Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällarbutiken i Göteborg flyttar från Nordstan till Gårda

Mattias Schyberg

Administratör
Nordstan har alltid varit ett ruffigt ställe som dragit till sig problem med alkisar, pundare och allmänt ljusskygga typer. Men på senare tid har det skett en klar försämring i och med intåget av den internationella eliten: påtända gatubarn från Marocko, horder av skräniga förortsaraber, och påstridiga hej-hejare. En härlig mångkulturell cocktail helt enkelt. Även om Brunnsparken och entrén till Nordstan är svårslaget sunkig så är nog området ”bakom” Systembolaget ner mot operan ändå värst med mer eller mindre öppen knarkhandel och massammandrabbningar mellan knivbeväpnade gäng.

För den som besöker Nordstan dagligen är det kanske svårt att se förändringen? Folk jag pratat med som kommit dit efter att inte haft besökt stället på några år brukar ha lätt att se den negativa utvecklingen.

Dagtid kan jag sträcka mig till en snabb in-och-ut-handling. Kvälls och nattetid rekommenderar jag starkt att inte gå dit alls. Alltid svårt att sia om framtiden men jag undrar hur attraktivt det kommer vara att bedriva handel där om 5-10 år ifall utvecklingen fortsätter i tangentens riktning.
Det här är inte Flashback! Jag har förstått din åsikt även utan raljerande och provokativa detaljer. Jag gillar varken knarkhandel, våld, skräniga tonåringar eller tiggeri, men har inga problem med mångkulturella samhällen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det här är inte Flashback! Jag har förstått din åsikt även utan raljerande och provokativa detaljer. Jag gillar varken knarkhandel, våld, skräniga tonåringar eller tiggeri, men har inga problem med mångkulturella samhällen.
Jag läser inget raljerande eller provocerande i @KimHartman 's inlägg! Mångkulturella samhällen vart kom det ifrån?
 

Trydebull

Medlem
Jag läser inget raljerande eller provocerande i @KimHartman 's inlägg! Mångkulturella samhällen vart kom det ifrån?

Oj. Läs igen....

Och uttrycket "mångkulturella" som Mattias refererar till kommer just från Kim Hartmans inlägg...

Men, det kanske räcker med politik nu? Det har väl markerats att det inte är det som diskuteras på det här forumet?

Finns ju mängder av ställen för det. För alla åsikter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mångkulturella samhällen vart kom det ifrån?
En härlig mångkulturell cocktail helt enkelt.

Med tanke på övrig text så är ordet "härlig" ganska uppenbart menat ironiskt.

Jag läser inget raljerande eller provocerande i @KimHartman 's inlägg.

Ja, det är säkert upp till var och en att bedöma, men i min värld är det inte nödvändigt att hänga ut folkslag när problemet knappast har med individens ursprung att göra utan snarare de sakliga brotten som begås.

Män ligger statistiskt bakom en stor majoritet av världens kriminalitet. Vad säger det om män? Är vi gangsters hela bunten?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Med tanke på övrig text så är ordet "härlig" ganska uppenbart menat ironiskt.



Ja, det är säkert upp till var och en att bedöma, men i min värld är det inte nödvändigt att hänga ut folkslag när problemet knappast har med individens ursprung att göra utan snarare de sakliga brotten som begås.

Män ligger statistiskt bakom en stor majoritet av världens kriminalitet. Vad säger det om män? Är vi gangsters hela bunten?
Men i fallet Norstan är det väl vissa folkslag som utmärker sig! Innebär inte att alla av dessa folkslag är kriminella, inte heller att alla män är gangsters.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men i fallet Norstan är det väl vissa folkslag som utmärker sig!
Men vad har folkslaget för betydelse för brotten som begås och för vår diskussion här rörande den ökade kriminaliteten i Nordstan?

Jag ser inget värde i att konstatera att det är män som begår de flesta brotten för det är irrelevant!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Men vad har folkslaget för betydelse för brottet som begås och för vår diskussion här rörande den ökade kriminaliteten i Nordstan?
Om det är vissa folkslag som står för ökningen så har det betydelse! Finns det nu en ökning?
 

Pontus

Medlem
Man blir lite ledsen i ögat av att läsa här. Jag fattar inte hur man tänker om man känner sig hotad i Nordstan, och på vilka grunder. Det känns bara så otroligt överdrivet. Jag tänker på de invandrare jag känner, däribland min fru och min syster (som av en slump jobbar i just Nordstan). Det kan inte vara lätt alla gånger att mötas av den mur av fördomar och övertygelser om den egna kulturens förträfflighet som många omger sig med.
 

Silex

Medlem
Synd att det skall vara så svårt att låta bli att låta ens politiska åsikter färga inläggen på ett vinforum. Här är det rött, vitt, orange och rosé som gäller. Andra färger såsom din hud, den flagga du helst viftar eller politisk tillhörighet tycker jag är irrelevant här. Tyvärr blir det också trist då jag märker att jag påverkas av vad vissa personer skriver om icke-vinrelaterade ämnen och tar då inte heller längre deras inlägg om vin på lika stort allvar. Och det synd, för man kan ju ha bra åsikter om vin även om man har lite dåligt omdöme i andra frågor, såsom vad som är lämpligt att skriva om på ett vinforum.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Synd att det skall vara så svårt att låta bli att låta ens politiska åsikter färga inläggen på ett vinforum. Här är det rött, vitt, orange och rosé som gäller. Andra färger såsom din hud, den flagga du helst viftar eller politisk tillhörighet tycker jag är irrelevant här. Tyvärr blir det också trist då jag märker att jag påverkas av vad vissa personer skriver om icke-vinrelaterade ämnen och tar då inte heller längre deras inlägg om vin på lika stort allvar. Och det synd, för man kan ju ha bra åsikter om vin även om man har lite dåligt omdöme i andra frågor, såsom vad som är lämpligt att skriva om på ett vinforum.
Väl talat, kan inte annat än att hålla med, är ett fåtal personer här på forumet som inte verkar kunna låta bli att gång efter gång trycka in sina enligt mig rätt unkna åsikter i trådar där det inte är relevant.
Jag är inte intresserad av vad folk tycker om invandring eller politik i allmänhet om det inte är direkt relaterat till alkoholpolitik utan jag är intresserad av vad folk tycker om vin det är därför jag hänger på ett vinforum.
Det finns VÄLDIGT många andra platser på nätet man kan hänga på om man känner att man absolut måste lufta sina politiska åsikter men låt mig slippa det när jag hänger här på Finewines.
 

Uncle_Bob

Medlem
Livsfarligt det här, med Nordstan hade jag oftast begränsningen att jag inte kunde köpa mer än jag ville släpa med på kollektivtrafiken. Gårda kommer jag garanterat köra bil till. Angående läget i Nordstan så är de enda horder jag upplevt någon haft problem med under butikernas öppettider öl- och vinnördar som köar utanför bolaget 2 ggr i månaden och orsakar uppenbart lidande för stammisarna som kommer för sin morgonfix vana vid att kunna glida in utan kö. De måste ha hatat när bolaget gick över ifrån ett släpp i månaden till två.
 

vinosofi

Medlem
Livsfarligt det här, med Nordstan hade jag oftast begränsningen att jag inte kunde köpa mer än jag ville släpa med på kollektivtrafiken. Gårda kommer jag garanterat köra bil till. Angående läget i Nordstan så är de enda horder jag upplevt någon haft problem med under butikernas öppettider öl- och vinnördar som köar utanför bolaget 2 ggr i månaden och orsakar uppenbart lidande för stammisarna som kommer för sin morgonfix vana vid att kunna glida in utan kö. De måste ha hatat när bolaget gick över ifrån ett släpp i månaden till två.
Vi ska dock vara tydliga här med att ölnödarna är värst. När poppels släpper går kön till Åhléns.
 

Uncle_Bob

Medlem
Vi ska dock vara tydliga här med att ölnödarna är värst. När poppels släpper går kön till Åhléns.
Ening. Stod en gång där och personalen delade ut biljetter till folk i kön för ett par extremt begränsade varor, i stort sett ingen reagerade på ett par viner samt någon whisky som de ropade ut men när de ropade att Mikkelers "black fist" var slut var det som om de var hejarklacken för laget som precis förlorat serien på straffar.
 
Toppen