7. Deltar inte men vill se omröstningen!

0 röst(er)
    0,0%
  1. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag håller med, vi kan ju försöka sy ihop ett tillfälle som passar de flesta sen kan övriga haka på när de kan. Förslagsvis fredag 19:00?

2. Vino fino

Vino fino Medlem

Låter bra

3. Köper en flaska av det föreslagna vinet för förtäring nästa vecka (kan dock ej lova fredag)

Mattias S gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Summering: Målsättningen är att så många som har lust dricker vinet på fredag och gärna ca 19:00 om det passar, men om det så blir veckan efter eller liknande spelar ingen roll. Poängen är att ha ett utbyte av våra upplevelser här i tråden och att det sker någorlunda i närtid.

5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Spelar ingen roll, för jag kan inte läsa ordentligt. Vinet du ville prova var Ch. Nages inte Negly... :)

Tänkte att jag kör den på vinprovning jag skall hålla på fredag. Då har ni mig och 18 st till som provar den kl 19:00. :D

Vino fino gillar detta.
  6. Mattias S

Mattias S Administratör

Du får se till att alla 18 registrerar sig här också, annars blir ju deras åsikter inte mycket värda. :)

7. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Vet redan vad dom tycker. "För lite frukt, för hög syra, för stramt, för lite Amarone". Nej jag är inte bitter... :D

Vino fino gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Ah, det är den typen av vinprovare du har på din hals, trist... :(

9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Nej, jag är egentligen inte så brydd av det. Ofta är de mer nöjesbetonade provningarna ganska roliga. Folk som inte har provat vin innan är oftast nyfikna och ställer mycket frågor. Blir lite samma diskussioner varje gång, men om jag lyckas få folk att dofta och smaka på det dom dricker och äter, att servera viner vid rätt temperatur och med ordentlig luftning så är jag nöjd! :)

Sen att den generella smaken hos svenskar tenderar att vara rätt så förutsägbar är inget konstigt, men lite tråkigt då den inte direkt tangerar smaken hos oss "vinsnobbar". Det är dock stoff för en helt egen tråd!

10. Vino fino

Vino fino Medlem

Hur många gånger har du fått frågan: "jag har hört att om vinet har tårar så indikerar det kvalitet, stämmer det?"

Vet inte varför, men provningar för amatörer brukar ofta bli ett allmänt forum för vinanekdoter. Det är alltid samma 5-10 myter som skall avhandlas...

11. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

1. Tårarna/Gardinerna?
    2. Är dyrare vin bättre?
    3. Skall man lagra vitt vin kallare?
    4. Jag har fått höra att man skall lukta på kakao/trycka i sig bröd&vatten mellan varje vin
    5. Champagne går väl inte att lagra?
    6. Skruvkorksviner är bara skit?

Vino fino gillar detta.
  12. Mattias S

Mattias S Administratör

Nu är väl smaken ganska förutsägbar även bland "vinsnobbar" för det mesta kan jag tycka, men det är nog också ett ämne som förtjänar en egen tråd. ;)

13. chambertin

chambertin Medlem

Jag skall föröka vara med också då.
    Dags att spika ett vin dock så det hinner hem till stugan och landa i lugn och ro för fredag kväll.
    Hade kanske föredragit ngt annat än sagda vin från Costières de Nîmes men om det är det som dom flesta vill prova så är jag med på det också.

Personligen så var jag lite nyfiken på den här: http://www.systembolaget.se/95225
    och den här: http://www.systembolaget.se/94817

Mattias S gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Två bra förslag som jag faktiskt har övervägt. Det föll nog på att suget efter PN var lite lågt då jag kommer prova massa PN från USA på onsdag nästa vecka. Men jag är flexibel och föredrar i så fall Felton Road, då den är från NZ och dessutom trevlig. :)

Vad säger ni andra, är Felton Road att föredra, eller skall vi köra på som planerat? Mitt förslag är annars att kombinera och öppna båda...:eek:

Last edited: 11 mars 2014
  15. Vino fino

Vino fino Medlem

Om jag får sticka ut hakan lite så är bägge alternativen ganska säkra, ganska politiskt korrekta.

En alternativ variant är att testa en riktig vattendelare, ett vin som delar kritikerkåren/vinfantasterna. Men det kanske kan vänta till nästa eller näst-nästa onlineprovning...

16. chambertin

chambertin Medlem

Jo men det är ju finewines.se-varianten på fredagsmys vi snackar om nu.:D

Mattias S gillar detta.
  17. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Tror inte vi ska satsa på två flaskor samma kväll. Känns bättre med en flaska.

18. chambertin

chambertin Medlem

Intessant ! Förslag ?

19. sunqan

sunqan Vinös

Det var lite det jag syftade på i mitt inlägg...

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Är också nyfiken...Kanske inte för denna vecka, men varför inte längre fram...?

Dela sidan