Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinifiering och blandning, görs det på flera olika sätt?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har en sak som jag grubblat på ett tag. Det gäller hur man går tillväga när man skapar viner av flera olika druvsorter (cuvée). Om man på gården odlar flera olika druvsorter för sin cuvée (ex viner från Rhône med syrah, mouvedre, grenache m.m.) så förmodar jag att olika druvsorter mognar olika fort. Det betyder då att man skördar vid flera olika tillfällen. Sedan vinfierar man druvsorterna separat. Så långt är jag med. Men vad händer sedan? I vissa fall har jag läst att man efter vinfieringen blandar sin cuvée som sedan får ligga på t.ex. fat för att mogna.Hur gör man då med den första batchen vin som vinifierats klart? Lägger man den på ståltank innan resterande viner är klara? Är det vanligt att man blandar cuvéen innan lagring eller sker det efter att man lagrat vinerna separat ett tag?
 

chambertin

Medlem
Jag har en sak som jag grubblat på ett tag. Det gäller hur man går tillväga när man skapar viner av flera olika druvsorter (cuvée). Om man på gården odlar flera olika druvsorter för sin cuvée (ex viner från Rhône med syrah, mouvedre, grenache m.m.) så förmodar jag att olika druvsorter mognar olika fort. Det betyder då att man skördar vid flera olika tillfällen. Sedan vinfierar man druvsorterna separat. Så långt är jag med. Men vad händer sedan? I vissa fall har jag läst att man efter vinfieringen blandar sin cuvée som sedan får ligga på t.ex. fat för att mogna.Hur gör man då med den första batchen vin som vinifierats klart? Lägger man den på ståltank innan resterande viner är klara? Är det vanligt att man blandar cuvéen innan lagring eller sker det efter att man lagrat vinerna separat ett tag?
Jag har aldrig hört talas om att man fatlagrar efter att cuvéen är gjord men det görs säkert på vissa viner men jag känner inte till det. Fatlagringen görs druva för druva (och ibland läge för läge) och när cuvéen är bestämd så blandas vinerna i en större tank (stål, emalj eller liknande) i väntan på buteljering. De druvor som inte fatlagras får ligga på tank så länge och snällt vänta på de andra som fatlagras. Under tiden så kan dessa klarna och sedimenentera diverse innehåll som gör dem grumliga i lugn och ro så att man slipper att klarna de med äggvita eller liknande. Dessutom kan det vara extremt svårt att prova de olika unga vinerna väldigt tätt efter jäsningen och att vänta 8-10-12 månader ytterligare gör det lättare att förstå hur vinet kommer att te sig framöver (och därmed lättare att blanda på rätt sätt).

I södra Rhône t.ex så är det inte ovanligt med lite fatlagring för Syrah och Mourvèdre medans Grenache sällan får se speciellt mycket ek. Cuvéen till t.ex en C9dP innehåller ju inte sällan alla dessa tre och då sker blandningen efter att all lagring på fat är avslutat. Grenache-vinet ligger under tiden på tank.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack för ett utförligt (som alltid) svar @chambertin. Nu känns det som jag har koll på hur det hela går till. Det där med att lagra cuvéen på fat står det hos bland annat Sella&Mosca för deras Tanca Farra' http://www.sellamosca.com/sella-and-mosca-tanca-farra.asp
Only in the final phase of fermentation are the two varieties blended together. Aging: Three years, at first in barriques and then in traditional large Slavonian oak casks kept in cool dark cellars.
Jag ska se om jag hittar fler producenter som skriver samma sak.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hittade även denna artikel skriven av Ross Szabo, http://www.huffingtonpost.com/ross-szabo/5-facts-about-blended-wine_b_1857193.html
4. The timeline for mixing wines varies: Winemakers mix blends in a steel tank. Lower cost blends are rarely aged in oak and higher cost blends are generally aged in oak. Some winemakers put blended wines into an oak barrel half way through the aging process, while others put the wines together one to two weeks before bottling. Some try letting the wines ferment together from start to finish. Again, the goal is to develop the best of everything in the wines and each winery determines what approach works best for them.
 

chambertin

Medlem
Tack för ett utförligt (som alltid) svar @chambertin. Nu känns det som jag har koll på hur det hela går till. Det där med att lagra cuvéen på fat står det hos bland annat Sella&Mosca för deras Tanca Farra' http://www.sellamosca.com/sella-and-mosca-tanca-farra.asp

Jag ska se om jag hittar fler producenter som skriver samma sak.
Ja där ser man. Kom på att samma sak förekommer ofta med Viognier och Syrah i Côte-Rôtie där druvorna skördas och vinifieras ihop från start. Som du skrev i ditt första inlägg så förutsätter ju detta att druvorna mognar samtidigt.
I Bdx t.ex så vinifieras nog väldigt sällan Merlot, C.S och CF tillsammans.
 

ChristianB

DipWSET
Det borde ju vara ytterligare fördelar med att låta delar av cuvéen vänta i en tank, typ interaktionen mellan tanniner och antocyaner, lagring på jästfällningen för mer komplexa aromer, osv?
Kom på att samma sak förekommer ofta med Viognier och Syrah i Côte-Rôtie där druvorna skördas och vinifieras ihop från start.
Jag är lite dålig på sampigmentering, har du någon bra förklaring på den biten? Nog för att det säkert finns i boken jag pluggar just nu men "mer input är bra input" förstås!
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Då blir det sammanlagt tre olika varianter.
1. Vinifiera olika druvsorter tillsammans.
2. Vinifiera separat men lagra tillsammans (cuvéen).
3. Vinifiera separat, lagra separat och sedan blanda innan buteljering.
 

ChristianB

DipWSET
Vilken bok är det?
Hela namnet är "Study Guide for the WSET Level 4 Diploma in Wines and Spirits: Unit 2, Wine Production". Boken är uppdelad på tre avsnitt, "Viticulture" (allt arbete fram till vineriet), "Vinification" (allt som händer i vineriet) och sist "Maturation, Treatments and Bottling" (allt som händer när vinet är klart i vineriet).
Det är möjligt att man kan köpa enskilda böcker från dem, men jag tror inte att du behöver det. Det finns gott om andra böcker som tar upp samma ämnen eller delar av dem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har en sak som jag grubblat på ett tag. Det gäller hur man går tillväga när man skapar viner av flera olika druvsorter (cuvée). Om man på gården odlar flera olika druvsorter för sin cuvée (ex viner från Rhône med syrah, mouvedre, grenache m.m.) så förmodar jag att olika druvsorter mognar olika fort. Det betyder då att man skördar vid flera olika tillfällen. Sedan vinfierar man druvsorterna separat. Så långt är jag med. Men vad händer sedan? I vissa fall har jag läst att man efter vinfieringen blandar sin cuvée som sedan får ligga på t.ex. fat för att mogna.Hur gör man då med den första batchen vin som vinifierats klart? Lägger man den på ståltank innan resterande viner är klara? Är det vanligt att man blandar cuvéen innan lagring eller sker det efter att man lagrat vinerna separat ett tag?
Massor av olika varianter är möjliga. Du nämnde Rhône - i södra Rhône är väl separat jäsning det normala, och man ser ofta att t.ex. Grenache och Syrah har getts olika fatbehandling. Som @chambertin nämnde: i Côte-Rôtie i norra Rhône vinifieras dock inte Syrah och Viognier separat, utan de samjäses (vilket jag har för mig är obligatoriskt), d.v.s. druvorna blandas direkt vid jäsningen! (Sedan får man för all del ha 0% Viognier också, och då blir det ju ingen samjäsning.) Samjäsning av blå och gröna druvor ger faktiskt ett annat resultat än separat jäsning och blandning efteråt, därför har samjäsning börjat bli mer vanligt även i Nya världen när det gäller Rhône-lika blandningar med både blå och gröna druvor.

I Bordeaux har jag aldrig hört talas om något annat än att de olika druvsorterna vinifieras separat, om vi talar om rimligt bra röda viner. Men sedan finns det faktiskt två olika alternativ: endera görs blandningen i samband med första omdragningen, efter kanske tre månader på fat, i början av året efter skörd, eller så sker den först när fatbehandlingen är avslutad efter sådär 12-18 månader. I det första fallet innehåller alltså alla fat samma blandning under huvuddelen av lagringstiden. (Eller två olika blandningar per årgång, om det finns ett andravin.) Jag tror blandning efter första omdragningen är det vanliga. Det råkade vara så att det första slott jag frågade om hur de gjorde blandade först på slutet, så länge trodde jag att detta var så alla gjorde.

Jag vet egentligen inte riktigt vad du menar med "vinifieras klart" i det här fallet, om vi pratar om röda viner. De enda moment som har ett tydligt slut är alkoholjäsningen och den malolaktiska jäsningen. Skalmacerationen och eventuell lagringstid på fat blir inte klara på samma sätt, utan där väljer vinmakaren hur länge de ska pågå, för att skapa en viss stil. Normalt inträffar alkoholjäsningen (eller åtminstone huvuddelen av den) samtidigt som skalmacerationen och den malolaktiska jäsningen någon gång under fatlagringen. Av praktiska skäl sker skalmacerationen normalt inte i små fat utan i stora ståltankar, stora fat eller öppna kar, eftersom man behöver kunna hantera skalmassan (som flyter upp p.g.a. inneslutna koldioxidbubblor) och kunna rengöra efteråt. Den egentliga fatlagringen i små fat påbörjas alltså först efter skalmacerationen är genomförd.

Man kan knappast säga att vinet är färdigt innan den malolaktiska jäsningen är klar (fatprov av röda viner före malo är rätt onjutbara), och då har det normala rödvinet redan hunnit ligga ett tag på fat. D.v.s. att beskriva det som att vinet först "görs klart" och sedan ges sin lagring/mognad är en förenkling.
 
Last edited:
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@vintomas , imponerande! Tack! Uppskattar både ditt och @chambertin s svar som både är utförliga och närmast kan klassas som "kurslitteratur". På din fråga
Jag vet egentligen inte riktigt vad du menar med "vinifieras klart" i det här fallet
så syftade jag på just det du nämner, när själva vinet är "klart" på så sätt att det inte längre jäser. Det är då givetvis olika för röda/vita viner, speciellt då den malolaktiska jäsningen.

Om jag ska våga ge mig på en sammanfattning så kan man väl säga att sättet producenterna skapar sina cuvéer kan ske på egentligen vilket sätt som helst. Förutom i de fall (som @vintomas nämnde Côte-Rôtie) där det finns regler för hur det får gå till. Det känns nästan som att man ska gå igenom de olika appelationerna och se vilka som har regler för hur blandningar får skapas. Då har jag lite att göra framöver :D
 

Vino fino

Medlem
Om jag ska våga ge mig på en sammanfattning så kan man väl säga att sättet producenterna skapar sina cuvéer kan ske på egentligen vilket sätt som helst.
Alternativen är ju logiskt begränsade till inte så många men visst finns det ett antal varianter. Andra variabler innan cuvéen är klar som inte har nämnts här innefattar bl.a. föregående årgångars vin (upp till 15% tillåtet inom EU), tillsatt druvsprit för starkviner, tillsatt sött vin till torrt för att få halvtorrt, dosage till skumpa, reservvinet till skumpa, solera-systemets långsamma blandning av många årgångar, osv osv.

Det som är gemensamt är väl att väldigt få färdigblandar precis innan buteljering. Finns säkert exempel på det även om jag inte kommer på något. :)
 

ChristianB

DipWSET
Alternativen är ju logiskt begränsade till inte så många men visst finns det ett antal varianter. Andra variabler innan cuvéen är klar som inte har nämnts här innefattar bl.a. föregående årgångars vin (upp till 15% tillåtet inom EU), tillsatt druvsprit för starkviner, tillsatt sött vin till torrt för att få halvtorrt, dosage till skumpa, reservvinet till skumpa, solera-systemets långsamma blandning av många årgångar, osv osv.

Det som är gemensamt är väl att väldigt få färdigblandar precis innan buteljering. Finns säkert exempel på det även om jag inte kommer på något. :)
Med tanke på hur krångligt vin egentligen är så är det ju härligt att inse att man har en uppgift för livet framför sig, när det kommer till att förstå så mycket som möjligt! Ingen risk för att man får tråkigt alltså! :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Med tanke på hur krångligt vin egentligen är så är det ju härligt att inse att man har en uppgift för livet framför sig, när det kommer till att förstå så mycket som möjligt! Ingen risk för att man får tråkigt alltså! :D
Se där - ännu en god anledning att regelbundet dricka vin: det livslånga lärandet, som ofta framhålls som något viktigt. :) Det kommer ju alltid nya årgångar som man behöver lära sig om...
 
Toppen