Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till Thanksgivingmiddag?

Mmm

Medlem
Vad hade ni satsat på för vin till en traditionell amerikansk Thanksgivingmiddag? Det är inte jag som lagar maten, och jag har inte riktig koll på allt som kommer finnas (förutom kalkonen och sötpotatisen). Det känns som det kommer vara mycket mustiga smaker, som t.ex kanel.

Chateauneuf kanske?
 

Gurto

Medlem
Ja, södra Rhône med något Grenache-dominerat funkar nog fint. Personligen hade jag nog valt någon amerikansk Pinot.

Skulle tro att så länge du håller dig till något som är lite fruktigare och inte så stramt eller fatigt så blir det nog bra (skulle alltså valt bort Bordeaux, Priorat, Rioja, Cabernet...)
 
Trådskapare
M

Mmm

Medlem
Amerikansk Pinot borde vara rätt. Men jag kan inte ett dyft om det... Nått bra tips som är njutbart utan lagring för runt 200 lappen. Majoriteten som kommer har inget större vinintresse så jag låter DRC hyllan vila (om jag hade haft någon)
 

Gurto

Medlem
Har inte provat ovanstående men däremot skulle jag hålla mig borta från Irony PN - syltig, fet och saknar allt vad Pinots elegans innebär. Har inte provat nuvarande årgång men anar att det inte är en total stilomvändning.

OT för att inte helt såga Irony: deras Cab är rätt trevlig, men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.

Inom middagens budget rymmer du http://www.systembolaget.se/79975 som är bra.
 

Elvis

Medlem
Har inte provat ovanstående men däremot skulle jag hålla mig borta från Irony PN - syltig, fet och saknar allt vad Pinots elegans innebär.

Håller helt med. Min bror hälsade på här i Los Angeles för ett par veckor sedan och han köpte en flaska Irony Pinot Noir i mataffäre. Tanken var att vi skulle dricka den ihop men jag bjöd på bättre viner och det blev aldrig av. Min fru och jag provade den sedan i förra veckan och den åkte faktiskt i vasken. Livet är för kort för att dricka så syltiga viner.

Men säg inget till min bror. ;)
 

Michael_M

Medlem
Har inte provat ovanstående men däremot skulle jag hålla mig borta från Irony PN - syltig, fet och saknar allt vad Pinots elegans innebär. Har inte provat nuvarande årgång men anar att det inte är en total stilomvändning.

OT för att inte helt såga Irony: deras Cab är rätt trevlig, men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.

Inom middagens budget rymmer du http://www.systembolaget.se/79975 som är bra.

Irony PN innehåller ju lite Petit Syrah (5% enligt SB). Antar att det inte är elegans man vill åt när man blandar i Petiti Syrah. De Loach Russian River PN innehåller 10 Syrah för att ta en annan amerikansk PN. Inget är tydligen heligt i Nya Världen;)
 
Trådskapare
M

Mmm

Medlem
Tack alla för förslag!! Det blev ett väldigt tryck på denna middagen, nu 17 pers som tackat ja.
Nu handlar det om att att hålla ett helt kompani på rätt promillenivå... Köpte in 12 magnumflaskor av Charvins CdR 2007. Mycket grenache, lättgillat men ändå inget skitvin.
 
Toppen