Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till köttbullar, gräddsås, lingon och saltgurka

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Idag blir jag bjuden på middag med ovan nämnda meny. Jag ska stå för drycken. Letar på bolaget hemsida men får de mest horribla vinförslagen. Öl, men sen föreslår de, anfäktar och anamma, vin som säljs i kartong....
Nä, det kan jag inte ta med på en fördelsedagsmiddag. Det kan jag inte köpa. Kan forumet hjälpa mig med tips?
Framstår jag som vinsnobb så må det vara hänt. Tack för ordet!
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag tycker rött gjort på Pinot Noir brukar funka fint till köttbullarna med gräddsås.
Menar du typ mustig amerikansk (som jag älskar) eller annan? inte vitt?
 

Johan_L

Medlem
Jag har nog oftast haft bourgogne, men gillar du amerikansk pinot noir ( vilket jag också gör) så kör på det vet jag! Vitt har jag aldrig provat till just den här rätten så törs inte uttala mig. Men för mig känns det mest som en rödvinsrätt.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Idag blir jag bjuden på middag med ovan nämnda meny. Jag ska stå för drycken. Letar på bolaget hemsida men får de mest horribla vinförslagen. Öl, men sen föreslår de, anfäktar och anamma, vin som säljs i kartong....
Nä, det kan jag inte ta med på en fördelsedagsmiddag. Det kan jag inte köpa. Kan forumet hjälpa mig med tips?
Framstår jag som vinsnobb så må det vara hänt. Tack för ordet!
Bourgogne och jänkar Pinot bör fungera utmärkt, men kan även tänka mej att en nord-rhonare fungerar.
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kanon. Ni föreslår ju allt det jag gillar bäst. Igår slank en (halv) Hermitage -11 Guigal ner framför på spåret.
Menar ni lingonen inte sabbar så är kvällen räddad
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag blir jag bjuden på middag med ovan nämnda meny. Jag ska stå för drycken. Letar på bolaget hemsida men får de mest horribla vinförslagen. Öl, men sen föreslår de, anfäktar och anamma, vin som säljs i kartong....
Nä, det kan jag inte ta med på en fördelsedagsmiddag. Det kan jag inte köpa. Kan forumet hjälpa mig med tips?
Framstår jag som vinsnobb så må det vara hänt. Tack för ordet!
Underbart spartansk födelsekalasmiddag. :D
 

sunqan

Vinös
Lingonen är syrliga och det brukar funka med pinot, likaså det feta i gräsdsåsen.

Sen hänger det på hur söta lingonen är...
 

gece

Man vänjer sig.
Minus saltgurka var det där ganska precis vad jag åt igår, och Barbaresco satt som en smäck. Fin matchning till lingonen (som var av den mindre söta varianten) :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Perrot-minot och Sylvain är alltid gott
www.systembolaget.se/9536301
www.systembolaget.se/9220801

annars är Tortochot med bra markerade tanniner ett trevligt budget altenativ
www.systembolaget.se/9124101

@KockJohan Nu får du hjälpa mig att reda ut lite frågetecken som jag har i min tankebana.
Jag är bara en glad amatör, och har en väldigt begränsad budget. Jag köper viner för max 400kr och får nöja mig med det. Man kan inte annat än att anpassa livet efter den ekonomin man har, eller hur?
Däremot har jag ett driv och en önskan att dricka lite bättre viner, precis som du nämner i din länk. Är helt säker på att jag förr eller senare kommer att skjuta på den här gränsen också. Vissa undantag har redan gjorts.

Hur vanligt skulle du säga att det är att folk öppnar en 1500krs flaska till köttbullar?
Vilken restaurang är det du jobbar på? Är det vanligt under era serveringar att gäster önskar att få in dessa viner?
Jag har noll koll. Jag frågar inte för att motsäga din rekommendation, tvärtom. Hoppas att du kan hjälpa mig på traven!

Hur har ni det på jobbet när det gäller viner förresten? Kan tänka mig att det är en hel del flaskor som öppnas på restaurangen som inte blir uppdruckna? Bra personalfester? ;)

För övrigt så är svaren i den här tråden väldigt varierade. Allt från Guigal för 109kr till Vosne för 1500kr.
@Bror hur var middagen?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
@KockJohan Nu får du hjälpa mig att reda ut lite frågetecken som jag har i min tankebana.
Jag är bara en glad amatör, och har en väldigt begränsad budget. Jag köper viner för max 400kr och får nöja mig med det. Man kan inte annat än att anpassa livet efter den ekonomin man har, eller hur?
Däremot har jag ett driv och en önskan att dricka lite bättre viner, precis som du nämner i din länk. Är helt säker på att jag förr eller senare kommer att skjuta på den här gränsen också. Vissa undantag har redan gjorts.

Hur vanligt skulle du säga att det är att folk öppnar en 1500krs flaska till köttbullar?
Vilken restaurang är det du jobbar på? Är det vanligt under era serveringar att gäster önskar att få in dessa viner?
Jag har noll koll. Jag frågar inte för att motsäga din rekommendation, tvärtom. Hoppas att du kan hjälpa mig på traven!

Hur har ni det på jobbet när det gäller viner förresten? Kan tänka mig att det är en hel del flaskor som öppnas på restaurangen som inte blir uppdruckna? Bra personalfester? ;)

För övrigt så är svaren i den här tråden väldigt varierade. Allt från Guigal för 109kr till Vosne för 1500kr.
@Bror hur var middagen?
@Deppodi vi är båda unga och vi har båda begränsad budget. Men hur allt startade för mig var faktiskt genom att med lite flyt glida in på en heldel vinprovningar allt från företag/importörer som privata tillställningar. Det ska dock nämnas att börja dricka viner för tusenkronors-klassen redan som tonåring inte är något positivt! min bild på vin förstördes ju redan från början och att dricka vin på denna nivån förstör bara din privatekonomi tro mig :vägg:
Det mest ekonomiskt-effektiva att få dricka riktigt bra viner är faktiskt att lägga pengarna på provningar istället för att köpa för egen konsumtion tycker jag iaf :)

Ang restaurang är det svårt o tro att så många gäster köper vin för tusentalskronor, men fråga mig vart folk får alla pengar ifrån !?.
I city går folk ut och äter på restaurang alla dagar i veckan, varje vecka, om du bara visste vad denna bransch blomstrar och växer sedan M sänkte restaurang-momsen vid förra regerings skiftet...

Hur det är med viner som inte blir uppdruckna - en del skulle fråga om du hört talas om hovmästare kaffe, medans andra skulle säga att allt kokas till sås - upp till egen tolkning :rolleyes:
Jag själv jobbar inte längre på restaurang då jag är egenföretagare o kör egen Catering, matlagningskurs, provningar etc..
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Köttbullsmiddagen blev tyvärr inställd.
Vad folk får pengar ifrån är jag däremot ganska villig att gissa och spekulera omkring.
I stockholm är det i absolut majoritet ökade lån. Människor har gjort bostadskarriär och bor i lägenheter värda miljoner. Då är det lätt att känna sig rik och konsumera. Tänk dig scenariet att du köpte en lägenhet på 90 kvm 1985 för 300.000.
Den är idag värd 9.000.000 och räntan är <2%.
Visst, det är inte jättemånga som gjort hela den karriären, men ökningen har varit över 10% per år, dvs du har fått betalt för att bo. Då blir en del över till konsumtion, och det betyder bl.a. restaurangbesök.
Politikerna kallar det tillväxt, men jag vette fan.
Om man tänker på ränta som priset på pengar,....så är pengar historisk billigt nu, vilket leder till konsumtion..., och tillväxt, men fejkad sån...tycker jag då va...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Deppodi vi är båda unga och vi har båda begränsad budget. Men hur allt startade för mig var faktiskt genom att med lite flyt glida in på en heldel vinprovningar allt från företag/importörer som privata tillställningar. Det ska dock nämnas att börja dricka viner för tusenkronors-klassen redan som tonåring inte är något positivt! min bild på vin förstördes ju redan från början och att dricka vin på denna nivån förstör bara din privatekonomi tro mig :vägg:
Det mest ekonomiskt-effektiva att få dricka riktigt bra viner är faktiskt att lägga pengarna på provningar istället för att köpa för egen konsumtion tycker jag iaf :)

Ang restaurang är det svårt o tro att så många gäster köper vin för tusentalskronor, men fråga mig vart folk får alla pengar ifrån !?.
I city går folk ut och äter på restaurang alla dagar i veckan, varje vecka, om du bara visste vad denna bransch blomstrar och växer sedan M sänkte restaurang-momsen vid förra regerings skiftet...

Hur det är med viner som inte blir uppdruckna - en del skulle fråga om du hört talas om hovmästare kaffe, medans andra skulle säga att allt kokas till sås - upp till egen tolkning :rolleyes:
Jag själv jobbar inte längre på restaurang då jag är egenföretagare o kör egen Catering, matlagningskurs, provningar etc..

Den enes död är den andres bröd! Tack för svaret. Får försöka vända det till något positiv, det kommer att ta längre tid för mig innan min ekonomi går åt fanders ;) Men det går ändå inte att undvika att bli lite avundsjuk när man ser och hör talas om alla viner och god maträtter som det lagas och bjuds på här på forumet! Jag förstår vad du menar med provningar, känns helt klart som det bästa alternativet. Ser fram emot nästa som jag är bokad på i Februari. :)

Hovmästarkaffe, det låter som grejer det :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Den enes död är den andres bröd! Tack för svaret. Får försöka vända det till något positiv, det kommer att ta längre tid för mig innan min ekonomi går åt fanders ;) Men det går ändå inte att undvika att bli lite avundsjuk när man ser och hör talas om alla viner och god maträtter som det lagas och bjuds på här på forumet! Jag förstår vad du menar med provningar, känns helt klart som det bästa alternativet. Ser fram emot nästa som jag är bokad på i Februari. :)

Hovmästarkaffe, det låter som grejer det :D
Precis en hovis som alltid går omkring med en kaffekopp, men man vet aldrig vad som är i den ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det ska dock nämnas att börja dricka viner för tusenkronors-klassen redan som tonåring inte är något positivt! min bild på vin förstördes ju redan från början och att dricka vin på denna nivån förstör bara din privatekonomi tro mig :vägg:
Och ändå så rekommenderar du andra att gå samma väg! ;)

Skämt åsido, det viktiga är att man väljer att dricka kvalitetsvin oavsett prislapp. Hur mycket pengar man lägger är upp till var och en. Det går trots allt att dricka billigt och bra också, men visst blir det svårt att dricka det bästa vinvärlden har att erbjuda helt kompromisslöst om man inte hostar upp degen.

Jag hade gärna ätit på stjärnrestaurang varje dag om jag hade haft en ekonomi som hade hanterat det, men nöjer mig att göra det några gånger om året och fyller ut med mellanklassrestauranger däremellan. :)
 
Toppen