Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin prenumerationer

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tror att du får mer valuta för pengarna om du köper dina viner själv. När du låter någon annan fatta besluten åt dig så kommer du att ha svårt att hitta din smakprofil. Bättre om du väljer ut olika fokus från månad till månad och låter systembolagets personal, eller oss på forumet hjälpa till. Ett enkelt upplägg skulle kunna vara att köra tema på länder eller druvor till en början. Exempel:

Januari: Italien
Februari: Frankrike
Mars: Cabernet Sauvignon
April: Spanien

Om man vänder på frågan, varför funderar du på prenumerationer, Vad är syftet?

Ett tips att hålla utkik efter, är caviste; www.caviste.se
Jag har själv fått äran att provsmaka olika viner på vinkällare Grappe tillsammans med Martin. Oerhört roligt. Vet att han jobbar väldigt hårt med att hitta trevliga viner från bra producenter. Brukar vara en till två lanseringar per månad och varierat innehåll. Brukar ofta ta slut ett par timmar efter lansering. Jag har alltid varit nöjd med caviste, än så länge!

Edit: Har du möjlighet att gå på vinprovningar så kan jag lova dig att det finns mycket att lära den vägen! Jag prenumerera på olika nyhetsbrev och ska gå på nästa provning med Johan Lidby Vingrupp i Februari.
 

grappa

Medlem
Jag fick en prenumeration som julklapp för några år sedan, Australian Wineclub. Det gav en helt annan bredd åt vårt vindrickande än jag hade kunnat övertala min fru till annars, vi satt lite fast i de trygga säkra korten. Dessutom lade det en bra grund till vinkällaren.
Om jag hade haft mer tid att lägga håller jag med @Deppodi om hans metod men för mig var det ett tidseffektivt alternativ.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Det är väl som alltid, dvs det beror på. Budget, intresse, tid osv. Att själv botanisera bland tips och betyg tycker jag ör det roliga. Sen köper man lätt via de olika kanalerna som finns. Skitkul, och jag skulle inte låta ngn annan göra detta roliga. Aldrig
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Jag tror att du får mer valuta för pengarna om du köper dina viner själv. När du låter någon annan fatta besluten åt dig så kommer du att ha svårt att hitta din smakprofil. Bättre om du väljer ut olika fokus från månad till månad och låter systembolagets personal, eller oss på forumet hjälpa till. Ett enkelt upplägg skulle kunna vara att köra tema på länder eller druvor till en början. Exempel:

Januari: Italien
Februari: Frankrike
Mars: Cabernet Sauvignon
April: Spanien

Om man vänder på frågan, varför funderar du på prenumerationer, Vad är syftet?

Ett tips att hålla utkik efter, är caviste; www.caviste.se
Jag har själv fått äran att provsmaka olika viner på vinkällare Grappe tillsammans med Martin. Oerhört roligt. Vet att han jobbar väldigt hårt med att hitta trevliga viner från bra producenter. Brukar vara en till två lanseringar per månad och varierat innehåll. Brukar ofta ta slut ett par timmar efter lansering. Jag har alltid varit nöjd med caviste, än så länge!

Edit: Har du möjlighet att gå på vinprovningar så kan jag lova dig att det finns mycket att lära den vägen! Jag prenumerera på olika nyhetsbrev och ska gå på nästa provning med Johan Lidby Vingrupp i Februari.

Det lät som ett väldigt bra upplägg att man lägger fokus på olika länder/druvor osv olika månader. Att man har ett tema varje månad och köper några flaskor som uppfyller kriterierna.

Syftet med en prenumeration är som jag skrev att upptäcka viner man kanske inte köpt annars.
Nu har man skrivit upp sig till caviste.se nyhetsbrev då det lät spännande.
Har ni några andra tips på intressanta nyhetsbrev får ni gärna dela med er :)
 

Pessoa

Medlem
Någon som har erfarenheter från vin prenumerationer?
Jag tänkte det kanske kan vara en bra börjar för att lära sig lite mer om olika viner man kanske inte köpt själv annars.

Är det någon som provat någon prenumeration?
Jag såg att de fanns ett par olika när jag gjorde en snabb googling på det.
https://vinoteket.se/vinprenumeration
http://www.winefinder.se/
http://www.xwine.se/vinprenumeration/

Jag gillar Vinlådan. http://vinladan.nu/

Får citera Svenssonsmakaren: "Jag har aldrig, upprepar ALDRIG, blivit besviken när jag poppat en flaska från Vinlådan." http://svenssonsmakaren.blogspot.se/2016/05/domaine-sainte-croix-magneric-2013.html

Visst kan det ses som ett problem att man inte själv väljer flaskorna, men själv tycker jag det är kul att pröva nya druvor (drack Romorantin från Vinlådan i helgen - mkt bra), nya områden, nya producenter. Sen har de bonuslådor som kan vara grymt bra.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Det är väl som alltid, dvs det beror på. Budget, intresse, tid osv. Att själv botanisera bland tips och betyg tycker jag ör det roliga. Sen köper man lätt via de olika kanalerna som finns. Skitkul, och jag skulle inte låta ngn annan göra detta roliga. Aldrig
Spot on! Du sätter ord på mina känslor. Fick ett reklamsamtal från winefinder för en tid sedan och klarade inte att med lika få ord förklara varför en prenumeration var ointressant för mig.
 

jrick

Medlem
Jag gillar Vinlådan. http://vinladan.nu/

Får citera Svenssonsmakaren: "Jag har aldrig, upprepar ALDRIG, blivit besviken när jag poppat en flaska från Vinlådan." http://svenssonsmakaren.blogspot.se/2016/05/domaine-sainte-croix-magneric-2013.html

Visst kan det ses som ett problem att man inte själv väljer flaskorna, men själv tycker jag det är kul att pröva nya druvor (drack Romorantin från Vinlådan i helgen - mkt bra), nya områden, nya producenter. Sen har de bonuslådor som kan vara grymt bra.
Ja vinlådan är något jag eventuellt skulle kunna överväga att prenumerera på eftersom det är en del riktigt oväntade val och en bredd som man sällan hittar på utländska webbsidor. De kommer inte så ofta heller.
 

Håkan

Medlem
+1 på vinlådan. Mycket småskaligt och inga viner som drar iväg i pris. Fokuserar på vardagsviner och jag tycker tvärtemot andra att viner jag aldrig själv skulle köpt vid egen botanisering kan vara nog så intressanta.
 

MagnusH70

Medlem
Kan ingen satsa på att ta fram lite roligare lådor från oss notoriska vinsamlare och livsnjutare?
Typ decemberlådan med ett par PP Les Chetillons, lite Raveneau-chablis, moget portvin och sällsynta bourgogner i trevlig prisklass:ängel:
Och gärna med enkelt formulär där man kan fylla i önskat antal av varje butelj i förväg:p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan ingen satsa på att ta fram lite roligare lådor från oss notoriska vinsamlare och livsnjutare?
Typ decemberlådan med ett par PP Les Chetillons, lite Raveneau-chablis, moget portvin och sällsynta bourgogner i trevlig prisklass:ängel:
Och gärna med enkelt formulär där man kan fylla i önskat antal av varje butelj i förväg:p
Och januarilådan med 12st Krug Grand Cuvée "med lite ålder"
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Om någon/några kunniga här hade kunnat sätta ihop "månadens låda" med ett par viner så hade de ju varit väldigt kul och då gärna flaskor som är lätt tillgängliga på SB eller andra kanaler.

Jag har sett att där finns en månadens vin tråd och där man delar med sig av upplevelsen vilket verkar vara ett väldigt trevligt intiativ som jag tänkte hoppa på så småningom fast ännu bättre hade ju varit en hel låda :)
 

Daniel A

Administratör
Om någon/några kunniga här hade kunnat sätta ihop "månadens låda" med ett par viner så hade de ju varit väldigt kul och då gärna flaskor som är lätt tillgängliga på SB eller andra kanaler.

Jag har sett att där finns en månadens vin tråd och där man delar med sig av upplevelsen vilket verkar vara ett väldigt trevligt intiativ som jag tänkte hoppa på så småningom fast ännu bättre hade ju varit en hel låda :)

Det här stället svämmar över med rekommendationer av alla tänkbara slag. Haka på månadens vin, läs vad folk skriver i "Idag dricker vi"-tråden (det pulserande hjärtat på detta forum, om du frågar mig), skumma lite i lanseringstrådarna (både de från bolaget och övriga produktnyheter). Det kollektiva drickandet och köpandet är vitt och brett och täcker in alla tänkbara stilar och prisklasser. Inom kort kommer du ha en ständigt växande "att köpa"-lista... och snart är du en av de som bidrar med gemenskap och kunskap när någon frågar efter tips. Välkommen! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det kollektiva drickandet och köpandet är vitt och brett och täcker in alla tänkbara stilar och prisklasser. Inom kort kommer du ha en ständigt växande "att köpa"-lista...
-Och finna dig i att du får rita en teckning i julklapp till barnen för att du hakat på lite väl många "för bra för att låta bli"-tips på forumet och råkat nolla kontot.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om någon/några kunniga här hade kunnat sätta ihop "månadens låda" med ett par viner så hade de ju varit väldigt kul och då gärna flaskor som är lätt tillgängliga på SB eller andra kanaler.

Jag har sett att där finns en månadens vin tråd och där man delar med sig av upplevelsen vilket verkar vara ett väldigt trevligt intiativ som jag tänkte hoppa på så småningom fast ännu bättre hade ju varit en hel låda :)

Vad har du för budget om vi plockar ihop 6 flaskor åt dig? Föredrar du rött, vitt eller bubblor?
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Vad har du för budget om vi plockar ihop 6 flaskor åt dig? Föredrar du rött, vitt eller bubblor?
Jag har väl inte direkt någon exakt budget men säg runt en tusenlapp kanske. Flaskor mellan 100-300:-.
Jag föredrar röda lite kraftigare viner.
Ditt tidigare svar med att man har olika kategorier varje månad tyckte jag annars var riktigt bra för att lära sig.

Jag har även ett par böcker på ingång så inspiration kommer det säkert finnas gott om framöver.
Väldigt tacksam för ditt erbjudande men menar mer att du inte behöver lägga allt för mycket tid på det då det kommer lösa sig så småningom :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Väldigt tacksam för ditt erbjudande men menar mer att du inte behöver lägga allt för mycket tid på det då det kommer lösa sig så småningom :)

Tacksam behöver du inte vara: Är det något människorna i denna community är bra på så är det att komma på vin att köpa. DET är liksom inga problem. Problemen ligger på annat håll.
 
Toppen