Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker

Silenos

Medlem
Jag fick hem boken för någon vecka sedan. Jag har inte hunnit gräva ner mig sådär väldeliga i den ännu, men jag gillar det jag läst hittills. Den kritik som finns i tråden på wineberserker tycker jag är en smula fånig (som några medlemmar där också påpekar). Vissa verkar tycka att en vinbok framför allt är till för att man ska kunna läsa om sina favoritproducenter; och utelämnande av någon redan kanoniserad firma leder följdaktligen till sågning. Varför man nu tycker att det är så intressant att läsa om producenter man redan känner till förstår jag inte riktigt, att läsa om okända vinbönder (om de vet vad de gör förstås) är väl ändå mycket mer givande (?). Bill Nansons bourgognebok fick samma kritik när den kom. Fast där var den ännu löjligare, Nanson hade där t.o.m. en uttalad ambition av att blanda mellan kända och okända producenter. Men snart hördes: 'Varför är inte domaine x med, de gör ju görbra vin, skitbok'.

Jag har köpt ytterliggare en vinbok, 'The original grand crus of burgundy' av Charles Curtis. Det är en översättning av äldre arbeten om Bourgogne och dess climats av författare som bl.a. Dr. Morelot och Dr. Lavalle. Det är kanske mer än lovligt nördigt, men det ska bli kul att läsa.
 

jrick

Medlem
Själv läser jag just nu Jay McInerneys A Hedonist in the Cellar, som har sammanställt sina lite längre krönikor från tidningen Home & Garden. Han har senare skrivit för Wall Street Journal också. Boken är en ganska lättsam genomgång av olika områden och valda producenter och har gett mig lite tips om saker att prova. Tyvärr är den här boken lite bedagad (2007), då de årgångar han skriver om inte finns i handeln idag. Han släppte nyligen en nyare samling, The Juice.
http://www.adlibris.com/se/bok/a-hedonist-in-the-cellar-9780747591320

http://www.adlibris.com/se/bok/the-juice-9781408833285

Stor rekommendation på McInerneys romaner också.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon som har läst denna?
Verkar spontant vara en ganska bra nybörjarbok, tror att jag fortfarande ska hålla mig i det träsket. Blir alldeles för uttråkad när vin bryts ner i för stora detaljer, speciellt då jag inte har "druckit & analyserat" så länge.
Den är helt klart värd att ha som grund om man vill lära sig mer om vin. Mycket fakta utan att grotta ner sig alldeles.
 

kayaker

Cyklist
Någon som har läst denna?
Verkar spontant vara en ganska bra nybörjarbok, tror att jag fortfarande ska hålla mig i det träsket. Blir alldeles för uttråkad när vin bryts ner i för stora detaljer, speciellt då jag inte har "druckit & analyserat" så länge.

http://www.adlibris.com/se/bok/nya-stora-vinskolan-9789189614246
Jag är tveksam. Mölstad har en hel del kunskapsluckor så jag har svårt att rekommendera något han skrivit utan att ha kontrollerat, men @thunberg verkar ju ha gjort det.
 

Larseman

Medlem
Den är helt klart värd att ha som grund om man vill lära sig mer om vin. Mycket fakta utan att grotta ner sig alldeles.
Håller med, en mycket bra och lättillgänglig nybörjarbok. När man har lärt sig mer så inser man att det finns en hel del faktafel, men det gör inte så mycket. Fyller sin funktion alldeles utmärkt.
 
Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
 

magnum

Epernay, Frankrike
Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
Förvisso men även om min kunskap är lägre än din gör detta inte din kunskap komplett!
 

Vino fino

Medlem
Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
Saken är väl den att om man försörjer sig på heltid på vinskrivande har man lite högre krav på sig än om man skriver på ett vinforum på fritiden.
Särskilt om ett alster marknadsför sig som "den mest kompletta vinskolan som getts [sic] ut i Sverige".
 
Toppen