Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 10 mars 2014.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

33,3%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

66,7%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas

0 röst(er)
    0,0%
  7. Deltar inte men vill se omröstningen!

0 röst(er)
    0,0%
  1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Men vaffan!
    Har relativt nyligen inmundigat tre puteller av 2005 Mollydooker Shiraz The Boxer. Alla tre var makalösa. Nu råkar vi båda två älska detta Australiska uttryck då det är välgjort.
    Drar mig till minnes med ett leende den senaste tidens meganjutningar: Mr Riggs, alla underbara Dead Arm, G.A.M, Fox Creek, Clarendon, Torbreck, Greenock Creek, Standish, Kaesler, Balmoral mfl. Swulstiga viner som erövrar kött som inget annat och som växer av att köttas till... Hur kan man inte älska dem?
    ...och The Grange, som mest bara är dyr och känd...

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Grupparbetet är på fredag 19:00, men det spelar ju ingen jättestor roll när man lämnar rapport, dock blir ju eventuella diskussioner mer givande när man testat vinet ifråga. :cool:

3. Swedish

Swedish Medlem

Fan för dom om dom inte hittar frukt i det vinet...:eek:

4. StefanAkiko

Då det gäller 1982 och kanske ssk 1982 Latour, så är jag absolut Parkerfantast. Det är ett 100-poängsvin som inget annat. Är inte alltid jag håller med honom. Men rätt ofta. Ssk då det gäller Bordeaux. Hans smak i C9P är lite svårare för mig. Michel Rolland håller jag dock knappt med öht. Och tycker att mycket av skulden som lagts på RP egentligen skulle läggas på konsulterna som säljer in sig på att de "knäckt koden". Men, det är ju tack vare (och inte pga) opportunister och kortsiktig ekonomisk vinning i kombo med vinbönder som vill tjäna mer pengar som tex Carmenière ersattes av lite mer karaktärsfulla druvor i Bordeaux. Gott? Ont? Marknaden bestämmer...

chambertin och Mattias S gillar detta.
  5. StefanAkiko

Du menar alltså att man inte bör skriva förrän man svalt hela flaskan. Själv?

6. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja du, jag såg vinet mest som ett skämt och då uppskattar jag vin som Amon-Ra, dvs typisk Barossa-Shiraz. Kanske är Two Left Feet (bortglömt årtal) helt enkelt inte lika bra som The Boxer -05? Dead Arm -08 har jag hemma, men har inte testat vinet eller årgången. Det blir spännande...;) Kanske dyker den upp när du minst anar det...eller så är det en rökig sydafrikan du hyllar i tron att det är Dead Arm...:eek:

Last edited: 11 mars 2014
    StefanAkiko gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

Två flaskor skrev du ju tidigare i tråden. ;)

8. Swedish

Swedish Medlem

Jag ogillar skarpt uttrycket "+1" men här får det faktiskt bli en +1 från min sida.... I 9 fall av 10 går det att gissa sig till vinnaren av en provning man ska hålla oavsett konkurrensen... Men ibland blir man glatt överraskad...

9. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag anser att Grange och Hill of Grace är två av världens bästa viner. Blev frälst när jag provade Dead Arm '93 när den släpptes (och kostade 9 pund). Visst gillar jag bra Shiraz från Oz. Men Mollydooker hör inte till dem.

Mattias S gillar detta.
  10. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Det är väl viner som WA/Parker också gillar!;)

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Åtminstone när det gäller Two Left Feet -XX, huruvida om de andra är bra låter jag vara osagt. :)

12. Vino fino

Vino fino Medlem

Absolut! Skillnaden är bara att de alltid har smakat så (i alla fall de jag har druckit), de har inte anpassats till Robert Parker Jr och hans hantlangare.

Jag gillar inte när viner drivs mot en stil som Parker gillar (La Mission Haut-Brion, 15.4%!! Vad fan är det som händer?). Jag ogillar när vinmakare och vinkonsumenter tar hans smak som någon slags referens och driver utvecklingen mot sockerstinna monster. När allt handlar om "hang time". Jag vill ha ursprungstypiska viner. Sen kan jag erkänna att han är en bra skribent, faktadriven, relativt konsekvent över tid. I alla fall om vi pratar om de kapitel han själv skriver. Jag äger flera av hans böcker.

13. Vino fino

Vino fino Medlem

Åh! Nu kör de antialkoholreklam på tv! Tur att du slipper se eländet @StefanAkiko

14. StefanAkiko

Min erf av Mollydooker är just den som vi druckit 3 fl av. Så kan inte uttala mig om utifall de hittade RÄTT m just bara den eller om våra CNS bara är skapta på det viset...

Hill of Grace finns det fl som väntar på mig utanför Melbourne... Trånar :)

Vino fino gillar detta.
  15. StefanAkiko

Är det om att utan SB så skulle vi inte ens få eller ens kunna återgå till sommartid?
    Misshandel?
    Grått?
    Gråt?

I Japan har man inte SB. Och inte heller sommartid/vintertid. Stackars japaner!

16. Vino fino

Vino fino Medlem

Henschke REGERAR

17. StefanAkiko

Tror min vän har tre olika.
    Jag tar med en '66 Latour och en 4-5 ytterligare trivsamheter.
    Planerat till 2016 eftersom vi båda blir 50 då.
    Det är ju så skönt att resa lätt ;)

18. Vino fino

Vino fino Medlem

Det här var något trams om ett gäng som satt runt ett bord i syrénbersån och alla hetsade en person att ta en kaka till från kakburken.

Parallellen skulle då vara att jag tar ännu en klunk av Hill of Grace därför att mitt kära fruntimmer sitter och hetsar vid köksbordet: "en till! en till!"

(Dvs snart är jag så alkoholiserad att jag hamnar i rännstenen, julen ställs in, jorden byter omloppsbana kring solen..)

Last edited: 12 mars 2014
    ChristianB gillar detta.
  19. Mattias S

Mattias S Administratör

En liten påminnelse om beslutat upplägg...fler är såklart välkomna att vara med på vår virtuella samdrickning. :)

20. Vino fino

Vino fino Medlem

Nu har jag inhandlat nämnda pjäs. Vi stackars stockholmare får konstatera att vinet bara finns på Passagen, Mörby C och Lidingö.

En liten ordningsfråga @Matlen : hur gör vi med dekantering och temperatur? Ska vi förtydliga vad som gäller här? Rumstemperatur (18-20), högst två timmars dekantering? Ingen dekantering?

Mattias S gillar detta.

Dela sidan