Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförvaring

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Äntligen en tråd som behöver ett IX-diagram!
ix-diagram.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hmm, hoppas du har företagets tillåtelse, kan räknas som företags hemlighet
Självklart, oroa dig inte för det, jag valde just detta för att de låter vem som helst ladda ner deras diagram gratis.
De flesta ventilationsföretag delar ut dem gratis eftersom installatörerna ofta använder dem.
Det var inte menat att på något vis göra dig upprörd, jag gillar bara snygga diagram.
För övrigt verkar det som ni menar samma samma sak fast säger det på olika sätt så lite oklart vad ni egentligen diskuterar...
 

Pontus

Medlem
Ni pratar ju om olika saker. Självklart ökar den relativa luftfuktigheten vid fallande temperatur allt annat lika. Det är dock lika sant att den torraste perioden i en källare är på vintern. Det senare beror på omgivande temperatur och luftfuktighet.
 
M

Mouton

Ok, nja tror vi pratar om samma sak, men sett ur olika sammanhang ( ditt diagram) men för mig är saken enkel.. Sommartid har jag ca 79% i luftfuktighet ( har satsat ett pa spänn på utrustning) idag för 5 min sen ligger den på 63% svårt att misstolka
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ju kallare det blir desto mindre mängd fukt kan luft innehålla innan fukten fälls ut som kondens.
Jämför man 50% Rf vid -10 grader och 50% Rf vid +30 innehåller ju luften betydligt större mängd fukt vid +30 vid samma Rf då luftens förmåga att hålla fukten är större.
Blir det kallare i källaren på vintern behöver man således en högre Rf för att uppehålla samma mängd fukt i luften i absolut mängd om man ska vara teoretisk.
I verkligheten är det nog skit samma.
 
M

Mouton

Ha ha, nja tror inte på skit samma. Därför kör jag med kärl med vatten vinter tid. Kommer trots det bara upp i dryga 60% på sommaren vill gärna etiketterna skrynkla sig en aning.. 74-78 % men jag har iaf tur annars, 10,5 grader på vintern 13 på sommaren
 

Pontus

Medlem
Det finns ju massor av erfarenhet som ger gränsvärden på temperatur och relativ luftfuktighet att hålla sig inom när vi pratar riktigt lång lagring. Dessutom forskning där det tydligt framgår att man ska akta sig för temperaturer över ca 16 grader. Att sedan någon "tror" annorlunda baserat bristande erfarenhet eller att man hoppas på att den egna lagringen trots brister ändå ska fungera är nog inget man ska lyssna på alltför mycket om man vill nå ett lyckat resultat med hög sannolikhet.
 

Mats

Gone todash....
Men snälla nån, alla som någonsin haft en vin källare vet att luftfuktigheten är högre sommar tid än vinter tid i % mätt. Bara för att man utsett sig själv som proffs (du tydligen) kan det vara svårt att påverka verkligheten.
Ett vänligt men bestämt påpekande: På det här forumet försöker vi att alltid vara vänliga och inte komma med några påhopp eller anklagelser men här tycker jag du är på gränsen till oförskämd. Fortsätt gärna med att bidra i alla diskussioner men var snäll och håll alltid en trevlig ton även om du inte håller med den andre.
 
Jag skulle rekommendera att förvara vinerna på ett ställe som garanterat alltid har rätt temperatur. Kanske bara vi vinnördar som tycker det är viktigt, men vi har haft ett vinförråd hos Pelican Self Storage nu i ca. 1,5 år och tycker det är absolut bäst eftersom de alltid har optimal temperatur. Och man kan själv välja storlek på förrådet, tyckte själv att det var smidigast!
http://www.pelicanselfstorage.se/
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Jag skulle rekommendera att förvara vinerna på ett ställe som garanterat alltid har rätt temperatur. Kanske bara vi vinnördar som tycker det är viktigt, men vi har haft ett vinförråd hos Pelican Self Storage nu i ca. 1,5 år och tycker det är absolut bäst eftersom de alltid har optimal temperatur. Och man kan själv välja storlek på förrådet, tyckte själv att det var smidigast!
http://www.pelicanselfstorage.se/
Råkar inte hända att du jobbar där?
 
Toppen