Vinaffärer i London

Diskussion i 'Resor' startad av bosse1961, 1 maj 2013.

1. mmh

mmh Medlem

I the Sampler är det precis så. Där får man aldring någonsin en känsla av att de försöker sälja vin till dig. Det är som att diskutera med andra kunniga vinintresserade, och en stor fördel med deras "sampling concept", är att personalen har smakat på det mesta de säljer. Samma gäller nog Handford, Roberson, Lea & Sandeman och andra independent vinbutiker jag har erfarenhet av.

Din plan går säkert att uppfylla, men knappast hittar du allt i en enda butik. Det finns ett enormt utbud vinhandlare, varav många inte har fysiska butiker alls. Lönar sig således lite att kolla på deras hemsidor i förväg om du är ute efter något särskilt.

Anders Landström gillar detta.
  2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

I många av butikerna kan man ju också prova vin. Det är lite speciellt för oss svenskar men naturligtvis så det ska vara.

3. Magikern

Magikern Medlem

Låter utmärkt.

Någon butik du speciellt tror på när det gäller det mest prisvärda som finns när det gäller drickfärdiga och komplexa rödviner med lite oldworld karaktär? Kan vara från vilket land som helst.

4. mmh

mmh Medlem

Jag tycker att the Sampler är bäst i detta avseende. De har anmärkningsvärt mycket mogna viner och man kan iblan göra riktiga "under the radar" fynd till rimliga priser (men tyvärr har prisnivån stadigt krupit uppåt de senaste åren). Dessutom har the Sampler ett ganska brett utbud med viner från olika delar av Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och nya världen. Och stort utbud odlarchampagne!

Magikern gillar detta.
  5. Magikern

Magikern Medlem

Då kollar jag the sampler och andra bra butiker som ligger i dessa kvarter om det finns några? ;)

6. mmh

mmh Medlem

Jo, som sagt finns Handford och Vini Italiani precis runt hörnet från the Sampler i South Kensington, på Old Brompton Road. Det finns en annan Sampler i Islington också. Jag tycker lite mera om den, men i närheten finns inga andra bra vinbutiker vad jag vet (dock några trevliga restauranger med B.Y.O., tex La Petit Auberge).

7. vintomas

vintomas Bloggare

Optimist där! Marknaden var väl i stort sett dammsugen på 2005or redan 2008? (Nu talar jag inte specifikt om Storbritannien, men det bör ha varit ett globalt fenomen.) Jag var för en del år sedan fascinerad över att jag flera år efter 2005orna var slut fortfarande kunde hitta 2002or (toppårgången före 2005) hos vissa specialvinhandlare.

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Ser fram mot en rapport efter resan. Alltid bra att få en uppdatering på hur marknaden ser ut.

9. Magikern

Magikern Medlem

Befinner mig i London just nu och har hunnit med att prova några viner.

Chateau Lamothe-Bergeron 2009 var överraskande bra tyckte jag. Bra valuta för pengarna.

På Sampler köpte jag Chateau Bas D´Aumelas 2010 från Languedoc. Mycket violer och svarta vinbär med underliggande mineral och kryddtoner. Lång och torr eftersmak. Mycket mint och violpastiller över vinet. Förvånansvärt lite tanniner men rätt komplext men det är tveksamt om de är värt 30 pund. Det lär nog inte utvecklas heller.

Provade även några viner på The Sampler bland annat Cos D´estournel 2003. Detta vinet hade jag höga förväntningar på men tyckte det smakade som ett 10 år gammalt Bordeauxvin från en utmärkt årgång och prismässigt strax under 500 sträcket. Mycket sammet och jord och klassiska Bordeauxtoner mindre tanniner än väntat. Väntade mig ett komplexare vin.

Skippade Mouton 90 som de hade som smakprov på The Sampler för 20 pund.

Vet inte om de hade varit värt pengarna? Blev lite besviken på Cos så jag skippade Mouton som jag trodde var lite ungt fortfarande men det är kanske värt att gå dit igen och testa?

Last edited: 23 mars 2014
  10. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Hängde inte riktigt med i din logik här?
    A [skilt från] B
    Ogillar A
    Slutsats: B blir ointressant

kayaker gillar detta.
  11. Magikern

Magikern Medlem

Detta kallas överanalys. ;)

12. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Kanske snarare "konfys" :bäver:
    Men, hur resonerade du sen då? Jag menar, omtänkt:
    Hur smakade '90 Mouton? ;)

13. Elvis

Elvis Medlem

Är det någon som har lite färska tips på vinaffärer i London? Jag ska dit i nästa vecka och vill gärna hitta någon affär med ett bra utbud av champagne och helst lite mer humana priser än Hedonism Wines...

Daniel A gillar detta.
  14. Daniel A

Daniel A Medlem

Är själv på snabbvisit i London (mån-tis) nästa vecka och tänkte inhandla lite pavor. Har ingen superkoll på bra vinaffärer, ärligt talat. Ingen aning om champagneutbud (eller humana priser), men jag brukar pallra mig till Berry Bros & Rudd samt The Sampler (den i South Kensington - inte besökt andra). Den förra har jag alltid upptäckt något nytt kul på råd från kunnig personal, och på den senare är det alltid kul att testa igenom ett gäng viner och sedan finns det alltid något intressant på hyllorna att plocka hem.

Det vill säga, typ samma som nämnts tidigare i tråden, fast färskare. ;) Besökt båda ett par gånger i år bara.

grappa gillar detta.
  15. elfort

elfort Vinös konsult

BBR besökte jag för några veckor sedan för att hämta ut mina lagrade viner. Mycket trevlig butik. Kan kombineras med en klippning och rakning på Truefitt & Hill samt en cigarr på JJ Fox. De ligger på snubbelavstånd från varandra. image.jpeg

Mattias S, Daniel A och grappa gillar detta.

Dela sidan