Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin utan mat

Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En bra grundregel är att aldrig köpa dyrare vin än ekonomin tillåter, men samtidigt dricka kvalitet framför kvantitet.

Är det inte just detta som är det svåra? Det tycker jag iaf! Men det blir säkert lättare ju mer kunskap man tar till sig.

När det gäller att budgetera ekonomin och inte se till att överskrida den, så är det inga problem för mig. Det går inte att leva dyrare än vad man har råd med (Om man inte har ett desperat behov av att söka till TV-programmet Lyxfällan), men ändå kan jag få drömma om att pröva någonting precis ovanför sin nivå, för en dag kan jag sträcka på mig och nå den flaskan.

Just nu ligger min budget på 100-200kr/flaska. Men att få pröva en roligare flaska, som exempelvis Penfolds St Henri som ligger på 600:- skulle vara kul att uppleva nån gång!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller nog med dig där. Fynden hos SS är få men några anständiga finns.
Kommer t.ex att prova Rollan de By 2010 på lördag som finns hos SS för 203:- ( http://www.systembolaget.se/79464 ).

Det finns gott om bra Bordeaux till sansade priser. Problemet är snarare att väldigt få av dessa viner går att hitta via SB.
Ni herrar vet såklart vad ni pratar om rörande detta, men är det inte just undantag som bekräftar regeln som ni nämner? Det är generellt svårt att hitta bra Bordeaux för lite pengar, men det är ju såklart möjligt. Sauternes är ju också ett trevligt alternativ som inte behöver kosta skjortan alla gånger. :)
 

chambertin

Medlem
Tack för tipset! Väl värt att kolla in, men jag väntar nog till du rapporterar hur den upplevs när det ändå är redan på lördag. ;)
Smickrande att du har sådan tilltro till min Bdx-smak.:)
Kommer bl.a att ställa det mot vår spanska favorit Josep Forraster Seleccio -07 samt Tancredi -09 som @Grapeskull rekommenderade.
Ett gammalt moget RSA-lik kommer med också.;)

Väsentlig mer namnkunnige världsmästarsommeliern har gett Rollan de By -10 90p förresten (t.o.m 91 visst).
 

Attachments

  • 20_28_09_02_2014___grandjury.pdf
    438,6 KB · Visningar: 229
Last edited:

jlp1

Medlem
Har tyvärr aldrig provat Sherry. Men jag frågade mina föräldrar för några dagar sedan, och dom rynkade bara på näsan.

Vore kul att bevisa dom fel genom att plocka fram en bra sådan!

Testa en torr Sherry till Pata negra, en helt klockren kombination.
 

Per Stade

Lege artis
För Champagne tycker jag ändå att prisbilden är rimligare en bit upp i segmentet. Visst, de riktigt billiga, riktigt bra lyser kanske med sin frånvaro, men ska man ha QPR för något i stil med en femhundring har man gott om saker att välja på i Champagne. I Bourgogne, å andra sidan...

Pol Roger vintage är himla prisvärt enlig min ringa uppfattning.
 
Toppen