Vin på flygplatser

Diskussion i 'Resor' startad av Emanuel, 26 juni 2014.

1. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Tänkte vi skulle ha en tråd där vi kan tips om bra vinbutiker och vinfynd på flygplatser runt om i världen och varför inte även bra vinbarer på flygplatser.
    Vilka flygplatser har de bästa vinbutikerna och var kan man hitta oväntade fynd?

Omtalat här på forumet är ju redan den läskigt billiga Krugen i lilla taxfreen på Arlanda och jag hoppas det skall dyka upp fler sådan tips för oss som reser mycket.
    Jag ämnar att i fortsättningen försöka att ta lite bilder och kolla priser de gången jag har för mycket tid i transit...

Jag kan ju börja med att nämna vinbutiken på ovanvåningen på Bryssels flygplats som har ett stort utbud av hyfsat prisade BDX och är väl värd ett besök.

Jag hoppas att det är fler som vill vara med att dela med sig av sina flygplatstips!

Mattias S och ChristianB gillar detta.
  2. Martinez1986

Martinez1986 Medlem

Grym ide
    Hur billig är Krug på Arlanda?

3. Emanuel

Den legendariska Arlanda-Krugen går loss på 799:- om den nu finns kvar men kruxet är att man måste resa utanför EU för att få handla, vi bor ju trots allt i DDR-Sverige.
    Kan löna sig att köpa en billig T/R över dagen med Norweigian till Oslo bara för att handla upp sig på Krug men då riskerar du istället att fastna i tullen i DDR-Norge med hela kalaset.
    Mer om den här:
    http://finewines.se/threads/deals.2766/#post-61010

4. kayaker

kayaker Cyklist

Du kan ta med dig fyra flaskor till Norge så det lönar sig. ;)

5. gece

gece Man vänjer sig.

Fast bara två till Sverige, eftersom det tydligen är viktigare är skatta för bubbel än stilla vin. Sen kanske inte alkoholskatten är någon stor utgift i jämförelse med ens en billig Krug :)

6. Emanuel

Aberdeen Dyce (ABZ)
    Emanuel does not like this airport (72 FWP)

En av Europas sunkflygplatser som man bäst bör undvika, vinutbudet är snäppet sämre än en 7-Eleven och själva flygplatsen är garanterad inte upp-piffad sedan tidigt 70-tal.
    Det ända som gör att ABZ inte får ett ännu lägre betyg är att de faktiskt hade en hylla med lite hyfsad champagne om än till tvivelaktigt pris.
    Krug Grand Cuvee för 112£, Dompa 04 för 106£ och Moet -06 för 35£.
    Mer info enligt bilden nedan.
    Loungen är även den lika sunkig och bjöd på Merlot med skruvkork samt chips med worchestersauce-vinegar-prawncoctail smak. Mumma.
    Whisky däremot fanns det förstås en del om man nu är inne på sånt...
    20140627_075413[1].jpg

7. Emanuel

Blev istället lite inköp på Kastrup där det blev en en LGD 2004 för 769 DKK, vetefan om det var något kap men efter fyra småflaskor Cote Mas på SAS-termosen från ABZ slank den med, blev även en Chat, Angludet 2011 för 239 DKK.
    Även månadens "dela en pava" vin Bellingham fanns på Kastrup för 125 DKK så den kan ju vara värd att plocka upp om man har vägarna förbi.
    Bild, månadens SAS-vin, funkar rätt okej i luften särskilt om man haft en vit månad på nordsjön.
    20140627_100512[1].jpg

8. vintomas

vintomas Bloggare

Fast då var ju vinutbudet bra mycket bättre än det är på Arlanda och alla andra svenska flygplatser, för de resenärer som reser inom EU! Det tål faktiskt att påminnas om att Sverige är ensamt om att förbjuda vinförsäljning på flygplatserna för resenärer inom EU. Det andra alkoholmonopollandet inom EU, Finland, tillåter ju faktiskt försäljning på flygplatserna. I de flesta avseenden som gäller alkohol har Sverige den mest extrema linjen av EU:s 28 medlemsländer. Det säger förmodligen något om svenska politikers syn på folket (eller om man ska skriva "undersåtarna").
    Jag surar över detta eftersom jag nästan aldrig flyger utanför EU, och är irriterad över de där billiga Krug-flaskorna på Arlanda som jag inte får köpa. :)

MartinE gillar detta.
  9. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag håller inte med om att Krug är billiga någonstans, och tacka vet jag blindprovning på Arlanda Express! I deras biljettkur pratar vi kvalitetsviner som får SAS first class att rodna av skam :oops:

chambertin och vintomas gillar detta.
  10. StefanAkiko

Huh!
    Det vinet hurwedes jag av. Gav mig dessutom voodootänder. Så det blev deras vita Gros manseng istället för min del. Alldeles för dyrt ombord (är ju ECOnomiresenär) så jag kommer smussla med en riktig flaska vin också nästa gång jag beger mig (i augusti).

11. gbgpatrik

gbgpatrik Medlem

Comtes de champagne 2005 för 499 SEK PÅ Landvetter!

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      38,7 KB
      Visningar:
      187
    gece, kayaker och Emanuel gillar detta.
  12. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Oj ruskigt billigt! Synd att jag flyger lika lite som jag dricker Comtes de Champagne :)

13. mmh

mmh Medlem

Några enstaka flaskor Jacques Selosse fanns till ganska bra priser på Helsingfors-Vanda flygplats igår. Intressant att de säljer Sous le Mont, också.

Bifogade filer:

Emanuel gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Snygg gulrandig tröja du har på dig. ;)

15. mmh

mmh Medlem

Tack;)

16. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Bara å köpa !!

17. JonnyJazz

JonnyJazz Medlem

Försent!

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      34,3 KB
      Visningar:
      227
  18. gece

gece Man vänjer sig.

En era har gått i graven :( skön prishöjning från "relativt snorbillig" till "sämre än SB", undrar om det var någon chef som upptäckte vad vinstmarginalen var...

19. Emanuel

Neeeej! Så jäkla retfullt att jag inte hann klippa en flaska... jag som bokade via Gardemoen nästa utresa bara för detta... surt!

20. StefanAkiko

...ändå billigare på Yahoo nätauktion i Hong Kong!

Dela sidan