Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till chicken fajitas

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan hade tänkt att fixa lite chicken fajitas ikväll. Lite lagom chilikryddat med sötsur salsa, guacamole, pico de gallo, cheddarost och tortillachips.

Rent spontant så säger instinkten att det borde bli aktuellt att ta fram en fruktig och blommig Riesling med ett stänk restsötma, och det kan jag absolut tänka mig, men hade gärna haft ett rödvin också.

Så, tips på både rött och vitt till denna rätt, helst tillgängligt att hämta upp på SB redan idag. Gärna ett vin som ni har provat och kvalitetssäkrat i någon mån. Helst inte över 300 pix (runt 200 känns lagom). Bespar mig gärna kommentarer om öl, vilket är en no brainer. ;)

Jag kräver alltså ingen perfect match till maten, hellre då att det är en chansning med potential och om det skiter sig är ett gott vin för sig själv. :)

Tack på förhand!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Solklart känns halvtorr Riesling som rätt val när det finns sötsura aromer och dessutom lite chilihetta. Du har nog ingen nytta av utpräglade mognadstoner, så du ska nog sikta på den dyraste tyska Spätlese av ung årgång som finns att hitta. (Spätlese som går över 300 kr, typ Egon Müller, finns nog inte inne på SB.) Gissningsvis får du tag på Dr. Loosen och Kloster Eberbach, så du lär inte drabbas av Moselland.

När det gäller rött så har jag svårt att komma på en riktigt helgjuten kombination, så det handlar väl mer om att undvika krockar. Så kanske något fruktigt med låga tanniner. En Beaujolais?

Fast f-n vet om inte en halvtorr skräprosé passar bättre än ett rött vin...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir ett rött också oavsett. :bäver:

Borde inte Ripasso eller Zinfandel av någorlunda enkelt slag komma till sin rätt här, mer än Beaujolais, med sin relativt höga syra och vanligtvis obefintliga sötma?

Eller varför inte en ung och fruktdriven PN från nya världen?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Borde inte Ripasso eller Zinfandel av någorlunda enkelt slag komma till sin rätt här, mer än Beaujolais, med sin relativt höga syra och vanligtvis obefintliga sötma?
Sötma skadar nog inte, men Ripasso kan ju ha rätt tuffa tanniner och även lite beska, och det sitter inte bra till kryddstyrka. Zinfandel, tja, kanske en snäll, men jag vet heller inte om hög alkohol och chili är en så bra kombination.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sötma skadar nog inte, men Ripasso kan ju ha rätt tuffa tanniner och även lite beska, och det sitter inte bra till kryddstyrka. Zinfandel, tja, kanske en snäll, men jag vet heller inte om hög alkohol och chili är en så bra kombination.
Du har nog rätt. Inhandlade en okomplicerad amerikansk pinot (2012 Buena Vista Carneros Pinot Noir) samt en Riesling från Österrike (1993 Hauerinnung Riesling Spätlese Winzer Krems). Vin- och matupplevelsen flyttades dock till morgondagen istället, då vi fick lite andra planer idag. Återkommer med omdöme och utfall. :)

Rieslingen är nog väl mogen, men det får gå ändå...
 

Byfånen

Leg. byfåne
Kollade på ditt vinval på Glasbanken och där stod bland annat att druvorna skördas nattetid. Varför? Och är det ett vanligt förfarande? Eller är det trams?

Och för att återknyta till tråden:

Jag köpte Sonoma Hills 2012 igår som korkades upp under kvällen. Ett trevligt vin i en helt OK prisklass så det kanske kunde ha varit aktuellt, eller kan bli det nästa gång. För en annan som fastnat i Piemonte-träsket var det kul att prova något annat. Kommer säkert köpas igen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kollade på ditt vinval på Glasbanken och där stod bland annat att druvorna skördas nattetid. Varför? Och är det ett vanligt förfarande? Eller är det trams?
Vet inte med säkerhet men misstänker att det har med att bevara så mycket syra som möjligt från druvorna. Kanske är det trams dock. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Så, då är det dags att lämna in facit...

1993 Hauerinnung Riesling Spätlese Winzer Krems

image.jpg


Trevligt vin. Tyvärr var sötman lite väl låg för att matcha hettan och sötman i maten (det dog lite mellan varven, ett lite kraftigare och sötare vin hade troligtvis varit bättre), men bitvis var det lysande. Försiktiga drag av petroleum, därefter lime, citron, passionsfrukt, moget äpple och ett uns botrytis. Välbalanserat och riktigt gott. Krispigt men ändå med skön fetma och viss fyllighet samt salivutsöndrande till tusen. 87p

2012 Buena Vista Carneros Pinot Noir

image.jpg


Vilket charmtroll till vin!

Enkelt, mjukt och fruktigt med en liten delikat restsötma. Röda bär i mängder, här bjuds det på jordgubbar, rabarber, romrussin och blodapelsin som backas upp av frikostig vanilj, stråk av ingefära, lite julkryddor samt en aning fatrost. Generöst, välbalanserat och helt okomplicerat. Smekande frukt i munnen, helt utan tannin, men med en fin och balanserad syra. Syndigt gott! 85p

Det funkade förvånansvärt bra med maten dessutom. Visst, hettan från chillin kändes rejält framhävd, men då den var sparsam från början så kändes det snarare som ett plus. Funkade bäst till kycklingen och tortilla-chipsen med guacamole. Salsan funkade bäst till Rieslingen. Lite vatten däremellan behövdes dock, då inget av vinerna kändes helt klockrena till denna rätt, vilket var väntat. :)
 

Larseman

Medlem
Jag kan meddela @Matlen att även 2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon fungerar till Chicken Fajitas vilket har bekräftats ikväll. Dock var vår Fajitas inte väldigt het och vinet inte alltför strävt men desto mer fruktigt så det fungerade väldigt bra.
 
Toppen