Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinglas

Jag har Riedels Tempranillo(??) glas hemma som är fantastiska att dricka ur. Men, oooorka handdiska....
Nä, jag kör Spiegelau rätt över istället, in i maskin bara..
 

Peder

Medlem
SV: Vinglas

Absolut inte, jag gillar dolda budskap ;D Men du är lättgenomskådad ;) Hur är det med hållbarheten hos Zalto?

Lätt genomskådad. Jag skriver aldrig anonymt på några forum, bloggar etc. utan avslöjar alltid både mitt förnamn och ofta efternamn och med en lätt Google sökning så ser man att jag både arbetar med vinprovning, television och även driver en vinbutik och säljer även glas. Jag sålde Riedel glas under två veckors tid i Sverige men man gillade inte att jag kom lite närmare europeiska priser på Riedel och sate stopp för mig. Alla här på forumet känner nog mig genom mina trådar och en del ser mig säkert som en clown under tiden en del tycker bra om mig. :)

När det gäller hållbarheten så är hållbarheten minst lika bra som Riedel, alltså ganska dålig om man har som hobby att slänga vinglas i parkettgolvet.

Jag har haft sönder ett Zaltoglas och det pga stress och att jag använde en diskborste (traditionell) och vispade runt inne i en Burgundy kupa hysteriskt. Jag vet lika många som har knäckt Riedelglas när man torkar dom på fel sätt genom att hålla vrida på foten när man torkar de och där skickar man med instruktioner i hur man skall hålla glaset vid torkning.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

Håkan

Medlem
SV: Vinglas

Ja, att Riedelglas går sönder i disken är välkänt hemma, oftast är det foten som går. Därav att jag tänkte överge Riedel till nåt som inte är lika krossbart som Riedel. Därav mitt intresse för Schott Zwiesel. Skulle inte slänga ett Riedelglas i golvet då jag redan vet resultatet.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vinglas

Sjödin skrev:
Jag har Riedels Tempranillo(??) glas hemma som är fantastiska att dricka ur. Men, oooorka handdiska....
Nä, jag kör Spiegelau rätt över istället, in i maskin bara..

Vilken Spiegelau-serie kör du?

Jag funderar nu på att införskaffa ett set (typ 24 st, 8 var av Bordeaux, Bourgogne och universal/vitt vin) billigare men bra glas, typ Spiegelau, att ha vid bjudningar, små hemmaprovningar, och vardagsdrickande. Men jag är lite kluven mellan främst deras Adina Prestige, Authentis och Grande Vino-serier. Hur är tjockleken på godset i Spiegelau? Jag är som sagt inte känslig men jag vägrar ha nån IKEA/Duralex-känsla på glasen.

Sen beställer jag kanske några få exklusivare glas, typ Riedel Sommelier (från Tyskland) och Zalto att prova och att ha bara för mig och damen när vi dricker bättre viner utan att bjuda nån.
 

Guayabera

Medlem
SV: Vinglas

Zalto är för mig ett av de främsta glasen att dricka ur. Riedel Vinum glas framstår som direkt klumpiga i jämförelse. Diskning och hållbarhet är dock en annan femma vad gäller Zalto (som Peder säger, minst lika sköra som Riedel, speciellt när man har en hög smutsiga glas att diska och tungt huvud på söndagsmorgonen). Sen är ju en annan aspekt att man kanske vill ha en sisådär 18 -24 stycken för att kunna ha tillräckligt med glas för mindre middagar. Då rusar det snabbt iväg om man skall betala 300 pix per glas. Ett alternativ som jag använt senaste månaderna är Spiegelaus Hybrid serie (Bourgogne kupan). Snarlik design (copy and paste?) som Zalto men hållbarare (men därmed också tjockare glas).
 

Silenos

Medlem
SV: Vinglas

Henrik skrev:
Hur är tjockleken på godset i Spiegelau? Jag är som sagt inte känslig men jag vägrar ha nån IKEA/Duralex-känsla på glasen.

Du behöver inte oroa dig, de är kanske inte lövtunna, men det är inga ölstop det handlar om. Jag har authentis och är nöjd. Ibland känns det som om kanten på kupan kanske kunde varit lite bättre slipad, men det är småproblem. Och även jag är en nöjd kund hos weinglaeser. Frakttariffen är fast, så det lönar sig att dra på direkt om man är säker på vad man vill ha.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinglas

Henrik J skrev:
Vilken Spiegelau-serie kör du?

Jag funderar nu på att införskaffa ett set (typ 24 st, 8 var av Bordeaux, Bourgogne och universal/vitt vin) billigare men bra glas, typ Spiegelau, att ha vid bjudningar, små hemmaprovningar, och vardagsdrickande. Men jag är lite kluven mellan främst deras Adina Prestige, Authentis och Grande Vino-serier. Hur är tjockleken på godset i Spiegelau? Jag är som sagt inte känslig men jag vägrar ha nån IKEA/Duralex-känsla på glasen.

Sen beställer jag kanske några få exklusivare glas, typ Riedel Sommelier (från Tyskland) och Zalto att prova och att ha bara för mig och damen när vi dricker bättre viner utan att bjuda nån.
Bra fråga, jag minns faktiskt inte. Jag köpte dem i Danmark där priserna (då i alla fall) var betydligt lägre.
 

Håkan70

Medlem
SV: Vinglas

Någon som använder Spiegelau Festival och diskar de i maskin? Håller de bra? Funderar på att köpa serien då det nästan är Ikeapriser på de just nu.
 

CH

Medlem
SV: Vinglas

Håkan70 skrev:
Någon som använder Spiegelau Festival och diskar de i maskin? Håller de bra? Funderar på att köpa serien då det nästan är Ikeapriser på de just nu.

Hade dem tidigare och körde dem i maskin utan problem.
 
SV: Vinglas

Jag kör med Riedel Vinum Bordeaux och Vinum Chablis samt Juhlins Champagneglas. Jag måste erkänna att jag idag nog skulle köpt Vinum Syrah/Vinum Riesling som känns mer allround än förstnämnda par (men jag är absolut nöjd med dem). Vimum Riesling är ett oöverträffat allroundglas funderar på att byta ut mina Riedel Overture (som jag använder som tamedmigglas) till. Hur som helst blir nästa inköp Vinum Bourgogne och Sommelier Sauternes. Sedan får jag nog inte köpa fler glas. Juhlins Champagneglas är h-e svåra att diska.
Någon som har erfarenhet av Zalto?

Druckit mycket ur alla Zalto´s glas på senaste tiden då mina vänner arbetar på restaurangen Upper house i Göteborg och måste säga att jag gillar alla i den serien utom "Bordeaux" glaset och "Bourgogne" glaset då dom två blir sjukt överdimensionerade. Champagne och sötvinsglaset är nog dom som är grymmast. Sen om prislappen går att försvara vet jag inte?
 

Peder

Medlem
Julles glas är snäppet tunnare och går sönder bara man ser på dom.
Tunna vinglas blir skörare, men sedan som jag har förstått så är det mycket också beroende på hur man efter blåsningen av glaset kyler ner glaset hur starkt det blir. Eftersom jag importerar Zalto så har jag hört mig för och man har en väldigt långsam nedkylning som gör glaset starkare. Personligen har jag bara haft sönder ett glas sedan jag började importera dessa munblåsta glas och det var pinsamt nog när jag skulle ha Zalto's chef på besök i Stockholm och jag körde ner diskborsten en halvtimme innan (stressad) och började vispa runt i Burgundy-kupan - annars så är det det ända vinglaset jag haft sönder på över ett år. Även om många vinglas som Riedel och Zalto är dishwasher-qualified så skulle det vara självmord för mina vinglas oavsett om det är IKEA, Riedel, Orrefors, Zalto eller något annat märke då min Siemens-maskin har så otroligt dåliga hyllkonstruktioner så till och med ett vinglas från Lagerhaus blir glaskross i den. Den ända som håller i den maskinen är ISO-glas. Blir att köpa en Miele eller någon annan diskmaskin som tänkt på vinglas nästa gång.

God Jul på er!

Med vänliga hälsningar

Peder
 

MD

Medlem
Jag har en mängd olika sorters glas hemma i olika serier från Orrefors Difference, Riedel Vinum, Riedel Vinum Rest och Riedel Sommelier. Enda glasen jag haft sönder på flera år är ett Sommelier Champagne pga klumpig vän och ett Riedel Vinum Bourgogne i diskmaskinen. Kör alla Riedel Vinum i diskmaskinen och det funkar kanon! Enda problemet är nog att glas större än Riedel Vinum Riesling och Vinum Champagne inte får plats i glaskorgen och måste placeras i bottenkorgen.

Riedel Vinum Riesling fungerar som standard glas till allt från öl till vitt/rött och även bubbel. Funkar kanon och det ryms massor i diskmaskinen! Kan hålla med om att dom är lite dyra i vanlig butik men kan man köpa dom via en annan kanal så är dom inte så jobbigt prissatta.

Har provat en del från Zalto och varit väldigt sugen på att komplettera med dessa men just nu är det tyvärr fullt i alla skåp och frun skulle med all säkerhet strypa mig om jag kom hem med en till uppsättning glas...
 
Jag såg att Anders Landström skrev på Twitter att Lehmanns importeras i Sverige av FranskaVinlistan så prova att ta kontakt med dom. http://www.franskavinlistan.com/kontakt.php

Det stämmer. De tar bara in champagnevarianten. Kring diskussionen om hållbarhet så är de känsliga för diskmaskin, iallafall de vanliga hemmamaskinerna som ju är kassa då det gäller glas. Jag handdiskar nästan alltid då det inte går att ställa glasen på ett vettigt sätt i min maskin. Skulle gärna ha en backmaskin men för hemmabruk så är de mindre praktiska. Synd att det inte finns maskiner som har backsystem för hemmabruk
 
Jag såg att Anders Landström skrev på Twitter att Lehmanns importeras i Sverige av FranskaVinlistan så prova att ta kontakt med dom. http://www.franskavinlistan.com/kontakt.php

Glasen se du här, det är de maskinblåsta jag har http://www.lehmannglass.fr/index.ph...e-bouche/reference-jamesse/grand-champagne-45
Anders du pratade i podcasten med vinpratarna om ett champagneglas du köpt från en restaurang i Champagne. Vart kunde man hitta dom?
 
Toppen