Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 10 mars 2014.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

33,3%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

66,7%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas

0 röst(er)
    0,0%
  7. Deltar inte men vill se omröstningen!

0 röst(er)
    0,0%
  1. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag har suttit som en dåre nu på Monopolets förbannade hemsida och försökt hitta Mollydooker, Torres Estelado, Wolf Blass' värsta exempel, Vin de Paille, Orangevin, naturvin, söta champagner, röda mousserande, och fan och hans moster. Men allt är slut eller har aldrig existerat.

Nåväl. Nog ska vi väl kunna komma överens om några vattendelare? Cava har nämnts i andra trådar, Carignan, Pinotage, Gewürtz… visst har vi objekt som utlöser starkt hat eller stark kärlek?

2. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Gewürztraminer är ingen dum idé!

3. chambertin

chambertin Medlem

Kanske svårt att hitta ngn här som älskar det eller.... ?:rolleyes:

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
    (www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?

StefanAkiko gillar detta.
  5. chambertin

chambertin Medlem

Ja vi kör så då.:)

6. Vino fino

Vino fino Medlem

Vi kör så. Jag tänker hålla mig undan från forumet fr.o.m 18:59 för att inte bli nyfiken och läsa era noter innan jag är klar. Lämnar en förhoppningsvis opåverkad och så-objektiv-som-möjligt-rapport 19:10.

Mattias S gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

...säger du lite småbittert. :) Jag tror till och med att jag kan tänka mig en dubbel i hemlighet, dvs vi slänger in en Felton Road också? Bara vi håller tyst i tråden...:eek:

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Apropå Mollydooker...köpte en dyr jävel för ett tag sedan. Läste denna anvisning, vilket tydligen bör göras för att vädra bort "svavelångorna":
    http://www.mollydookerwines.com.au/MollydookerShake.aspx

Vinet då (Two Left Feet okänd årgång)? Maken till sötsliskigt vin får man leta efter. Knappt någon syra heller. Kul, men inte imponerande, men jag genomförde hela skakningen, helt enligt anvisning. :)

Last edited: 11 mars 2014
  9. ChristianB

ChristianB Medlem

Jobbar till 19:30 på fredag men jag ska försöka hinna med att ordna en flaska så att jag kan prova när jag kommer hem! Riktigt kul initiativ det här! :)

Mattias S gillar detta.
  10. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul att du är lika entusiastisk som jag. Skall bli skitkul på något konstigt och barnsligt vis. Vi kommer lära oss mycket om varann också, hur vi resonerar, vad vi gillar osv. Kul helt enkelt. Men lite som @Vino fino skrev ovan så är det bra om man undviker att läsa på för mycket. :)

ChristianB gillar detta.
  11. Vino fino

Vino fino Medlem

Jo tack, jag såg den där videon för något år sedan. Testade också deras instegsmodell (runt en trehundring?) men körde vanlig dekantering. Mkt mkt besviken. Kunde lika gärna köpt en björnbärssorbet och värmt den till 18C. Men vad hade jag väntat mig? Parkers gåva till mänskligheten.

12. Mattias S

Mattias S Administratör

Är det ett Parkervin? Såg vinet mest som ett skämt, är det kritikerrosat med andra ord?

13. Vino fino

Vino fino Medlem

14. Mattias S

Mattias S Administratör

15. Vino fino

Vino fino Medlem

Det var något sådant som det skulle vara kul att prova gemensamt online. Gärna med några Parkerfantaster (om det finns såna bland forummedlemmarna….)

16. kayaker

kayaker Cyklist

Hade varit mer intressant för mig också. I nuläget försöker jag fokusera på att konsumera sådant som redan finns hemma. Att flytta från skafferi och matkällare kräver vinkylsinvesteringar...

17. chambertin

chambertin Medlem

Gillar du Aussie-Shiraz över huvud taget ?

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Men va f*n, rör inte till tråden igen när vi precis har styrt upp den. Drick vad du vill, men ta dig gärna tid för vårt kollektiva initiativ om det verkar intressant. ;)

19. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Menar du NU på fredag?
    Isf måste jag skynda på att fantisera ihop ngt jämförbart. Äger bara en CdN, i Swärje, men kan väl alltid hitta något liknande.

Grupparbete, here I come!

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Det hade absolut varit kul med den typen av udda viner. Angående Parkerfantaster, så vet jag faktiskt inte vad det innebär? Jag uppskattar ibland rejäla tannin-, frukt-, syra-, eller mineralbomber - är man Parkerfantast då? Jag anser att den som inte vågar lita på sitt eget omdöme, har heller inget att erbjuda i åsiktsväg. Det finns nog inget mer korkat än att hälla i sig vin man inte uppskattar för att det har fått höga poäng.

Nä, den typen tror jag (åtminstone hoppas jag) är ovanlig på finewines.se, dvs den som inte lyssnar till sin egen smak och omdöme. :)

Vino fino gillar detta.

Dela sidan