Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till bröllopsbuffé

hultman

Medlem
Jag erbjöd mig att köpa vinerna till min systers bröllop. Middagen kommer att bestå av varm och kall buffé och jag hade tänkt mig bubbel till välkomstdrink, både rött och vitt till buffé och något sött till dessert. Hade tänkt mig mellan 100-150 kr per flaska ungefär. På Systembolaget rekommenderade de antingen pinot, zinfandel eller någon chianti. Min egen erfarenheter av sådana viner i prisklassen gjorde mig dockmycket tveksam till rekommendationen. Mottager tacksamt input härifrån beträffande val och vad övrigt man ska tänka på :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag erbjöd mig att köpa vinerna till min systers bröllop. Middagen kommer att bestå av varm och kall buffé och jag hade tänkt mig bubbel till välkomstdrink, både rött och vitt till buffé och något sött till dessert. Hade tänkt mig mellan 100-150 kr per flaska ungefär. På Systembolaget rekommenderade de antingen pinot, zinfandel eller någon chianti. Min egen erfarenheter av sådana viner i prisklassen gjorde mig dockmycket tveksam till rekommendationen. Mottager tacksamt input härifrån beträffande val och vad övrigt man ska tänka på :)
Kanske en mysig Malbec ifrån Argentina som rött?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vågar man föreslå forumdarlingen Graham Beck som bubbel, den kvalar in på 131 pistoler? http://www.systembolaget.se/6505
Har ju inte hunnit dricka den själv ÄN men den har ju blivit ärligt blindprovad på längden och tvären av mången vise champagnemän :)

Vad gäller vita i den prisklassen så gillar jag ju Clotilde Davenne och hennes Bourgogne Blanc kvalar på 127:- http://www.systembolaget.se/5562 och för några kronor till får du hennes Chablis om det är mer din påse.

Hennes Cremant har ju även hyllats stort av bland annat Lars Torstensson, kanske kan vara något att prova en flaska och se om det duger som bubbel.

Du får köra en Graham Beck VS Clotilde Davenne och prova om du gillar dem...

Vad gäller röda så får jag nog fundera lite....
 

Håkan

Medlem
Cartlidge and Browne Pinot Noir 2012 för 121 kr är en helt okej trevlig måltidsdryck. Värt att köpa och prova en flaska. Jag skulle kunna tänka mig en Blaufränkich från Österrike, har dock inga förslag där. Alain Brumont le Gascoine är alltid ett säkert kort, kraftigt vitt som passar även till kötträtter. Flaskposten.eu har en del Bourgogner i prisklassen 100-150 kr, jag skulle kunna tänka mig att 2009or är på topp nu.
 

kayaker

Cyklist
Byron Santa Barbara Pinot Noir har varit bra i tidigare årgångar. Ganska fruktig stil vilket brukar uppskattas av mindre vana Pinot Noirdrickare.
Till desssert så är det få saker som är lika allround som Moscatel de Setúbal. Både Fonseca och Bacalhôa klarar budgetkraven av de som finns på SB.
 
Toppen