Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till chiligryta?

Oggy

Medlem
Men det är förvånande hur bra en fino passar till så många saker.

Håller med! Drack denna till en chili för någon vecka sedan - funkade alldeles utmärkt! Det är en lite fruktigare variant av fino, nästan så att man upplever en viss sötma, gjord på druvan pedro ximénez (som ju ofta används till söta viner). Parerade hettan galant.

I mitt tycke Systembolagets mest prisvärda vin! 78 kronor... för en helflaska.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Måltiden blev super! Nästan alla blev nöjda, det fanns bara ett klagomål, och det var från min systerson som är tio år och tyckte att det var lite för mycket chili i grytan.

Till förrätt; www.systembolaget.se/6505
Vitt vin; www.systembolaget.se/2176
Rött vin; www.systembolaget.se/6670
Efter maten; www.systembolaget.se/16394

Kvällens höjdpunkt blev det Mousserande vinet som vi serverade med tilltuggen. Klart bättre än Louis Bouillot som vi avnjöt igår. Bättre syra och längd på denna.

Önskar att jag kunde ha flera kvällar som denna då jag kan få bjuda på middag och flera sorters trevliga viner :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måltiden blev super! Nästan alla blev nöjda, det fanns bara ett klagomål, och det var från min systerson som är tio år och tyckte att det var lite för mycket chili i grytan.

Till förrätt; www.systembolaget.se/6505
Vitt vin; www.systembolaget.se/2176
Rött vin; www.systembolaget.se/6670
Efter maten; www.systembolaget.se/16394

Kvällens höjdpunkt blev det Mousserande vinet som vi serverade med tilltuggen. Klart bättre än Louis Bouillot som vi avnjöt igår. Bättre syra och längd på denna.

Önskar att jag kunde ha flera kvällar som denna då jag kan få bjuda på middag och flera sorters trevliga viner :)
Du är i vilket fall som helst en trevlig frisk fläkt på forumet. Alltid kul med vetgiriga och kunskapstörstande medlemmar! :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du är i vilket fall som helst en trevlig frisk fläkt på forumet. Alltid kul med vetgiriga och kunskapstörstande medlemmar! :)

Din kommentar glädjer mig!
Jag känner att det här är ett växande intresse. Nu börjar jag dagen med att kolla vad ni har skrivit på forumet, och avslutar kvällen med att läsa ett kapitel i någon vinbok.

Jag är glad över att ha hittat ett tema som går att djupdyka i. Det är svårt att sätta sig in i olika intressen och hobbysar om man inte har det genuina intresset.:)

Nu ska jag gå till miljöstugan och slänga flaskor i glaskrossen!
 

gece

Man vänjer sig.
Måltiden blev super! Nästan alla blev nöjda, det fanns bara ett klagomål, och det var från min systerson som är tio år och tyckte att det var lite för mycket chili i grytan.

Till förrätt; www.systembolaget.se/6505
Vitt vin; www.systembolaget.se/2176
Rött vin; www.systembolaget.se/6670
Efter maten; www.systembolaget.se/16394

Kvällens höjdpunkt blev det Mousserande vinet som vi serverade med tilltuggen. Klart bättre än Louis Bouillot som vi avnjöt igår. Bättre syra och längd på denna.

Önskar att jag kunde ha flera kvällar som denna då jag kan få bjuda på middag och flera sorters trevliga viner :)
Så, vilket av vinerna passade bäst till maten då? :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så, vilket av vinerna passade bäst till maten då? :)

Trots att jag är en sucker för rödvin så tycker jag att det vita passade bättre till. Just på grund av hettan från Chilin.

Det vinet som ratades av familjen var mitt PN, de tyckte att det var för tunt och för hög syra. Tyvärr har jag ingenting att jämföra PN med, eftersom att det här var min första flaska. Men det var stor skillnad på ett PN och ett Exempelvis Cabernet.
 

kayaker

Cyklist
Det vinet som ratades av familjen var mitt PN, de tyckte att det var för tunt och för hög syra. Tyvärr har jag ingenting att jämföra PN med, eftersom att det här var min första flaska. Men det var stor skillnad på ett PN och ett Exempelvis Cabernet.
Chili är elakt mot många viner, och Pinot noir är nog en av de druvor som drabbas hårdast.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inte förvånad att det tyckte på det viset. PN brukar uppfattas lite blaskigt av de oinvigda och speciellt när det är tal om enklare viner.

När jag tänkte på PN så tänkte jag på detta vin från Stoneleigh eftersom att han på bolaget sa att det var ett "bättre".
Det jag tänkte själv var att jag skulle ha något från Nya Zeeland eftersom att deras klimat är lite svalare (?) och att denna druva behöver tid på sig för att mogna (?). Har du tips på någon bra PN?

Chili är elakt mot många viner, och Pinot noir är nog en av de druvor som drabbas hårdast.

Jag kan tänka mig att det är ett vin som kräver att man kan kombinera det med maten på rätt sätt. Har du tips på någon bra PN?
 

kayaker

Cyklist
Jag kan tänka mig att det är ett vin som kräver att man kan kombinera det med maten på rätt sätt. Har du tips på någon bra PN?
Den billigaste jag tror mig kunna rekommendera är Byron Pinot Noir 2012. Jag har dock inte provat den aktuella årgången. Friedrich Becker (Family) Pinot Noir är en annan pålitlig kandidat, men jag har inte provat något sedan 2010:an.
 
Toppen