Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinet som förändrade synen

Mattias Schyberg

Administratör
"Gemene man" har eventuellt lättare att gilla ett vin som direkt exploderar i näsa och mun. En erfaren vinkännare däremot är mer känslig för subtiliteter.
Ditt resonemang stämmer nog ganska bra med svenskar utan direkt vinintresse (som nog inte hittas här på forumet), men sätts lite ur spel med ökad kunskap enligt min erfarenhet. En vinkännare hittar nyanser och subtila inslag även i stora och fylliga kvalitetsviner, men det räcker inte med att det är stort, fylligt och maffigt för att lyckas imponera, inte heller räcker det att vinet är slankt, torrt och stramt. Det behöver ju finnas lite komplexitet, balans, intensitet och längd också. Många vinnördar uppskattar trots allt kvalitativt portvin. ;)

Rent generellt så tror jag att nybörjare går igång på tydlighet. Att kunna känna vad man betalar för. Mycket frukt, alkohol och sötma bidrar med just detta medan höga syror och tjärva tanniner är svårsmälta innan man har ökat sin tolerans för dem. Som ovan vindrickare så kan man dessutom ha svårt för att hitta subtila nyanser (oavsett vinstil) medan kraft är lättare att ta till sig redan från början i jämförelse med slankhet.
 
Rent generellt så tror jag att nybörjare går igång på tydlighet. Att kunna känna vad man betalar för. Mycket frukt, alkohol och sötma bidrar med just detta medan höga syror och tjärva tanniner är svårsmälta innan man har ökat sin tolerans för dem. Som ovan vindrickare så kan man dessutom ha svårt för att hitta subtila nyanser (oavsett vinstil) medan kraft är lättare att ta till sig redan från början i jämförelse med slankhet.
Ligger mycket i detta, men vet inte om jag skulle uttrycka det som nybörjare eller ovan, bara oengagerad. Många människor som druckit vin i hela sitt vuxna liv bryr sig helt enkelt inte om nyanserna.

Själv bryr jag mig t.ex. inte ett dugg om skillnader i hushållsost, utan käkar helst gouda, för att göra någon sorts liknelse. Men jag gillar ju ändå gouda mer, pga konsistens och smak, alltså har jag ändå tagit någon sorts informerat beslut.

Poängen är väl att man måste vilja söka nyanser, ibland för att se förbi t.ex. kraftig syra.
Sen finns ju alltid skillnader i smak. Man gillar ju faktisk inte allt. Oavsett hur van man är kan det ju vara svårt att se förbi vissa karaktärsdrag
 
Toppen