Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällarbutiken i Göteborg flyttar från Nordstan till Gårda

Magnus L

urydhtfilgukj
Nordstanbutiken är tydligen sliten, liten och gammal och en stort försäljning ur ordinarie sortiment tillsammans med belastningen från special-sortimentet har gjort så att det länge funnits behov av att hitta en ny lokal i Göteborg för systembolagets vinkällarbutik. Inget konstigt i det.

Vad jag finner konstigt, är att den nya, permanenta vinkällarbutiken kommer att finnas i Gårda. En butik som förvisso säljer mycket dyrt vin, främst på grund av sin närhet till välbärgade bostadsområden, men som ligger på en plats där få som inte jobbar i närheten rör sig naturligt i eller passerar i andra ärenden. I princip är det ett stort parkeringshus med lite butiker i botten som man tar sig till med bil. Det naturliga, och respektfulla inför stadens vinintresserade är naturligtvis att placera butiken i centrum, till exempel nära någon av saluhallarna. I områden där många, och olika människor rör sig för fler än ett ärende.

Problemet är egentligen inte vilken butik som har dyra viner i vinkylar, utan det faktumet att det endast är vinkällarbutikerna som får fullständigt sortiment av små partiet. Som det ser ut nu så kommer det inte finnas någon butik i centrum som kommer att ha ett utförligt sortiment av dessa lanseringarna, och de två butikerna med störst sortiment blir Gårda och Sisjön.



En sak som är säkert är dock att Gårda kommer att få ännu mer kompetent personal! :)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Shit, så trist.

Jag färdas praktiskt taget enbart med tåg till och från Göteborg, och det har varit väldigt smidigt att svänga förbi Nordstan i båda riktningarna för att spontanköpa lite trevligt vin. Men då är det alltså slut med det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är jäkligt tråkigt på de flesta vis jag kan komma på, men jag blir inte den mest drabbade direkt. Har nog ungefär lika nära till Gårda som till Nordstan. Mitt största problem är att Nordstan ligger perfekt på vägen hem från jobbet, vilket Gårda absolut inte gör. Således behöver jag nu helt ändra mina rutiner i grunden. I övrigt så tycker jag nog att Gårda kommer att fungera bra, rent lokalmässigt, dessutom i anslutning till Göteborgs bästa (om man räknar bort Saluhallen) matbutik. Men visst, om butiken hade hamnat runt Saluhallen hade det varit helt fantastiskt bra.

Nä, det är dunkla logiska förklaringar till flytten. Man kan ju ana att det handlar om pengar i stor utsträckning och vi vinnördar kommer ju leta oss dit oavsett i brist på konkurrens när det gäller fysiska butiker.
 
För mig som bor söder om stan och jobbar i Mölndal blir det perfekt. Lätt tillgängligt, gott om p-platser och slipper trafiken i centrala Gbg.
 

Essle

Medlem
Beror ju såklart på var man befinner sig om det blir bra eller dåligt. För mig som jobbar i Gårda blir det kanon!
 

Ekdahl

Medlem
Ärligt talat tycker jag det största problemet med butikerna i Göteborgsregionen är att 3 st har utbudet med små partier vin. I Stockholm är det 28 butiker!! Säger det en gång till, 28 butiker! T.o.m. Malmö med betydligt mindre befolkning har fler, och där köper de inte ens på systemet i Sverige. Göteborgsregionen knäckte 1 miljon invånare nyligen, 1/10 av befolkningen! Ingen butik i västra Göteborg har små partier (nej, Sisjön ligger i södra Göteborg), inte heller Hisingen (med 150´ invånare), Mölndal, Kungsbacka eller Kungälv har. (Listan finns på denna sida.)

I mitt fall innebär det att jag alltid beställer till min butik så SB får ta leveranskostnaderna. Helst väntar jag tills den inte finns i webbsaldot så de måste beställa flaskorna från annan butik i annan del av landet. Gärna med beställning 1 flaska i taget. Protest med knuten näve i fickan.
Länge leve systembolaget, länge leve envåldshärskaren!
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Nordstan och dess omedelbara närområde är en otrygg plats med stölder, bråk, och omfattande droghandel. Andelen svenskar som handlar där minskar i påfallande snabb takt. När man besöker Nordstan nuförtiden undrar man om man hamnat någonstans i Nordafrika eller Mellanöstern - måste i princip upplevas på plats för att verkligen förstå hur drastiskt annorlunda det blivit jämfört med, säg, 20 år sen. Systembolaget är ändå en av de få positiva sakerna som gör att jag överhuvudtaget åker dit då och då. Det ska dock sägas att det ofta är mycket folk och ganska stressigt i butiken, men tycker att personalen får det att funka rätt bra under omständigheterna. Slut på gubb-rant.

Jag tror det kommer bli mycket trevligare när vinkällarbutiken flyttar till Gårda, ser fram emot det! Förhoppningsvis går det även att expandera från den nuvarande butiksytan. Dessutom perfekt med fenomenala ICA Focus som granne. För de som kommer med bil ligger det klart bättre till för de flesta. Åker man kollektivt är det inte optimalt, men ingen katastrof heller.

Till sist, finns det någon källa till påståendet om flytten?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nordstan och dess omedelbara närområde är en otrygg plats med stölder, bråk, och omfattande droghandel. Andelen svenskar som handlar där minskar i påfallande snabb takt. När man besöker Nordstan nuförtiden undrar man om man hamnat någonstans i Nordafrika eller Mellanöstern - måste i princip upplevas på plats för att verkligen förstå hur drastiskt annorlunda det blivit jämfört med, säg, 20 år sen.
Har inte märkt någon drastisk förändring under mina år som frekvent Nordstan-besökare. Alkisar och missbrukare av alla de slag samt ligister, skräniga ungdomar och annat "bös" har alltid varit en stor del av områdets flora.

Har dock aldrig känt mig hotad personligen eller sett något nämnvärt hemskt med egna ögon. Men visst pågår det mycket fuffens, men förmodligen mest på kvällstid när butikerna har stängt.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Nordstan och dess omedelbara närområde är en otrygg plats med stölder, bråk, och omfattande droghandel. Andelen svenskar som handlar där minskar i påfallande snabb takt. När man besöker Nordstan nuförtiden undrar man om man hamnat någonstans i Nordafrika eller Mellanöstern - måste i princip upplevas på plats för att verkligen förstå hur drastiskt annorlunda det blivit jämfört med, säg, 20 år sen. Systembolaget är ändå en av de få positiva sakerna som gör att jag överhuvudtaget åker dit då och då. Det ska dock sägas att det ofta är mycket folk och ganska stressigt i butiken, men tycker att personalen får det att funka rätt bra under omständigheterna. Slut på gubb-rant.
Jag är mer orolig för människor med åsikter som dig än vad jag är för att promenera genom Nordstan, vilket jag gör 4-5 gånger om dagen under dygnets alla tider.

Till sist, finns det någon källa till påståendet om flytten?
Det är bara att gå ner till Nordstan eller Gårda och fråga...
 

Per Stade

Lege artis
Har inte märkt någon drastisk förändring under mina år som frekvent Nordstan-besökare. Alkisar och missbrukare av alla de slag samt ligister, skräniga ungdomar och annat "bös" har alltid varit en stor del av områdets flora.

Har dock aldrig känt mig hotad personligen eller sett något nämnvärt hemskt med egna ögon. Men visst pågår det mycket fuffens, men förmodligen mest på kvällstid när butikerna har stängt.

Det märks att du är tillvand
 

Pontus

Medlem
Alltså, det är väl minst 10 ggr fler invandrare i Nordstan nu jämfört med slutet på 80-talet när jag flyttade hit. Dock har jag inget som helst problem med det. Det känns lika säkert eller osäkert då som nu tycker jag.

Edit: Och när det gäller själva sakfrågan, så föredrar jag Gårda mest för att det är smidigt att ta sig dit med bilen. Men samtidigt kan jag hålla med om att läget i övrigt är lite off.
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Har inte märkt någon drastisk förändring under mina år som frekvent Nordstan-besökare. Alkisar och missbrukare av alla de slag samt ligister, skräniga ungdomar och annat "bös" har alltid varit en stor del av områdets flora.

Har dock aldrig känt mig hotad personligen eller sett något nämnvärt hemskt med egna ögon. Men visst pågår det mycket fuffens, men förmodligen mest på kvällstid när butikerna har stängt.

Nordstan har alltid varit ett ruffigt ställe som dragit till sig problem med alkisar, pundare och allmänt ljusskygga typer. Men på senare tid har det skett en klar försämring i och med intåget av den internationella eliten: påtända gatubarn från Marocko, horder av skräniga förortsaraber, och påstridiga hej-hejare. En härlig mångkulturell cocktail helt enkelt. Även om Brunnsparken och entrén till Nordstan är svårslaget sunkig så är nog området ”bakom” Systembolaget ner mot operan ändå värst med mer eller mindre öppen knarkhandel och massammandrabbningar mellan knivbeväpnade gäng.

För den som besöker Nordstan dagligen är det kanske svårt att se förändringen? Folk jag pratat med som kommit dit efter att inte haft besökt stället på några år brukar ha lätt att se den negativa utvecklingen.

Dagtid kan jag sträcka mig till en snabb in-och-ut-handling. Kvälls och nattetid rekommenderar jag starkt att inte gå dit alls. Alltid svårt att sia om framtiden men jag undrar hur attraktivt det kommer vara att bedriva handel där om 5-10 år ifall utvecklingen fortsätter i tangentens riktning.
 

Trydebull

Medlem
Nordstan har alltid varit ett ruffigt ställe som dragit till sig problem med alkisar, pundare och allmänt ljusskygga typer. Men på senare tid har det skett en klar försämring i och med intåget av den internationella eliten: påtända gatubarn från Marocko, horder av skräniga förortsaraber, och påstridiga hej-hejare. En härlig mångkulturell cocktail helt enkelt. Även om Brunnsparken och entrén till Nordstan är svårslaget sunkig så är nog området ”bakom” Systembolaget ner mot operan ändå värst med mer eller mindre öppen knarkhandel och massammandrabbningar mellan knivbeväpnade gäng.

För den som besöker Nordstan dagligen är det kanske svårt att se förändringen? Folk jag pratat med som kommit dit efter att inte haft besökt stället på några år brukar ha lätt att se den negativa utvecklingen.

Dagtid kan jag sträcka mig till en snabb in-och-ut-handling. Kvälls och nattetid rekommenderar jag starkt att inte gå dit alls. Alltid svårt att sia om framtiden men jag undrar hur attraktivt det kommer vara att bedriva handel där om 5-10 år ifall utvecklingen fortsätter i tangentens riktning.

Nu är det här ju ingen politisk arena, men jag kan konstatera att jag 1) inte alls gillar din retorik och 2) att jag inte håller med om innehållet (?) i ditt resonemang.

Någon input när det gäller den göteborgska placeringen av en spets-systembolagsbutik har jag inte men när det gäller Nordstan och Systembolagsbutiken där så här jag besökt båda två gånger i år. Och vistats ett antal timmar i Nordstan. Utan att på något sätt besväras av varje sig Göteborgare, dryga skåningar, pundare, alkoholister eller monster som äter barn till frukost.

Men, det kan ju bero på att vi har lite olika syn på människor helt allmänt.
 

Swedish

Medlem
En sak som är säkert är dock att Gårda kommer att få ännu mer kompetent personal! :)

Ett gäng Italiano-bojo-loire-talibaner är vad ni kommer att få. Grignolino på hel pall och obskyr Pineau d'Aunis jäst på porslin ifrån Limoges är vad som väntar er... Troligtvis kommer också bättre kontakter behövas med den skånska ambassaden för att förstå delar av personalen... Inte helt säkert på Gårda kommer förbli tryggt även nattetid....
För ÄKTA vinälskare som vill ha den bästa mousserande rosa zinfandeln gjort på den berömda passionato mi amore-metoden lagrad med äkta most wanted amerikanska ekchips kommer det finnas nada... Är det verkligen det vi önskar Göteborg?

Innan hela diskussionen spårar ut i vår vanligaste sjukdom vill jag bara säga sammanfattningsvis:

ULTRAS! NO POLITICA!!! (eller "Sieg No Pasaran" om man vill helgardera sig...:confused:)

Puss och kärlek från en dryg och arrogant hufvudstad...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är mer orolig för människor med åsikter som dig än vad jag är för att promenera genom Nordstan, vilket jag gör 4-5 gånger om dagen under dygnets alla tider.
Touché!
För egen del så besöker jag också området ett par gånger om året både dag som natt och har knappast varit rädd för horder av gatubarn eller annat.
Det enda gången jag kan komma på som jag faktiskt hade lite panik var när jag var sen och trodde jag skulle missa första flighten på BYOB med göteborgsgänget. DET, var läskigt eftersom bubblet ju kommer först!
 
Toppen