Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin och Valborg

Vad som skulle bli en ganska enkel valborgsmässoafton blev istället en riktigt skön vinkväll. Deltagarna, bland annat en av sveriges bästa sommeliers var rätt inriktade på champagne men även några andra viner slank med.

Vi började lite löst med en 2002 Louis Roederer Cristal. Är väl inget direkt okänt vin på forumet och ett vin som jag initialt var lite tveksamt till. Resan det har gjort sedan jag drack det för första gången för ca 3 år sedan är rätt anmärkningsvärt. Från att ha varit ett slutet, nästan lite snipigt vin så har det blommat ut och inte bara fått en mängd nya aromer utan även vuxit i komplexitet och bredd. Doften är rik och full av mineraler som börjat blandas med solmogna söta citroner, honung och smörig kola. En hel del sekundäraromer i form av äppelpaj och mogna röda hallon kan skönjas. Bra balans med en trevlig syra. Vinet känns ganska naturligt sött, inget som stör Bra eftersmak. Det övergripande intrycket är elegans. Lagra 5-6 år så kommer det vara en stor upplevelse. Finns ganska mycket av vinet att köpa till priser som fortfarande är nära det ursprungliga priset så ni som inte har det i källaren, än finns det tid.

Vi följde upp med en Diebolt-Vallois "Mise en Cave en 1983” som tyvärr var defekt, jäst äppeljuice är väl den närmaste beskrivningen. Tanken var att den skulle passa bra till gåslevern som vi inledde med. Som medicin mot depressionen ett defekt vin kan skapa så öppnade vi istället en Legras & Haas Cuvée π. Andreas skrev om det här vinet tidigare, vilketär ett vin som inte så många kommer få förmånen att smaka. 100% Chardonnay , producerat i 250 magnumflaskor, solerametod baserat på årgångar 1995,1996, 1998, 1999 samt 2002. 8 år på jäst, degorgerad juli 2011 och 3.14g dosage (för mina flaskor). Vi provade ut dosagen i början av 2011 och det haräven producerats några utan dosage samt en del med upp till 5g. Kraftigt mineralig doft. på et intressant sätt vissa mognadstoner men ändå levereras det unga vinets friskhet. Smaken är fyllig med en tätt mousse. Mycket söt citrus, många lager av smaker. Vinet tar slut ganska snabbt då det är ett väldigt lättdrucket vin som ändå har en fin komplexitet. Det här vinet kommer leva länge och jag ångrar redan att jag endast köpte 6 flaskor.

Cuvée π fungerade bra till de skaldjur , havskräftor, räkor och löjrom som vi hade till förrätt. Inget krångel utan de serverades endast med bröd som tillbehör

524125_10150717076986188_596746187_9696537_1173736106_n.jpg


Eftersom det var Valborg och jag ville vara solidarisk med våra vänner i Göteborg så öppnade vi en 1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée.. LVMH är ett företag vars framfart jag ju inte tror kommer att gynna Champagne som distrikt i framtiden. Dock har Veuve Clicquot släppt ett antal intressanta äldre årgångar och vi kommer väl alla ihåg samt förbannar oss själva, för att vi inte köpte fler av den 1988 Rare Vintage som släpptes för ett antal år sedan. 1989 visade sig också vara en väldigt trevlig rose. Mörkt färgad på ett sätt så att det mer liknande en väldigt gammal BdB snarare än en rosé.. Väldigt trevlig på näsan med mycket vegetaliska dofter, kaffe, torkade frukter lite mörk fuktig tobak och den typiska rostade tonen som finns i många 89or. För åldern ganska frisk och en rund smak med bra syra. Känns torrt med lite tanniner som tränger igenom. Mycket bra, lång eftersmak. Kanske något vek i mellansegmentet och inte så komplex men det är ju inte en prestige. Betydligt bättre än den 1990 som släpptes på systemet.

Till den grillade hängmörade oxfilen drack vi en 2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo. Tydligen är det för unga stockar på detta vin för att det ska få kallas en Barolo men vinet är ett bra exempel på att det är ibland bättre att köpa en enkllare klassificering men från en bra odlare. Dekanterades i ca 3 timmar innan vi drack det vilket rekommenderas. Kraftig doft med mörka röda körsbär, choklad, tobak och blå plommon. Bra och generös smak som har en ganska len ansats innan tanninerna tar full plats i munnen. Vinet behöver tid i glaset och utvecklas hela tiden. Köpte en låda av denna och den har försvunnit i en ganska snabb takt.

ArwNQtkCMAA0nT_.jpg


Värden var vänlig nog att ta fram en 1959 Kereskedöhâz RT Tokaji Aszú 6 Puttonyos till desserten ,rabarberpaj med maräng. Jag har inte druckit så gammal Tokaj förut så mina erfarenheter är begränsade, så är min förmåga att bedöma vinet i förhållande till liknande viner. Det här var för mig ett fantastiskt gott vin, mörkt, mörkt som hade en stor mängd med olika dofter. En normal svensk vinbloggare hade säkert kunna fylla ett par A4 med intryck men jag nöjer med mig att konstatera att doften var fantastisk och komplex. Balanserad frisk smak och faktiskt fanne en syrabas kvar. Det var en upplevelse att få prova det här vinet.

Avslutningsvis öppnar vi, med hjälp av en sabel som värden ville prova, en tidigt 90-tals Krug Grande Cuvée. Den föregående vi drack från samma källa var korkskadad så vi var lite oroliga, men det visade sig att vinet var perfekt. Mörk färg med mycket kryddor, kanel, choklad och en hel del nötter i doften. Bra , ganska frisk smak och vinet kan helt klara ett antal år till och bygga än mer komplexitet. Det är alltid en diskussion om vinet kommer bli bättre och vad gäller Krug av den här åldern så är det snarare att de blir annorlunda. Det här var en av de bättre GC som jag druckit på ett tag.

562046_10150717495996188_596746187_9697766_769714641_n.jpg


Sammantaget vill jag inte utnämna någon vinnare. Roligast att dricka var nog Tokaj och Legras & Haas, mycket pga att det är unika viner som man inte får dricka så ofta.
 
Toppen