Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till kokta havskräftor

Trådskapare
Winerer

Winerer

Medlem
Jag vet inte om du såg mitt tidigare svar?
men nej du kommer inte få nån större upplevelse utav dem då de är massproducerat blask helt utan textur o karaktär...

Men ska vi snacka Chenin finns det verkligen ingen mening med att dricka den druvan överhuvudtaget utanför Loire.
Av de olika producenter ja kan rekommendera som alla gör bra viner raktigenom är mina favoriter
Domaine Clos Naudin (Vouvray)
Domaine Huet (Vouvray)
Domaine Belliviere (coteaux du loir)
Francois Chidaine (Montlouis)
Joly - Coulée de Serrant (Savennieres)
Ludovic Chanson (Montlouis)

Caviste.se släpper Chansons viner i en årlig allokering, som dock är liten men de är relativt enkla och mycket drickvänliga för en nybörjare, håll utkik på sidan tills nästa gång de säljs!

Annars tror jag det brukar säljas lite Huet ibland i mindre exklusiva allokeringar på bolaget.
Missade det, men tack för info!

Ska kolla på detta.
 

Per Stade

Lege artis
Nu var det dock jag som föreslog vin med restsötma, men @kayaker håller nog med ;)

Det vin du föreslog hade nog inte bara restsötma och jag uppfattade @kayakers inlägg som att han underförstått rekommenderande en viss restsötma.;)

Kokar du dem själv ?
tycker jag du ska tänka om helt då kräftor är så lätt att göra grymt mkt godare!
kokta skaldjur i all sin ära, kan va gott men är lite väl tråkigt!
Avliva kräftorna genom att dra kniven genom dess huvud. dra sedan loss stjärten hel, skala den så att du har hela kräftstjärten. Sedan så steker du dem råa

-------klipp-------
får du bra kräftor ifrån västkusten går de utmärkt att äta mediumstekta - då smakar de som bäst
--------klipp-------
tycker även du ska höjja ribban när du tänker vin en ytterst tafatt o tråkig Sauvignon Blanc är inte så himla skojj till havskräftor.
Tänk istället lite större, smörigare o rostade


Bra förslag, jag borde nog grilla kräftor oftare eller steka dem @johan1279 skriver. Men då bör man helst ha plockat ut ett gäng riktigt stora kräftor.
De måste vara levande, det går inte att grilla eller steka kräftor, som redan är kokta då blir de bara sega.

Finns det kräftor någon annanstans än på västkusten? o_O

@johan1279 s råd om dryck är rätt i det här fallet, lite smöriga och rostade toner är inte fel och då skulle jag nog hellre rekommendera Pol Roger NV som är lite sötare än de han nämnde.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det vin du föreslog hade nog inte bara restsötma och jag uppfattade @kayakers inlägg som att han underförstått rekommenderande en viss restsötma.;)
Jag kan mycket väl ha övervärderat behovet av sötma till kokta kräftor med vitlöksbröd och aioli, men det hade varit kul att få en rapport på hur det funkar. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det vin du föreslog hade nog inte bara restsötma och jag uppfattade @kayakers inlägg som att han underförstått rekommenderande en viss restsötma.;)




Bra förslag, jag borde nog grilla kräftor oftare eller steka dem @johan1279 skriver. Men då bör man helst ha plockat ut ett gäng riktigt stora kräftor.
De måste vara levande, det går inte att grilla eller steka kräftor, som redan är kokta då blir de bara sega.

Finns det kräftor någon annanstans än på västkusten? o_O

@johan1279 s råd om dryck är rätt i det här fallet, lite smöriga och rostade toner är inte fel och då skulle jag nog hellre rekommendera Pol Roger NV som är lite sötare än de han nämnde.

Självfallet finns det kräftor i större delen utav världen!
de finns att köpa råa-frysta tex ifrån asien oxå. Men optimala är de som kommer ifrån Kungsbacka eller Smögen som är riktigt stora typ som humrar, men de säljs oftast vidare direkt till stjärnkrogarna:cool: men du som är därifrån kan säkert komma över fina kräftdjur :)

Ang sötma i vinerna så tycker jag skaldjur är som sötast naturella, kokta, så som du äter dem. Att tillaga på andra vis ger en helt annan smak!
 

Gurto

Medlem
För kokta kräftor håller jag med om riesling med restsötma. Denna gjorde ett bra jobb till kräftor (dock insjö) för mig i somras:
http://www.systembolaget.se/73978

Tror att aiolin kommer lira sådär med en Sancerre.

Sen är även jag böjd åt att havskräftor gör sig ännu bättre grillade eller stekta. Det GÅR att fräsa på redan kokta havskräftor (även om det inte är helt optimalt) om man gör det väldigt hett och hastigt. Och varför inte med en lite fatad Albarino? Tyckte om
http://www.systembolaget.se/75467
(drack dock 2011). Inte många kvar men bor du i Hägersten kan du i alla fall smita in på ditt lokala SB och plocka upp en flaska :)

Ang. Chenin Blanc håller jag med om att det är bäst att hålla sig till Loire :) Fast finns bra (om än i mycket annorlunda stil än Loire) från SA:
http://www.systembolaget.se/74750

Den kan nog också funka till stekta havskräftor.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För kokta kräftor håller jag med om riesling med restsötma. Denna gjorde ett bra jobb till kräftor (dock insjö) för mig i somras:
http://www.systembolaget.se/73978

Tror att aiolin kommer lira sådär med en Sancerre.

Sen är även jag böjd åt att havskräftor gör sig ännu bättre grillade eller stekta. Det GÅR att fräsa på redan kokta havskräftor (även om det inte är helt optimalt) om man gör det väldigt hett och hastigt. Och varför inte med en lite fatad Albarino? Tyckte om
http://www.systembolaget.se/75467
(drack dock 2011). Inte många kvar men bor du i Hägersten kan du i alla fall smita in på ditt lokala SB och plocka upp en flaska :)

Ang. Chenin Blanc håller jag med om att det är bäst att hålla sig till Loire :) Fast finns bra (om än i mycket annorlunda stil än Loire) från SA:
http://www.systembolaget.se/74750

Den kan nog också funka till stekta havskräftor.
Drack den Chenin Blanc från SA du tipsar om för några veckor sedan och den var toppen. Ruggigt trevlig vinmakare dessutom. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir lite kokta kräftor hemma hos er favoritmoderator ikväll (vitlöksbröd och eventuellt smörstekta kantareller till detta). Enligt tråden så känns det självklart att satsa på halvtorr Riesling, men jag är trots allt sugen på att testa 2008 Ferrari Perlé (90509), då bubbel trots allt borde kunna funka någorlunda även om jag inte har tänkt att steka kräftorna. Synd att mina matlagningskunskaper är så mediokra att jag väljer att göra det enkelt för mig. :(

Kan nog bli en halvtorr Riesling som komplement för säkerhetsskull.

Vad tror ni? Tips i sista sekund mottages såklart gladeligen, men tiden är knapp. :)
 

chambertin

Medlem
Det blir lite kokta kräftor hemma hos er favoritmoderator ikväll (vitlöksbröd och eventuellt smörstekta kantareller till detta). Enligt tråden så känns det självklart att satsa på halvtorr Riesling, men jag är trots allt sugen på att testa 2008 Ferrari Perlé (90509), då bubbel trots allt borde kunna funka någorlunda även om jag inte har tänkt att steka kräftorna. Synd att mina matlagningskunskaper är så mediokra att jag väljer att göra det enkelt för mig. :(

Kan nog bli en halvtorr Riesling som komplement för säkerhetsskull.

Vad tror ni? Tips i sista sekund mottages såklart gladeligen, men tiden är knapp. :)
Aldrig fel med lite bra Riesling och framför allt med det ackompagnemang du valt till kräftorna.
Alvarinho skulle jag också kunna tänka mig eller lite bättre Pinot-skumpa.
Med lite mer "fega" tillbehör än de du har så skulle en Muscadet kunna funka också. Osäker på urvalet hos SB dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Aldrig fel med lite bra Riesling och framför allt med det ackompagnemang du valt till kräftorna.
Alvarinho skulle jag också kunna tänka mig eller lite bättre Pinot-skumpa.
Med lite mer "fega" tillbehör än de du har så skulle en Muscadet kunna funka också. Osäker på urvalet hos SB dock.
Det blev lite Von Winning, med en perfekt liten restsötmaknorr och det italienska bubblet som aperitif samt för att testa även till kräftorna. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det blir lite kokta kräftor hemma hos er favoritmoderator ikväll (vitlöksbröd och eventuellt smörstekta kantareller till detta). Enligt tråden så känns det självklart att satsa på halvtorr Riesling, men jag är trots allt sugen på att testa 2008 Ferrari Perlé (90509), då bubbel trots allt borde kunna funka någorlunda även om jag inte har tänkt att steka kräftorna. Synd att mina matlagningskunskaper är så mediokra att jag väljer att göra det enkelt för mig. :(

Kan nog bli en halvtorr Riesling som komplement för säkerhetsskull.

Vad tror ni? Tips i sista sekund mottages såklart gladeligen, men tiden är knapp. :)
Nä alla kan laga mat!
Om jag inte minns fel så skrev jag nog här innan något tips? Men du kan göra det lätt för dig själv, steka/lagamat ska man inte va rädd för! Däremot är jag lite tveksam till kantarellerna där skulle jag hellre valt en stram pinot medans till naturella kräftor ärkrispig Riesling gott. Men eftersom du har en med sötma skulle jag nästan rekommendera att marinera in kräftorna i en chili glaze, eller vrf inte göra de ännu enklare med chiliaioli
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nä alla kan laga mat!
Om jag inte minns fel så skrev jag nog här innan något tips? Men du kan göra det lätt för dig själv, steka/lagamat ska man inte va rädd för! Däremot är jag lite tveksam till kantarellerna där skulle jag hellre valt en stram pinot medans till naturella kräftor ärkrispig Riesling gott. Men eftersom du har en med sötma skulle jag nästan rekommendera att marinera in kräftorna i en chili glaze, eller vrf inte göra de ännu enklare med chiliaioli
Bra tips, men just nu ligger allt i magen. Återkommer imorgon med rapport. Chiliaioli ger jag en stor tumme upp på! :)
 

Gurto

Medlem
Kantareller och havskräftor är väl, som tidigare berörts (fast då med insjökräftor), inte givna kumpaner. Just pga det lite spretande tror jag något med en del restsötma (t.ex. Riesling som du är inne på) är det bästa, mest allsidig och mest förlåtande du kan välja.

Nu är det väl hur som helst för sent och vi väntar bara på en recension av valet :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för en liten rapport från gårdagens kräftfrossa...

image.jpg


Kokta kräftor med vitlökbröd fullkomligt indränkta i smör och osande vitlök. Till detta aioli och smörstekta kantareller.

Hur gott som helst, men kantarellerna kändes mest som det femte hjulet. Goda och härliga, men de förtjänar en inramning där de hamnar mer i centrum tycker jag.

Först ut så blev det lite bubbel, vilket dracks mestadels innan men även till kräftorna. Det funkade inte så särskilt väl till maten, men däremot så var det gott att rensa smaklökarna med emellanåt efter allt smör och kraftig vitlök. Det saknade dock sötma till maten och blev rejält kartigt och beskt. Ingen rekommendation.

Gula äpplen, citrus, kakao och mariekex samt ett uns krita och hjortron (osöt Pommac). Bra attack och syra i munnen men tunt i mellanregistret. Kort smak med kartigt avslut.

Besviken. Ingen direkt komplexitet eller annat som väcker intresse, men trots detta är det korrekt och av hygglig kvalitet, men jag lägger hellre mindre pengar och satsar på annat bubbel som inte kommer från Champagne eller lägger en/eller ett par hundringar till för en hygglig skumpa. 85p

Rieslingen med ett uns sötma funkade klart bättre men möjligen så saknade just detta vin lite koncentration för att klara av maten fullt ut, möjligtvis var det dessutom aningen för torrt (hittade knappt någon sötma) för att klara den relativa kraften från aiolin? Men nu är jag petig, det funkade helt ok.

Gröna äpplen, passionsfrukt, maskros, lime och vått gräs. Bra syra, friskt och elegant. Ett uns sötma, men nästintill torrt.

Helt ok Riesling men lite väl enkel för min smak. Von Winnings lite seriösare viner hade förmodligen passat mig avsevärt bättre då jag gillar stilen. 86p

Kände mig tvungen att öppna ett vin till bara för att testa, vilket blev en vällagrad spätlese av halvtorrt slag. Riktigt trevligt vin med ganska mycket sötma och härlig mogen rieslingkaraktär (2002 Reinhold Haart Piesport Domherr Spätlese). Funkade ganska ok, men sötman i detta blev lite väl mycket. Drack bara en slatt och tog inga noter på det. Det blir till att testa mer utförligt ikväll känner jag, men det är helt klart lovande. :)

Slutsats: Riesling är nog helt rätt, men sötmabalansen är lurig att få till optimalt. Aningen mer än sötman i Von Winning lär behövas, men Spätlese är nog oftast för söt. En någorlunda torr Kabinett (med märkbar restsötma) borde vara perfekt, alternativt en relativt torr Riesling med rejält hög druvmognad, typ från Österrike eller Alsace kanske?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Medioker tyvärr. Blev besviken då jag hade högre förväntningar. :(

+1

Jag hade inte rekommenderat det vinet till någon
Ibland är det skönt när andra har förklarat något som man själv skulle vilja förklara, men helt enkelt inte fått tummen ur att göra.

Man kan alltid lita på Lars! :)

http://vinifierat.se/2015/08/14/kan-vinmakare-per-automatik-laga-mat/


Jag har inte läst och följt bloggen, har tänkt på det flera gånger men prioriterat min tid annorlunda. Men dessa inlägg är ju riktigt bra skrivna! Förstår precis vad han menar, och även vad du menar med att någon annan lyckas formulera det man själv försöker.
 
Toppen