Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbranschen är de facto avreglerad

Peder

Medlem
Winefinder kommer under hösten lägga i högväxeln efter att man fått in riskkapital och man skriver bland annat att branschen redan är avreglerad och att det egentligen inte finns något monopol:

Vi jobbar med EU-regelverk och svenska regelverk, och egentligen finns det inget monopol förutom för butiksförsäljning. Så jag hävdar att branschen de facto redan är avreglerad, punkt slut. Hela EU bygger på frihandelsavtal så det kommer inte att gå att motivera det system vi har i dag.

http://www.ehandel.se/Winefinder-“Vinbranschen-ar-de-facto-avreglerad”,5941.html

Jag kan hålla med om att den är delvis avreglerad, man kan idag beställa vin från många butiker utomlands och välja själv om man vill betala alkoholskatt eller ej (upp till eget samvete). Jag känner ingen som har fått sin vinorder tagen i beslag när man handlat från en utländsk ehandel som säljer oskattade viner. Däremot så har Sveriges regelverk om alkoholskatt (som gör att det blir dubbelbeskattning inom EU) gjort att många fina nätvinhandlare säljer till Danmark men inte Sverige. Intressant är att exempelvis Österrikes största ehandel Wein & CO säljer vin till Finland men inte Sverige som man tog bort från listan för något eller några år sedan. Det är nästan så att man undrar om Wein & CO blivit kontaktade av svenska myndigheter som satt stopp för leveranser till Sverige.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Att säga att branschen är "avreglerad" låter lite som att hålla med IOGT-NTO att det finns alldeles för stor frihet på den svenska alkoholmarknaden. :confused:
Visst, jämför man med Sverige under motbokstiden så framstår ju friheten som stor (så när som på marknadsföringsreglerna) men definitivt inte jämfört med övriga EU.
 

ChristianB

DipWSET
I mina öron låter det snarare som att de ser en öppning eller vill se en öppning för att börja sälja mer vin. Huruvida det kommer att lyckas och i vilken utsträckning det blir får nog framtiden utvisa, men jag ser det som mycket intressant ändå. Jag föreställer mig också att SB, IOGT-NTO samt andra berörda skumraskfilurer kommer att slåss med näbbar och klor för att trycka tillbaka Winefinder till de avlägsna nät-gränderna igen. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag föreställer mig också att SB, IOGT-NTO samt andra berörda skumraskfilurer kommer att slåss med näbbar och klor för att trycka tillbaka Winefinder till de avlägsna nät-gränderna igen. ;)
Mitt intryck är att Winefinder kör med "all publicitet är god publicitet" medan de små nischade nätvinhandlarna (som förmodligen räknar många finewines.se-aktiva bland sina bästa kunder) för det mesta föredrar att överhuvudtaget inte vara uppmärksammade av varken monopol eller nykterhetsrörelse. Olika storlekar och olika marknadsföringsstrategier... På sätt och vis tycker jag det är kul att Winefinder går in för att reta gallfeber på "etablissemanget", men jag förstår definitivt de små aktörer som väljer att göra på ett annat sätt.
 

ChristianB

DipWSET
Mitt intryck är att Winefinder kör med "all publicitet är god publicitet" medan de små nischade nätvinhandlarna (som förmodligen räknar många finewines.se-aktiva bland sina bästa kunder) för det mesta föredrar att överhuvudtaget inte vara uppmärksammade av varken monopol eller nykterhetsrörelse. Olika storlekar och olika marknadsföringsstrategier... På sätt och vis tycker jag det är kul att Winefinder går in för att reta gallfeber på "etablissemanget", men jag förstår definitivt de små aktörer som väljer att göra på ett annat sätt.
Det låter som en rimlig analys, tycker jag. Med storlek får man ju helt andra medel att sätta sig upp mot de etablerade aktörerna. :)
 

Vino fino

Medlem
Ett problem som jag varit inne på tidigare med dagens svenska hybridmarknad är att den föder ett jättefläskberg med mellanhänder som kladdar ner oss alla med sitt icke-värdeskapande lager. En "oreglerad marknad", som Winefinder pratar om, innebär för mig möjliggörandet av möte mellan mig som konsument och producenten av den vara jag vill köpa.
Den är inte en situation där leverantörer manipulerar och blir manipulerade i märkliga inköpsprocesser, eller skapar fiktiva huvudkontor i Danmark, eller där statliga medel ges till kvasiforskning, eller där sockrade trelitersdunkar subventioneras och marknadsförs med miljarder, eller där "vinskribenter" skriver på uppdrag av leverantörer.

Den dagen alla hinder och parasiterande verksamheter mellan vinälskare och vinproducent undanröjs eller skalas ned till en rimlig nivå kan vi kanske börja prata om en riktig, fri marknad. Som det är idag så föder vår svenska hybridlösning bara mer och mer icke-värdeskapande aktörer.
 
Toppen