Vin i Wien

Diskussion i 'Vin' startad av nohnohyeh, 7 januari 2011.

1. nohnohyeh

nohnohyeh Medlem

Hej, jag ska eventuellt göra en kortare resa till Wien och då kan det vara lämpligt att ta sig några glas och kanske också köpa med sig ett par flaskor. Jag håller just nu på och letar runt efter lämpliga vinbutiker (om någon känner till en välsorterad butik med sprit, hojta till, förutsatt att priserna ligger under de i Sverige) att besöka.

Första träffen var Wein & Co, en kedja om cirka tjugo butiker i hela landet. Av vad jag har lyckats uttyda än så länge är att priserna verkar ligga högre än på Systembolaget, FX Pichler, Prager och Bründlmayer. Ibland skiljer så mycket som hundra kronor i pris! I vilket fall som helst, har ni som har varit där någon särskilt inbjudande butik att rekommendera? Gärna några producenter och viner värda att hålla utkik efter och som är svåra att få tag i utanför landet.

Vinbarer och priser? Hur ser det ut med bring your own... och så?

Jag kikar lite på Wine Searcher nu men det vore roligt att höra från någon som har besökt butikerna!

vänliga hälsningar,

2. Hagbard C.

Hagbard C. Medlem

SV: Vin i Wien

Wein & Co (http://www.weinco.at) är strålande och jag går dit varje gång jag är i staden. När jag handlar där är det dock i första hand för sortimentet och inte för att få bättre priser. När de har kampanjer på varor är de ofta billigare än Systembolaget, medan de ordinarie priserna vanligen ligger i paritet med eller något högre än vad vi får betala här. Faktum är dock att just de producenter som du nämner är betydligt större namn på plats än här uppe i Norden, och det är ett faktum som säkert inte gynnar prisbilden. Kedjan har som du nämner många butiker i Wien, men du skall endast bry dig om den mest centrala butiken på Jasomirgottstrasse (alldeles vid katedralen i mitten av staden) samt den alldeles nyöppnade skrytbutiken på Maria Hilferstrasse. Det som är trevligt med dessa butiker är dels att de stänger vid 02.00 och dels att de har baravdelningar med ett trevligt urval av viner på glas. Efteråt kan du sedan utnyttja en del av barnotan som rabatt i butiksavdelningen. Se dock till att välja den rökfria avdelningen om du planerar att prova dig igenom det tillgängliga sortimentet!

Andra trevliga vinotek/vinbarer är Eulennest (http://www.eulennest.at/) på Himmelpfortgasse (intim liten vinbar med huvudsakligen lokalt sortiment), 3 Hacken Magazin/Weinshop Vinum (http://www.vinum-wien.at/) på Riemergasse (kombinerad restaurang och vinbutik, klart bäst sortiment på vita viner från Wachau/Kamptal, varav många aldrig når Sverige) samt Der Wein (http://www.der-wein.at/) som också ligger på Riemergasse (överlägset bäst i staden på internationella viner, dock betydligt dyrare på de lokala produkterna). Vi har också Unger und Klein (http://www.ungerundklein.at/), som har en trevlig mix av lokalt och internationellt. De senare går jag dock inte till så ofta, då själva barlokalen är olidligt varm sommartid, något som förhoppningsvis inte utgör ett problem så här års. Utöver dessa vinbarer ligger det även en trevlig delikatessaffär vid namn Böhle på Wollzeile – be att få titta ner i källaren där man kan fynda en hel del lokala rariteter till rimliga priser. Delikatessbutiken Meinl på Graben har ett stort sortiment av både vin och sprit, men priserna är höga och butiken är lite av en turistfälla. Alla dessa lokaler/butiker ligger i de centrala delarna av staden inom promenadväg från katedralen.

Till sist, flygplatsen i Schwechat brukar ha ett bra sortiment av röda viner från Markowitsch samt ibland även smaragder från Domäne Wachau.

Exempel på sådant som jag själv brukar köpa med mig hem när jag är på besök är vingårdsbetecknade smaragder från Wachau som nästan aldrig når Sverige (t.ex. FX Pichlers Riesling och Grüner Veltliner från Kellerberg samt motsvarande i "M"-serien, eller vilken Grüner Veltliner som helst från Alzinger), Sauvignon Blanc från Steiermark (Erich & Walter Polz, samt de mer exklusiva från Sattlerhof), blandat rött från Pannobile-odlarna i Gols (där jag tycker att Gernot Heinrichs Pannobile, Gabarinza och Salzberg är bäst, i stigande ordning), samt Anton Ibys Blaufränkisch-buteljeringar (Chevalier, Quintus och Dürrau).

Och när du säger "sprit", vad menar du då? Den "fulsprit" som ingår i Systembolagets bassortiment hittar du i alla välsorterade livsmedelsbutiker (Interspar, Eurospar, Merkur), till ett betydligt bättre pris. Nästan alla typer av exklusivare sprit (bättre rom, konjak, armagnac, whisky, grappa/marc/tresterbrand och exklusiva fruktdestillat) är dock hutlöst prissatt, så det ser jag ingen poäng i att köpa där nere om det inte handlar om något som är svårt eller omöjligt att få tag i här hemma.

3. Per Stade

Per Stade Lege artis

Hagbards svar ger mig lust att åka till Wien! ;)

4. Hagbard C.

Hagbard C. Medlem

Det fick jag också lust att göra... :)

5. hampus86

hampus86 Medlem

Är i Wien just nu, trist bara att man ligger nedbäddad med feber!
    Får se om man piggnar till imorgon.

Dela sidan