Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin man aldrig kommer få dricka igen

Magnus Ö

Medlem
Nyligen så fick jag en, skulle gissa väldigt sällsynt, vinupplevelse. På Vinets dag fick jag möjlighet att både dofta och smaka på en Château Lafite-Rothschild från 1898, dvs 115-116 år gamla droppar. Ja , jäklar vilken häftig upplevelse det var. Även om jag inte fick ett helt glas utan snarare en liten mun så höll sig smakerna i sig i både gom, näsa och svalj i säkert halvtimme-timme efteråt. Dock med tanke på rubriken på inlägget lär jag väl aldrig få prova detta vin igen. Men hade gärna gjort det vilken dag som helst. :)

Har ni några viner som gett er en upplevelse men som ni vet att ni aldrig kommer få prova igen?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nyligen så fick jag en, skulle gissa väldigt sällsynt, vinupplevelse. På Vinets dag fick jag möjlighet att både dofta och smaka på en Château Lafite-Rothschild från 1898, dvs 115-116 år gamla droppar. Ja , jäklar vilken häftig upplevelse det var. Även om jag inte fick ett helt glas utan snarare en liten mun så höll sig smakerna i sig i både gom, näsa och svalj i säkert halvtimme-timme efteråt. Dock med tanke på rubriken på inlägget lär jag väl aldrig få prova detta vin igen. Men hade gärna gjort det vilken dag som helst. :)

Har ni några viner som gett er en upplevelse men som ni vet att ni aldrig kommer få prova igen?
Calon-Segûr 1944 var en flaska som fick upp mina ögon lite när jag var ca 19 år gammal och praktiserade. Lär jag antagligen inte dricka igen, men jag kommer ihåg den magiska känslan.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nyligen så fick jag en, skulle gissa väldigt sällsynt, vinupplevelse. På Vinets dag fick jag möjlighet att både dofta och smaka på en Château Lafite-Rothschild från 1898, dvs 115-116 år gamla droppar.

Jag antar att du inte läst The Billionaire’s Vinegar av Benjamin Wallace ;)
 
Trådskapare
Magnus Ö

Magnus Ö

Medlem
Jag antar att du inte läst The Billionaire’s Vinegar av Benjamin Wallace ;)
Nej det har jag inte. Men anar hinten i vad du menar. :)
Personen som bjöd på de trevliga dropparna, är en person som arbetat med vin sedan 60-talet (tror jag) och skrivit böcker i ämnet. Så men min ringa kunskap så får jag lita på att han vet vad han bjöd på. Men vilket som var det en trevlig upplevelse.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nej det har jag inte. Men anar hinten i vad du menar. :)
Personen som bjöd på de trevliga dropparna, är en person som arbetat med vin sedan 60-talet (tror jag) och skrivit böcker i ämnet. Så men min ringa kunskap så får jag lita på att han vet vad han bjöd på. Men vilket som var det en trevlig upplevelse.

Jag hoppas verkligen att det var det , för då är det ju en fantastisk vinupplevelse som är få männinskor får chansen till. (avundsjuk)
Dock menar jag att efter ha läst boken blir man extremt skepstisk till viner av den där kalibern som är 20 år och äldre !
 
Nej det har jag inte. Men anar hinten i vad du menar. :)
Personen som bjöd på de trevliga dropparna, är en person som arbetat med vin sedan 60-talet (tror jag) och skrivit böcker i ämnet. Så men min ringa kunskap så får jag lita på att han vet vad han bjöd på. Men vilket som var det en trevlig upplevelse.

Intressant bok att läsa. Handlar om förfalskningar men du ska inte lyssna på andra här. Väldigt få av oss har druckit vin från 1800-talet.
Jag kan faktiskt inte komma på ett vin som jag inte kommer få dricka igen, eller iallafall hoppas jag kommer få dricka igen. Däremot finns det ett antal provningar som jag nog aldrig kommer får uppleva igen.

Annars, av många viner, den kanske roligaste upplevelsen är en flaska Heidsieck Monopole, reserved for England. NV men bekräftad från 30-talet där två mycket erfarna sommeliers gissar på dels tidigt 2000-tal eller sent 1990-tal. Det var inte det största vinet jag druckit men bara minen på de två personerna när jag avslöjar vinet ger er en indikation om hur vitalt vinet var. Det hade varit lagrat i en kall källare och visar på vad bra lagring betyder.
 
Trådskapare
Magnus Ö

Magnus Ö

Medlem
Jag hoppas verkligen att det var det , för då är det ju en fantastisk vinupplevelse som är få männinskor får chansen till. (avundsjuk)
Dock menar jag att efter ha läst boken blir man extremt skepstisk till viner av den där kalibern som är 20 år och äldre !
Är själv lite skeptisk till äldre viner. Men herrn som bjöd på det får jag lita på helt enkelt. Skrev dessutom en rad om vinet i min blogg, http://www.ettglasrott.se/chateau-lafite-rothschild-1898/.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nyligen så fick jag en, skulle gissa väldigt sällsynt, vinupplevelse. På Vinets dag fick jag möjlighet att både dofta och smaka på en Château Lafite-Rothschild från 1898, dvs 115-116 år gamla droppar. Ja , jäklar vilken häftig upplevelse det var. Även om jag inte fick ett helt glas utan snarare en liten mun så höll sig smakerna i sig i både gom, näsa och svalj i säkert halvtimme-timme efteråt. Dock med tanke på rubriken på inlägget lär jag väl aldrig få prova detta vin igen. Men hade gärna gjort det vilken dag som helst. :)

Har ni några viner som gett er en upplevelse men som ni vet att ni aldrig kommer få prova igen?
Kul och intressant tråd. Har inte så mycket att tillföra kanske, men jag drack en lågkvalitativ Seagull Liebfraumilch från 1975 för något år sedan. Ganska häftig upplevelse. Det hade en del syra och karaktären påminde om knäck med russin. Ganska gott, drack upp hela flaskan. Även skitviner kan bli bättre med lagring tydligen. Detta hade antagligen varit i graven och vänt och blivit en udda Madeira till slut :D

Nu kanske man kan hitta liknande vin igen, men det är nog något dödsbo i så fall.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Hartenberg Pontac. Har druckit två flaskor länge sen … Hyfsad gott, men inte något speciellt. Kuriositet och vinet tillverkades i oerhört liten skala. Fanns i Sverige några år sedan, och priset var även prissänkt.
Hartenberg vingård drog upp sina sista Pontac-vinstockar efter årgång 2000 eftersom vinrankorna var gamla och sjuka.
Det finns en hel del intressant fakta omkring druvan Pontac. Förmodligen har ni läst om dem, annars får jag återkomma i ämnet … ;)
 

ZQT

Medlem
Nej det har jag inte. Men anar hinten i vad du menar. :)
Personen som bjöd på de trevliga dropparna, är en person som arbetat med vin sedan 60-talet (tror jag) och skrivit böcker i ämnet. Så men min ringa kunskap så får jag lita på att han vet vad han bjöd på. Men vilket som var det en trevlig upplevelse.

Olle Nordahl?
 

epeb

Medlem
1980 Charles Bonvin Fils Fendant Domaine Brûlefer Valais
Drack detta för 14 dagar sedan. Hade inga större förhoppningar om det på förhand. Schweiz och vitt vin ligger väl inte i topp på någons önskelista.

Det var underbart gott. Var lite knuten i början öppnade upp sig efterhand. Smörigt och fruktigt. Aprikos först som gick över mot päron och sedan till kiwi. Lång bra eftersmak med en balanserad syra. Blev bättre hela tiden utan att mattas.
Jag tror att detta var gjort för att konsumeras inom ett par år efter buteljering och inte varit menat för långvarig lagring. Så jag lär inte få smaka detta igen, hur gärna jag än vill.
 

perpro

Medlem
Jag fick smaka några klunkar Chateau Dufort-Vivens 1900 för ett halvår sedan. Det var mer fascinerande än gott.
 

Bastardo

Medlem
Here we go:
A few Pontac vines were planted at the end of rows of other vines to deter baboons. Because the grape juice of Pontac is red, marauding baboons plucking grape bunches would see their hands coloured red, think it was blood and run away. Thus the Pontac vines protect the rest of the row. Källa: winelabels.org/
 
Toppen