Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till varmrökt lax

chambertin

Medlem
Har provat lite kraftigare Alsace Gewurztraminer några ggr och tyckt att det funkat ganska bra.
Laxen har då varit varmrökt och kombinerats men en örtig kall sås och färskpotatis.
 
Standardsvaret landar nog på Riesling, kanske med en aning restsötma

Varför inte detta. :)
2010 Christmann Biengarten satt som en smäck till varmtrökt lax, så storebror IDIG är säkert inte fel.
Riesling från Pfalz har ofta lite Alsacekaraktär, vilket i det här fallet nog är bra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Röker du laxen själv o håller mitten rå (som de ska va !) Så skulle jag oxå rek en fet skumpa Bolly etc, men bäst är en mogen skumpa med tydlig fathantering.
Köper du dock laxen och den är hemskt sönderrökt, så tycker jag ärligttalat en mörk IPA är bättre, ja ni hörde rätt , öl :eek::eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pinot Gris

Har provat lite kraftigare Alsace Gewurztraminer några ggr och tyckt att det funkat ganska bra.
Laxen har då varit varmrökt och kombinerats men en örtig kall sås och färskpotatis.
Era tips var nog de roligaste och de jag helst skulle vilja prova själv. Har ni även bra vintips på dessa druvor. Känner mig nämligen lite sugen på att dricka båda och varför inte ihop med lite varmrökt lax samt lite sallad med koriander, avocado och chili. :)
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Tack alla för svar.
Riesling var det som först kom i åtanke.
Det är inte jag som skall tillaga den och jag har inte fått information om vad som skall vara till.
Jag är ju själv barnsligt förtjust i lagrad riesling, inte lika förtjust i en ung förmåga. Bör man köra en yngre pava som kanske kan bli lite fräschare till laxen?
Champagne går tyvärr bort då vi är rätt många vuxna så då blir prislappen för hög...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mogen riesling ligger på samma nivå som skumpa ?
Ramlösa har en fräsch pava med smak av citrus annars om det skulle bli för dyrt
 

chambertin

Medlem
Era tips var nog de roligaste och de jag helst skulle vilja prova själv. Har ni även bra vintips på dessa druvor. Känner mig nämligen lite sugen på att dricka båda och varför inte ihop med lite varmrökt lax samt lite sallad med koriander, avocado och chili. :)
Kuentz-Bas Gewurztraminer Tradition t.ex (85387).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mogen riesling ligger på samma nivå som skumpa ?
Ramlösa har en fräsch pava med smak av citrus annars om det skulle bli för dyrt
Prisvärdheten på Ramlösa citron är egentligen ganska tveksam med tanke på hur mycket god dricka du får med en citron för några kronor och väl kylt kranvatten. Då slipper man också dom irriterande bubblorna!

Eller varför inte bara stå utomhus med öppen mun när det regnar. Det är ju också ganska surt...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tack alla för svar.
Riesling var det som först kom i åtanke.
Det är inte jag som skall tillaga den och jag har inte fått information om vad som skall vara till.
Jag är ju själv barnsligt förtjust i lagrad riesling, inte lika förtjust i en ung förmåga. Bör man köra en yngre pava som kanske kan bli lite fräschare till laxen?
Champagne går tyvärr bort då vi är rätt många vuxna så då blir prislappen för hög...
Satsa du på 2013 A Christmann Riesling (nr 5882) som är lite enklare än den jag länkade till tidigare. Enkelt friskt och fruktigt. :)

Men visst tenderar denna typ av vin att vara lite tråkigare än en mogen Diesling, men mest troligt bättre som matvin i just detta fall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Prisvärdheten på Ramlösa citron är egentligen ganska tveksam med tanke på hur mycket god dricka du får med en citron för några kronor och väl kylt kranvatten. Då slipper man också dom irriterande bubblorna!

Eller varför inte bara stå utomhus med öppen mun när det regnar. Det är ju också ganska surt...
Blir ett elände om Sverige får lika fin sommar i år igen...
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Mogen riesling ligger på samma nivå som skumpa ?
Ramlösa har en fräsch pava med smak av citrus annars om det skulle bli för dyrt
Mogen riesling har jag en hel del flaskor av.
Jag ser dock gärna att Du genomför en provning av ICA:s sortiment av bubbelvatten. Gärna tillsammans med varmrökt lax. Kan vara bra för egna framtida referens...
 
Toppen