Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 10 mars 2014.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

33,3%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

66,7%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas

0 röst(er)
    0,0%
  7. Deltar inte men vill se omröstningen!

0 röst(er)
    0,0%
  1. Larseman

Larseman Moderator

Jaså, var det du som ändrade saldot från 14 till 13 idag? Måste nog skynda till Passagen imorgon om jag ska vara med :)

Vino fino och Mattias S gillar detta.
  2. Mattias S

Mattias S Administratör

Jävlar i min låda, nu drog du upp nivån på detta hyss rejält. :) Temperatur för min del blir normal rumstemperatur, vilken ligger stadigt på 20-23 grader och är inte påverkningsbar (inte med lätthet i alla fall). Dekantering/luftning tänkte jag inte bry mig om alls, men någon timma innan analys kan vi ju säga för synkroniseringens skull, sen om man väljer att följa utvecklingen i glaset borde vara upp till var och en.

Vad tror vi, lite överkurs, men ganska kul att köra på rejält seriöst? :)

Vino fino gillar detta.
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

Du bara MÅSTE vara med, din analys vill jag gärna läsa. :)

4. Vino fino

Vino fino Medlem

Det är klart vi ska köra seriöst!

OK, dekantering en timme innan. Jag tänker ställa in karaffen i kylen sista kvarten för att komma ned från 23C till 18C. Stökiga ungdomar skall kylas ner något, annars blir de jolmiga och spretiga...

Cricri gillar detta.
  5. Mattias S

Mattias S Administratör

Vi drar ner tempen till 18...det blir fint!

6. Vino fino

Vino fino Medlem

@Larseman , jag vet inte om du föredrar anonymiteten, men visst såg jag dig på Ste Michelle på Restaurangakademin?

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Äntligen! Den gåtan har gäckat mig länge, nu vill jag bara få det bekräftat också. :)

8. Larseman

Larseman Moderator

Observera att min avatar inte på något vis motsvarar mitt verkliga utseende, inte om jag får avgöra själv i alla fall.
    Tyvärr måste jag nog göra er besvikna, den enda gången jag har varit på restaurangakademien var på mat och vin-kurs med Michel Jamais i höstas. Något från Ste Michelle har jag tyvärr ännu inte provat.
    Och något starkt behov av anonymitet har jag inte, ser fram emot att träffa åtminstone några FW-medlemmar vid något tillfälle framöver :D

Mattias S gillar detta.
  9. Mattias S

Mattias S Administratör

Vad besviken jag blev, såg framför mig att du var en sån där lite svårare typ, med stor mystisk aura. Avataren, vad föreställer den egentligen?

10. Larseman

Larseman Moderator

Det är från skivomslaget till In the Court of the Crimson King med mina husgudar King Crimson från 1969, deras debutalbum.
    http://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Court_of_the_Crimson_King
    Ett band som startade den s.k. progressiva rocken i England och har funnits i många skepnader, alltid dock med den fenomenala gitaristen Robert Fripp i förarsätet.

Skumpagne gillar detta.
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

Får en känsla av att detta band är lite som Gentle Giant? Symfonisk och experimentell rock?

12. Larseman

Larseman Moderator

Stämmer nog ganska bra. Tyvärr svårt att lyssna på om man inte har plattorna själv. Robert Fripp driver på gamla dar något sorts korståg mot dagens mediesamhälle, vilket innebär att det inte finns något på Spotify och bara sällan (innan det tas ner) på Youtube.

13. Mattias S

Mattias S Administratör

I see...

14. Vino fino

Vino fino Medlem

Men har du varit på några Vinbanken-provningar då? Jag tror vi har träffats där, på MFW.

15. Larseman

Larseman Moderator

Jag och min fru har varit på en Vinbanken-provning hos MFW, den 12 oktober, mycket trevlig tillställning. Nu är jag otroligt dålig på ansikten och namn, så det är nog ingen idé att du försöker ge dig tillkänna så här långt efter o_O
    Men lova att hälsa nästa gång!

16. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag tycker du och @Vino fino helt enkelt borde planera in en vinträff. Ni har en del att reda ut. :D

17. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag satt mitt emot och gnällde på Röttorps dåliga lagring av sina viner :D. Ett var helt klart kokt. Trots hans protester...

Elke hörde av sig till mig idag om aprilprovningen. Dra ett mail till henne innan platserna tar slut. Om ni kan och vill komma, förstås, du och frugan.

18. Larseman

Larseman Moderator

Tack för tipset, har precis mejlat Elke :)

19. TEGE

TEGE Medlem

Skall se om jag hinner med att få till ett besök på Nordstan för inköp.

20. Larseman

Larseman Moderator

Inköpt! Finns fortfarande 11 kvar på Passagen så om några fler stockholmare är sugna på att delta så...
    Nyfiken fråga till @Matlen, varför just detta vin?

Dela sidan