Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag 22/1 2015 - Tema: Druvsortsdiversifiering

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Idag görs uppskattningsvis ca 80% av världens vin på i runda slängar 20 olika druvsorter men det finns drygt 1300 kända. Flertalet av dessa mer okända druvor syns sällan till när vinnörden shoppat loss på nätet och framförallt inte på systembolaget, där flest svenskar fortfarande handlar sitt vin.

Det finns ett antal sajter på nätet som redan har uppmärksammat fenomenet och dessutom startat upp lite aktiviteter, typ http://www.winemosaic.org/ och http://www.winecentury.com/

finewines.se vill såklart inte vara sämre och startar därför upp detta initiativ där tanken är att hylla alla dolda vindruvor i världen genom att se till att öppna och dricka ett kvalitetsvin gjort på någon form av "udda" druva den 22/1 2015 (tack @chambertin för den goda idén). Den som vill postar såklart lite omdömen i denna tråd, så vi dessutom kan inspireras av varandra, men allehanda tips på vad vi skulle kunna välja att dricka passar såklart också in i tråden. Som inspiration kring vilka druvor vi bör undvika så kan ni med fördel spana in följande statistik från 2010 (se diagram nedan).

Nu är det många druvor där vi sällan ser i kvalitetsviner dock, men det ger ändå en bra hint och de mest uppenbara vet vi nog redan. Lite förvånande att inte Nebbiolo kvalar in, men den druvan bör vi nog undvika ändå, då vi dricker förhållandevis mycket vin gjort på den druvan här på forumet. Kör hårt!

top white varieties.gif


top red varieties.gif

Vi får tacka @vininfo.nu för de fina diagrammen som han hade i sin överfyllda vindokumentationsmapp!
 

chambertin

Medlem
Börjar med ett enkelt förslag för sötvinsdrickaren och som vårt älskade bolag (ok via BS då) kan stå till tjänst med.
Har man för vana att dricka Sauternes/Barsac så ta i stället och prova på en söt Pacherenc-du-Vic-Bilh eller en Jurancon.
Druvorna brukar vara Gros och Petit Manseng.

Tänkte rekommenderat ngt rött från Bairrada på Baga men är osäker på om de 3 viner därifrån ( på bolaget alltså ) är på Baga eller ej.

Det skadar ju inte heller att pusha för spansk Albariño och Godello liksom portugisisk Alvarinho. Bierzos Mencia är väl inte direkt utrotningshotad men kvalitet finns det definitivt bland dess viner.

Är man lagd åt självplågarhållet vad gäller tannin så bör man definitivt prova på Montefalco di Sagrantino från Umbrien.
Aglianico är ju inte heller den så sällsynt men förtjänar lite mer uppmärksamhet tycker jag.
De vita Fiano di Avellino och Greco di Tufo är två syditalienare som kan bestå med riktigt trevliga viner.

Är plånboken lite för liten för all vit Bourgogne man skulle vilja ha så kan en fatad Rousanne från C9dP vara ett bra substitut.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Sommarens semester fick upp ögonen på intressanta grekiska druvor, vita Assyrtiko och Moschofilero eller röda Agiorghitiko och Xinomavro, Greklands svar på Nebbiolo.
En annan bortglömd druva är Dornfelder, faktiskt näst mest odlade rödvinsdruvan i Tyskland, inte helt olik Blaufränkisch i stilen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Japans egna druva Koshu kan bli aktuellt för mig, men tyvärr så är det vin som finns på SB mest troligt skräp, men jag köpte på mig ett kvalitetsvin av druvan på plats.

En annan druva som förtjänar lite uppmärksamhet är Torrontés från det pyttelilla distriktet Salta i Argentina (världens högst belägna vindistrikt). Har själv lite dålig koll på druvans egenskaper, men det kanske vi kan få ändring på? Hittar enbart ett vin på SB över hundralappen med druvan och det är inte ens från Salta, tyvärr. :confused: BenMarco (74337)
 

Göran

Medlem
Akta dig för Koshu från SB, den är skräp. Sen är väl Koshu inte ens vinifiera, men det kanske inte spelar någon roll.

Själv tänkte jag kolla om det finns någon Poulsard kvar i källaren. Favoritdistriktet Jura har ju några druvor som passar in här.
 

Larseman

Medlem
Akta dig för Koshu från SB, den är skräp. Sen är väl Koshu inte ens vinifiera, men det kanske inte spelar någon roll.

Själv tänkte jag kolla om det finns någon Poulsard kvar i källaren. Favoritdistriktet Jura har ju några druvor som passar in här.
Enligt Wikipedia så är Koshu en Vitis Vinifera http://en.wikipedia.org/wiki/Koshu_(grape) men någon som har Jancis Robinsons praktverk om druvor kanske kan kolla och verifiera.
 

kayaker

Cyklist
En annan druva som förtjänar lite uppmärksamhet är Torrontés från det pyttelilla distriktet Salta i Argentina (världens högst belägna vindistrikt). Har själv lite dålig koll på druvans egenskaper, men det kanske vi kan få ändring på? Hittar enbart ett vin på SB över hundralappen med druvan och det är inte ens från Salta, tyvärr. :confused: BenMarco (74337)
Jag provade en Torrontès från SB för några år sedan. Den var inte rolig. Misstänker att SB ligger kvar på den nivån.
 

merlotsmile

Medlem
Här är en blogg som fokuserar på udda druvor (men den har även ett lite vidare perspektiv) http://fringewine.blogspot.se/ . Tyvärr verkar det som att den som skriver råkat ut för lite ohälsa och uppdaterar inte bloggen längre :(. Men tycker det som finns där är välskrivet och användbart :).
THE THREE RULES FOR FRINGE WINE
  • 1) Unusual grape (Rkatsiteli, Mauzac, etc.)
  • 2) Traditional grape in an unusual region (e.g. Pinot Noir from Rhode Island)
  • 3) Wine made in an unusual or non-traditional style (e.g. sparkling wine made from Gamay, table wine from a grape usually made into sparkling or fortified wine, varietal wine made from a traditionally blended grape like Grenache Blanc or Petit Verdot)
 

ChristianB

DipWSET
Japans egna druva Koshu kan bli aktuellt för mig, men tyvärr så är det vin som finns på SB mest troligt skräp, men jag köpte på mig ett kvalitetsvin av druvan på plats.

En annan druva som förtjänar lite uppmärksamhet är Torrontés från det pyttelilla distriktet Salta i Argentina (världens högst belägna vindistrikt). Har själv lite dålig koll på druvans egenskaper, men det kanske vi kan få ändring på? Hittar enbart ett vin på SB över hundralappen med druvan och det är inte ens från Salta, tyvärr. :confused: BenMarco (74337)
Jag drack en Torrontés i somras som faktiskt var riktigt trevlig. Det är inte särskilt komplexa viner (av de jag provat) men det faller mig i smaken om jag är ute efter något som delvis sticker av lite från mändgen och delvis inte kräver någon djuplodande analys. Tyvärr finns det inte kvar längre; det enda skälet till att jag köpte just det vinet var att det kom från Salta... :(
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är tanken att vi dricker dessa i vår ensamhet eller har vi en dejt?:)

Jag har en del ja skulle vilja prova för PM måste väl räknas in...

Mitt tips på druva är annars den vita Greco och Feudi di Sangregorio har två där Catuzzin håller hög kvalitét. Samma hus använder en hel del udda druvor och är ett hett tips från mig. Finns en del på SB. Importör Spendrups.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tyvärr blir det inget vin den 22/1, så vi tjyvstartar en vecka i förväg:
lacrima.jpg

Plockade upp systemets den enda Lacriman i det ordinarie sortimentet. Hade tänkt ta upp Xavier Grenache Vielles Vignes som referensvin, men hittade en Le Verdier Côtes-du-Rhône-Villages som jag inte hade sett tidgare, så den fick ställa upp som referens. Trodde att Côtes-du-Rhône skulle vinna med hästlängder (den var i alla fall 9:- dyrare), men så var inte fallet...
Le Verdier Côtes-du-Rhône-Villages har en doft av kärringparfym, typ lavendel, låg syra och alldeles för mycket alkohol. I en box för 199:- hade det varit helt ok, men nu var det en stor besvikelse.
Lacrima di Morro d'Alba Marotti Campi 2013 var den raka motsatsen, vad kan man förvänta sig av en mumbo-jumbo druva från ett mumbo-jumbo distrikt för 81 pistoler? Ja, inte det här i alla fall: här är det också doft av parfym, men en elegant blandning av rosor och viol, syran finns där och även lite tanniner. Smaken har en bra balans mellan sötma, syra och sälta. Drack vinet till fläsklägg med rotmos och där satt det perfekt, funkar nog med all typ av husmanskost, skulle vara underbart med makaroner och falukorv. Just det här vinet kanske inte kvalar in bland @Matlen s kvalitetsvin, men det är riktigt gott i sin klass och gav mersmak för att testa en bättre Lacrima.

En kul upplevelse som inte hade blivit av utan den här tråden :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tyvärr blir det inget vin den 22/1, så vi tjyvstartar en vecka i förväg:
Visa bifogad bild 3191
Plockade upp systemets den enda Lacriman i det ordinarie sortimentet. Hade tänkt ta upp Xavier Grenache Vielles Vignes som referensvin, men hittade en Le Verdier Côtes-du-Rhône-Villages som jag inte hade sett tidgare, så den fick ställa upp som referens. Trodde att Côtes-du-Rhône skulle vinna med hästlängder (den var i alla fall 9:- dyrare), men så var inte fallet...
Le Verdier Côtes-du-Rhône-Villages har en doft av kärringparfym, typ lavendel, låg syra och alldeles för mycket alkohol. I en box för 199:- hade det varit helt ok, men nu var det en stor besvikelse.
Lacrima di Morro d'Alba Marotti Campi 2013 var den raka motsatsen, vad kan man förvänta sig av en mumbo-jumbo druva från ett mumbo-jumbo distrikt för 81 pistoler? Ja, inte det här i alla fall: här är det också doft av parfym, men en elegant blandning av rosor och viol, syran finns där och även lite tanniner. Smaken har en bra balans mellan sötma, syra och sälta. Drack vinet till fläsklägg med rotmos och där satt det perfekt, funkar nog med all typ av husmanskost, skulle vara underbart med makaroner och falukorv. Just det här vinet kanske inte kvalar in bland @Matlen s kvalitetsvin, men det är riktigt gott i sin klass och gav mersmak för att testa en bättre Lacrima.

En kul upplevelse som inte hade blivit av utan den här tråden :)
Fin start på aktiviteten!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är tanken att vi dricker dessa i vår ensamhet eller har vi en dejt?:)

Jag har en del ja skulle vilja prova för PM måste väl räknas in...

Mitt tips på druva är annars den vita Greco och Feudi di Sangregorio har två där Catuzzin håller hög kvalitét. Samma hus använder en hel del udda druvor och är ett hett tips från mig. Finns en del på SB. Importör Spendrups.
Du är alltid välkommen till min varma famn om inte annat. Du är ju en skön lirare!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Får passa på att påminna om att det är Vinets Dag imorgon oavsett hur ni tänker fira det. Jag tänker i alla fall öppna något smalt och förhoppningsvis trevligt, allt för att slå ett slag för druvsortsdiversifieringen. :) Hoppas några av er hakar på i alla fall!
 

Larseman

Medlem
Får passa på att påminna om att det är Vinets Dag imorgon oavsett hur ni tänker fira det. Jag tänker i alla fall öppna något smalt och förhoppningsvis trevligt, allt för att slå ett slag för druvsortsdiversifieringen. :) Hoppas några av er hakar på i alla fall!
Får tyvärr meddela att jag storligen har misslyckats med mitt uppdrag med "vin för dummies" inför vinets dag :oops:
Har helt enkelt haft för mycket att göra alternativt var ambitionerna för höga... Tänker dock leta fram någon udda druva imorgon och dela med frugan :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Får tyvärr meddela att jag storligen har misslyckats med mitt uppdrag med "vin för dummies" inför vinets dag :oops:
Har helt enkelt haft för mycket att göra alternativt var ambitionerna för höga... Tänker dock leta fram någon udda druva imorgon och dela med frugan :D
Ja, det är ingen lätt uppgift du fick, men kul att du ärar denna aktivitet och slår ett slag för att undvika likriktningen i vinvärlden!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Åh jag är alldeles för dålig på att dricka vin. Jag vågar inte "synda" på en vardag. Håller mig till fredagen, lördagen och möjligtvis ett glas på söndagen.

Men jag önskar er ett trevligt drickande! ;)
 
Toppen