Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till Julmaten

Jerobaum

Medlem
Såg några gamla trådar kring julmat men tänkte blåsa lite liv i tråden. Normalt är väl att dricka bärs men jag är mer intresserad av Vin för tillfället.
Tänkte köra RECIOTO DELLA VALPOLICELLA CLASSICO DOCG (som vi köpte på plats på Masi för några år sedan) som alternativ till port.

Någon som har några bra matchningar till skinkan, sillen, jansson, laxen, osv?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Såg några gamla trådar kring julmat men tänkte blåsa lite liv i tråden. Normalt är väl att dricka bärs men jag är mer intresserad av Vin för tillfället.
Tänkte köra RECIOTO DELLA VALPOLICELLA CLASSICO DOCG (som vi köpte på plats på Masi för några år sedan) som alternativ till port.

Någon som har några bra matchningar till skinkan, sillen, jansson, laxen, osv?
Tycker att Anders Öhman har summerat saken bra här. Bubbel och rosé är nog ganska bra att gå på här eller lite snällare röda (mjuka och bäriga viner, typ Beaujolais eller Chianti möjligen) alternativt vita med aningen restsötma och hög frisk syra (sa någon Riesling?).

Recioto till julgodiset borde väl funka hyfsat kan jag tycka, men har ingen egen erfarenhet. :)
 

chambertin

Medlem
Brukar spara vinet till efter julbordet men vi har ju inte så mkt hummer där förstås. ;)

Kryddpeppar, ansjovis, stark senap, ättika, rökt, gravat, salt, massor med socker är ju inte superenkelt att matcha vin till men om ngt skulle funka så är det nog vit Alsace med aningen restsötma som jag skulle ställa fram. Personligen så botaniserar jag hellre bland lite fylligare tysk bock, belgisk ale och gärna stout till den hela ansjovisen.

När paltkoman lagt sig och man behöver piggna till så är lite ung krispig champagne inte helt fel.
 

ChristianB

DipWSET
Champagne både före och efter julmaten har blivit lite av en tradition hos oss också.

Som grädde på moset kan jag också avslöja att "vin till julmaten" är en av de mest irriterande frågorna man kan få som säljare på SB. :p Varifrån kommer detta hat till ölen när maten är så fruktansvärt illa anpassad till vin? :p
 

chambertin

Medlem
Champagne både före och efter julmaten har blivit lite av en tradition hos oss också.
Antar att champagne före är för att slippa glögg där ? Bra val i så fall vilket jag också tänkte införa hemma fr.o.m i år.
Är helt med dig för att slippa glöggen som ju bara sabbar aptit och smaklökar.
Får man dessutom en pepparkaka med grönmögelost på som amuse så har smaklökarna definitivt checkat ut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Antar att champagne före är för att slippa glögg där ? Bra val i så fall vilket jag också tänkte införa hemma fr.o.m i år.
Är helt med dig för att slippa glöggen som ju bara sabbar aptit och smaklökar.
Får man dessutom en pepparkaka med grönmögelost på som amuse så har smaklökarna definitivt checkat ut.
På fin restaurang så brukar man kunna få Sauternes och anklever redan till förrätt. Mina smaklökar brukar hämta sig ganska snabbt även efter den behandlingen.

Nu är ju dock Sauternes mycket trevligare än glögg visserligen, så vad vill jag ha sagt egentligen? ;)
 

ChristianB

DipWSET
Antar att champagne före är för att slippa glögg där ? Bra val i så fall vilket jag också tänkte införa hemma fr.o.m i år.
Är helt med dig för att slippa glöggen som ju bara sabbar aptit och smaklökar.
Får man dessutom en pepparkaka med grönmögelost på som amuse så har smaklökarna definitivt checkat ut.
Det är lite både och, tror jag. Däremot har uppskattningen för Champagne ökat i familjen så att glöggen får hålla sig till advent; det är ju roligare att hugga en magnum Champagne när alla kommer än att ställa sig och värma glögg. ;)
 

Gurto

Medlem
I ärlighetens namn dricker jag oftast öl till själva julbordet men vi brukar dela upp julmaten till fler dagar och då brukar det bli vin. Här är vad jag tycker funkar bra:
Dagen innan till den nyuttagna skinkan (som tillåtits bli ljummen innan den äts) med norrländska varianten på dopp i grytan (hårt tunnbröd blötlagt i skinkspadet) och senap.
Pinot Noir av lite yngre och fruktigare slag.

Juldagen: Janssons frestelse med köttbullar. Detta är ju en potatisgratäng (med smak och sälta av ansjovis) och en Bordeaux-blend gör sig fint som sällskap till detta.

Madeira till julgodiset är en given tradition för mig.

Sen är det inte fel att köra champagne eller annat bubbel till sill och varianterna av lax. Sillens lag stökar till det lite men så farligt är det inte. Man kanske inte ska drämma till med den allra dyraste skumpan bara. Annars gör halvtorr Riesling jobbet rätt bra också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du vill byta din Sauternes mot en av mina öppnade Blossa från 2013 kanske ?;)
Tvärtom, jag vill ha anklever och Sauternes hellre än glögg och pepparkaka. Detta oavsett om smaklökarna tar stryk och det saknas tradition. :)

Apropå Blossa; har ett gäng flaskor som lagrats under mer 10 år i brist på drickintresse. Mogen glögg kanske kan vara något! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör

Mattias Schyberg

Administratör
Ta med en flaska till er nästa BYOB - alltid lurar det någon! ;)

Fast nu har ju jag avslöjat dina planer förstås...
Det har jag funderat på några gånger faktiskt. Port skulle ju säkert någon okunnig kunna gissa misstänker jag, men de obefintliga tanninerna borde ju få folk på andra tankar kan tyckas. En blek Maury kanske någon skulle kunna tro möjligen? ;)
 

kayaker

Cyklist
Julbordet är knepigt av flera skäl, men jag brukar plocka fram en pålitlig Riesling och något lättare rödvin. I år blir det nog Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling 2014, någon Pinot Noir/Spätburgunder och La Porta di Vertine Chianti Classico 2012. Om det behövs Champagne så har jag förberett sambons mammas källare med ett par flaskor Paul Déthune Blanc de Noirs Grand Cru. Där finns även en flaska Dalva Vintage Port 1994.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har upplevt goda synergier mellan julbordet (den del som kommer efter sillen, iaf) och Amarone, närmare bestämt Masi Costasera har jag för mig. Lite för mycket av allt, både i maten och i vinet, och det passar bra tillsammans.

Själv har jag dock just lagt en flarra 2002 Fresnet-Juillet Champagne Spécial Club på kylning. Firandet sker på alla platser i Stockholm förutom hemma hos oss, så efter allt runtflängande kommer det behövas något stärkande vid hemkomst...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har upplevt goda synergier mellan julbordet (den del som kommer efter sillen, iaf) och Amarone, närmare bestämt Masi Costasera har jag för mig. Lite för mycket av allt, både i maten och i vinet, och det passar bra tillsammans.

Själv har jag dock just lagt en flarra 2002 Fresnet-Juillet Champagne Spécial Club på kylning. Firandet sker på alla platser i Stockholm förutom hemma hos oss, så efter allt runtflängande kommer det behövas något stärkande vid hemkomst...
Friskt vågat att rekommendera Amarone, men jag tror det ligger lite i vad du säger! Tur för dig att du kompenserade inlägget med lite Champagne. ;)
 
Toppen