Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförvaring

Sebban

Medlem
Hej!
Går i tankarna att inreda ett utrymme under trappen där jag ska ha mina viner. Hur viktigt är det med temperaturen om man tänkt lagra vissa flaskor 4-5år?

Det håller runt 16grader och 50% luftfuktighet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Går i tankarna att inreda ett utrymme under trappen där jag ska ha mina viner. Hur viktigt är det med temperaturen om man tänkt lagra vissa flaskor 4-5år?

Det håller runt 16grader och 50% luftfuktighet
Lyckas du hålla 16 grader så lär det inte vara några problem att lagra vin ca 5 år (och mest troligt längre än så). Har själv ca 20 grader där jag förvarar mina viner och har haft vin liggande ca 3 år som mest utan att ha märkt något negativt över huvud taget.

Luftfuktigheten har jag ingen uppfattning om, men skulle tro att det inte är något du behöver bry dig om nämnvärt...
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Lyckas du hålla 16 grader så lär det inte vara några problem att lagra vin ca 5 år (och mest troligt längre än så). Har själv ca 20 grader där jag förvarar mina viner och har haft vin liggande ca 3 år som mest utan att ha märkt något negativt över huvud taget.

Luftfuktigheten har jag ingen uppfattning om...
Om det krävs kan jag bila bort betongplattan i rummet också och fylla med baksidan och marksten, då lär fuktigheten stiga och graderna gå ner lite också :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om det krävs kan jag bila bort betongplattan i rummet också och fylla med baksidan och marksten, då lär fuktigheten stiga och graderna gå ner lite också :)
Det är nog mer viktigt att du lyckas hålla stabila temperaturer under året än att nå lägsta möjliga temperatur i snitt.
 
M

Mouton

Läste i en blogg ( Tom's wine line) han hade ett utrymme i sin lägenhet där han lagrat sina viner över 20 år i ca 17-18 grader och dom var i prima skick. Iof så handlar det i hans fall om stora berömda viner med ett redan från början inbyggt behov av lång lagring.
 
M

Mouton

Han beskrev vid årskiftet när han öppnade sin sista flaska 1966 Chateau Gruaud-Larose som stor på sin topp i mognad.
Är du orolig över luftfuktigheten så ställ in en hink vatten i utrymmet.
 
M

Mouton

Chateau Gruaud-Larose finns just nu på bolis i årgång 2014 för i sammanhanget låga kostnaden av 580 kr, även om 2014 inte är en monster årgång i Bordeaux kan du riskfritt lagra den i 20 år i den temp vi pratar om.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Detta har ju diskuterats i otaliga trådar och jag vidhåller att det viktigaste är att vinerna inte utsätts för snabba temperaturförändringar. Att det är lite varmare i källaren om sommaren än "optimalt" och likaså kallare om vintern tror jag har liten betydelse.
Samma med luftfuktigheten om du inte har en väldigt lång lagringshorisont. Fem år är ju så kort att garderoben nog går utmärkt.
Sedan kan det ju ha betydelse för provinensen om du långlagrar för spekulation och framtida försäljning men då måste du nog ha vinerna hos någon "professionell" vinförvaring om du ska kunna visa att de lagrats uberoptimalt i 30 år.
 
M

Mouton

Detta har ju diskuterats i otaliga trådar och jag vidhåller att det viktigaste är att vinerna inte utsätts för snabba temperaturförändringar. Att det är lite varmare i källaren om sommaren än "optimalt" och likaså kallare om vintern tror jag har liten betydelse.
Samma med luftfuktigheten om du inte har en väldigt lång lagringshorisont. Fem år är ju så kort att garderoben nog går utmärkt.
Sedan kan det ju ha betydelse för provinensen om du långlagrar för spekulation och framtida försäljning men då måste du nog ha vinerna hos någon "professionell" vinförvaring om du ska kunna visa att de lagrats uberoptimalt i 30 år.
Själv lagrar jag mina viner i ett utan påverkan rum som håller 10 grader vinter 13 grader på sommaren, jag spekulerar och köper delvis för att sälja. Jag dokumenterar med foton på temp luftfuktighet osv för att ha så bra provinens som möjligt. Jag tror och hoppas detta ska räcka. Källaren är fylld med bdx och barolo, alla för lång lagring. Som ex kan nämnas Ch Montrose 2010 som slottet själv säger står på sin topp år 2100, då lever man ju inte men nån därute ej än född kommer att njuta av min investering
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej!
Går i tankarna att inreda ett utrymme under trappen där jag ska ha mina viner. Hur viktigt är det med temperaturen om man tänkt lagra vissa flaskor 4-5år?

Det håller runt 16grader och 50% luftfuktighet
Så länge temperaturen inte är orimligt hög (16 °C är helt OK), och relativt stabil, är luftfuktigheten (tillräckligt hög) viktigare än den exakta temperaturen om du tänker lagra flaskorna länge. Det är korkarna som styr de långsiktiga lagringsvillkoren, så snart man undviker så höga temperaturer att vinerna inte blir kokta.
Det är vanligt att fokusera för mycket på temperaturen (som i och för sig påverkar mognadshastigheten) och för lite på luftfuktigheten. I och för sig tenderar luftfuktigheten att vara högre i utrymmen med lägre temperatur, men det beror också på hur temperaturen har åstadkommits.
Korkar uppvisar rätt stor variation mellan batchar och kvalitetsnivåer, och olika konstruktioner av folier m.m. kan bidra till att skydda korkarna från uttorkning. (Korkar med heltäckande lackförslutning lär kunna tåla nästan vad som helst i fråga om luftfuktighet.) Så i många fall kan korkar klara sig utmärkt även under förhållanden som inte är ideala för mer känsliga korkar.
50% är lite lägre än vad som gäller för ideala förhållanden, men tänker du lagra nysläppta viner (= fräscha korkar) i lagom många år lär det inte vara något problem. Många bra/dyra viner som sålts under de senaste 10-15 åren har betydligt bättre korkar än de som såldes tidigare.
 
M

Mouton

Så länge temperaturen inte är orimligt hög (16 °C är helt OK), och relativt stabil, är luftfuktigheten (tillräckligt hög) viktigare än den exakta temperaturen om du tänker lagra flaskorna länge. Det är korkarna som styr de långsiktiga lagringsvillkoren, så snart man undviker så höga temperaturer att vinerna inte blir kokta.
Det är vanligt att fokusera för mycket på temperaturen (som i och för sig påverkar mognadshastigheten) och för lite på luftfuktigheten. I och för sig tenderar luftfuktigheten att vara högre i utrymmen med lägre temperatur, men det beror också på hur temperaturen har åstadkommits.
Korkar uppvisar rätt stor variation mellan batchar och kvalitetsnivåer, och olika konstruktioner av folier m.m. kan bidra till att skydda korkarna från uttorkning. (Korkar med heltäckande lackförslutning lär kunna tåla nästan vad som helst i fråga om luftfuktighet.) Så i många fall kan korkar klara sig utmärkt även under förhållanden som inte är ideala för mer känsliga korkar.
50% är lite lägre än vad som gäller för ideala förhållanden, men tänker du lagra nysläppta viner (= fräscha korkar) i lagom många år lär det inte vara något problem. Många bra/dyra viner som sålts under de senaste 10-15 åren har betydligt bättre korkar än de som såldes tidigare.
Gällande luftfuktighet, så är 72% närmast perfekt, etiketter kan i värsta fall veckas en aning. Men sträcker på sig i 55%
 
M

Mouton

Så länge temperaturen inte är orimligt hög (16 °C är helt OK), och relativt stabil, är luftfuktigheten (tillräckligt hög) viktigare än den exakta temperaturen om du tänker lagra flaskorna länge. Det är korkarna som styr de långsiktiga lagringsvillkoren, så snart man undviker så höga temperaturer att vinerna inte blir kokta.
Det är vanligt att fokusera för mycket på temperaturen (som i och för sig påverkar mognadshastigheten) och för lite på luftfuktigheten. I och för sig tenderar luftfuktigheten att vara högre i utrymmen med lägre temperatur, men det beror också på hur temperaturen har åstadkommits.
Korkar uppvisar rätt stor variation mellan batchar och kvalitetsnivåer, och olika konstruktioner av folier m.m. kan bidra till att skydda korkarna från uttorkning. (Korkar med heltäckande lackförslutning lär kunna tåla nästan vad som helst i fråga om luftfuktighet.) Så i många fall kan korkar klara sig utmärkt även under förhållanden som inte är ideala för mer känsliga korkar.
50% är lite lägre än vad som gäller för ideala förhållanden, men tänker du lagra nysläppta viner (= fräscha korkar) i lagom många år lär det inte vara något problem. Många bra/dyra viner som sålts under de senaste 10-15 åren har betydligt bättre korkar än de som såldes tidigare.
Luftfuktighet tenderar att vara högre med högre temp, tvärt emot ditt påstående
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Luftfuktighet tenderar att vara högre med högre temp, tvärt emot ditt påstående
Hur menar du nu? Talar du om något annat mått än den relativa luftfuktigheten, den som uttrycks i % och som TS anger till 50%? Tar du ett mängd luft och kyler den blir den relativa luftfuktigheten högre, eftersom vattnets ångtryck ökar med temperaturen. Fundera på om du har högre eller lägre luftfuktighet i ditt kylskåp än i din lägenhet? Var i din lägenhet ser du kondens = en indikation på att luftfuktigheten har gått över 100%? På varma eller kalla platser?
 

Pontus

Medlem
Hur menar du nu? Talar du om något annat mått än den relativa luftfuktigheten, den som uttrycks i % och som TS anger till 50%? Tar du ett mängd luft och kyler den blir den relativa luftfuktigheten högre, eftersom vattnets ångtryck ökar med temperaturen. Fundera på om du har högre eller lägre luftfuktighet i ditt kylskåp än i din lägenhet? Var i din lägenhet ser du kondens = en indikation på att luftfuktigheten har gått över 100%? På varma eller kalla platser?
Tror han menar den relativa luftfuktigheten i en källare som ju tenderar att bli torrare på vintern och fuktigare på sommaren. Detta beroende på omgivande temperatur och luftfuktighet, kondensbildning osv.
 
M

Mouton

Hur menar du nu? Talar du om något annat mått än den relativa luftfuktigheten, den som uttrycks i % och som TS anger till 50%? Tar du ett mängd luft och kyler den blir den relativa luftfuktigheten högre, eftersom vattnets ångtryck ökar med temperaturen. Fundera på om du har högre eller lägre luftfuktighet i ditt kylskåp än i din lägenhet? Var i din lägenhet ser du kondens = en indikation på att luftfuktigheten har gått över 100%? På varma eller kalla platser?
Men snälla nån, alla som någonsin haft en vin källare vet att luftfuktigheten är högre sommar tid än vinter tid i % mätt. Bara för att man utsett sig själv som proffs (du tydligen) kan det vara svårt att påverka verkligheten.
 
M

Mouton

Förövrigt är mitt kylskåp det torraste området i min villa, kärnfysiker som du borde använda räknestickan mer ofta
 
Toppen