Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker

Mattias Schyberg

Administratör
Det här forumbeteendet att anonymt, kategoriskt och utan minsta belägg döma ut någons kunnande - finner ni verkligen det berömvärt?
Jag kallar det krypskytte.
Jag upplever inte att de "krypskyttar" som du talar om existerar på forumet. Tycker att det är sunt att vara kritisk oavsett hur duktig man är själv. För egen del så kan jag inte laga mat, men jag är rejält kritisk när jag äter den.

Om det nu är obefogad kritik vi pratar om så har du säkert en poäng, men i så fall är det nog snarare en olycka i arbetet än typiskt finewines.se, där min känsla är att kunskap premieras. Om jag inte minns fel så är du en sådan person som brukar hyllas för övrigt. :)

Har själv ingen som helst koll på Mölstad...
 
Jovisst måste man kunna kritisera maten man äter utan att vara stjärnkock, här håller jag helt med.
Men när vi slår uppåt - vilket vi väl oftast gör - måste vi ha extra goda argument, annars framstår vi mest som löjliga.
(Jfr t ex om jag kategoriskt och helt utan exemplifiering antydde att den där Juhlin, är inte han som champagneguru lite överskattad...)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jovisst måste man kunna kritisera maten man äter utan att vara stjärnkock, här håller jag helt med.
Men när vi slår uppåt - vilket vi väl oftast gör - måste vi ha extra goda argument, annars framstår vi mest som löjliga.
(Jfr t ex om jag kategoriskt och helt utan exemplifiering antydde att den där Juhlin, är inte han som champagneguru lite överskattad...)
Jovars, kan hålla med om att det finns gränser, men jag är inte så säker på att Juhlin inte är överskattad. Han verkar mest vara en blodhund med extremt bra doftminne (inte illa det dock). Om nu alla myter är sanna vill säga...

Även här är jag hälsosamt dåligt insatt dock. ;)
 

kayaker

Cyklist
Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
It takes one to know one.
 

Per Stade

Lege artis
Det här forumbeteendet att anonymt, kategoriskt och utan minsta belägg döma ut någons kunnande - finner ni verkligen det berömvärt?
Jag kallar det krypskytte.

Eftersom jag inte har läst så mycket av Mikael Mölstad, enligt min uppfattning skriver han mest om för mig ointressanta viner och BiB, sökte jag på nätet och hittade, förutom en massa rekommendationer om ointressanta viner, följande artikel.
Då jag tidigare hade läst en bloggpost av Anders Öhman i samma ämne föreslår jag att du jämför och sen kanske vi förutom att diskutera kvalité i vin också kan diskutera kvalitén hos skribenter.
 
Per Stade. Observera vad min diskussion här gäller. Den gäller inte kvalitén på kändisar som Mölstad & Kronstam utan kvalitén på deras KRITIKER...
Även kändisar har rätt till saklig bedömning. Något du nu berömvärt initierar.
 

Gurto

Medlem
Per Stade. Observera vad min diskussion här gäller. Den gäller inte kvalitén på kändisar som Mölstad & Kronstam utan kvalitén på deras KRITIKER...
Även kändisar har rätt till saklig bedömning. Något du nu berömvärt initierar.

Dvs kritik mot kritikernas kritik mot kritikerna.

...förlåt, på det humöret bara :)

@Per Stade 's artiklar, och många andra, visar på att det är dags för lite mer uppfriskning bland Sveriges vinskribenter. Det har i och för sig redan börjat ske. Sen är det klart att man ska vara saklig i sin kritik men inte behöver vi vara gravallvarliga jämt? Satir och skämtsamhet har man också rätt till.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Eftersom jag inte har läst så mycket av Mikael Mölstad, enligt min uppfattning skriver han mest om för mig ointressanta viner och BiB, sökte jag på nätet och hittade, förutom en massa rekommendationer om ointressanta viner, följande artikel.
Då jag tidigare hade läst en bloggpost av Anders Öhman i samma ämne föreslår jag att du jämför och sen kanske vi förutom att diskutera kvalité i vin också kan diskutera kvalitén hos skribenter.

Nu har jag läst artiklarna, det är klart skillnad på skribenterna.
Detta gjorde mig inte mycket klokare på vilken bok jag ska köpa. Tyvärr :(
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad upplevde du för skillnader?

Baserat på just de här två artiklarna så verkar Mölstad som en klåpare.
Det känns som att Öhman faktiskt sitter på väldigt mycket kunskap, men försöker bryta ner de viktigaste på ett lättsamt sätt.

Jag blir bara orolig att det blir för mycket djupdykning för mig att läsa om Öhman innan jag har läst "grunderna".
Som jag skrev lite tidigare i tråden så har jag läst dessa två böcker; 1 & 2
 

Larseman

Medlem
Nu har jag läst artiklarna, det är klart skillnad på skribenterna.
Detta gjorde mig inte mycket klokare på vilken bok jag ska köpa. Tyvärr :(
Jag tycker att du mycket väl kan köpa Mölstads bok! Du kommer så småningom att inse att det finns mer att lära, men så hiskeligt dålig är den inte. Jag har haft stor nytta av den även om jag inte tittar i den särskilt ofta numer, men det händer :rolleyes:
 

Per Stade

Lege artis
Baserat på just de här två artiklarna så verkar Mölstad som en klåpare.
Det känns som att Öhman faktiskt sitter på väldigt mycket kunskap, men försöker bryta ner de viktigaste på ett lättsamt sätt.

Jag blir bara orolig att det blir för mycket djupdykning för mig att läsa om Öhman innan jag har läst "grunderna".
Som jag skrev lite tidigare i tråden så har jag läst dessa två böcker; 1 & 2

Om du ska läsa något så föreslår jag hellre @vinifierat.se och de böcker, som Lars Torstenson har skrivit.
 
Toppen