Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare i gammal brunn

Vi har precis flyttat in i ett äldre hus som är byggt på berg. Bakom huset står en gammal brunn ca 3 meter från huset med ett cementlock på. Brunnen är ca 5 meter djup till vattennivå och ca 3 m i diameter(öppningen är dock ca 1 m2. Jag ser inga inloppsrör men det rinner in vatten från berget såklart.
En galen idé är att nyttja "hålet" till en vinkällare(Vinlagringsskåp modell större kanske är mer korrekt ord). Fuktighet kommer ju inte vara något problem men temperaturen kan bli svårare. Jag tänker att om locket kan tätas på ett bra sätt så borde det ju fungera. Det hör till att vattnet givetvis måste bort på något sätt(fylla upp med makadam och sedan jord/betong). Ett alternativ är att gräva från brunnen horisontellt till källaren.

Någon som gjort eller hört om liknande projekt? Gamla brunnar måste väl gjort om till vinkällare tidigare? Tips på idéer mottages tacksamt:)

mvh
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul idé, lycka till! Lägg gärna upp bilder om du genomför det
Kul ide! Kan nog vara perfekt temperatur därnere året om!
En brunn följer ju dessvärre grundvattennivån så en regnig sommar riskerar du ju att nivån blir mer eller mindre i höjd med mark så du får nog räkna med att kunna pumpa ur den nånstans i så fall alternativt få den tät på insidan vilket nog kan vara klurigt.

-Du får göra en flytande botten som rör sig med vattennivån?

Googla "vinkällare spiraltrappa" för inspiration :)
 
Trådskapare
F
En vinkällare kommer det definitivt att bli. Brunnen kanske inte är det enklaste valet men jag inspekterade brunnen idag och den är galet snygg med naturligt berg och stora stenar.

Bra ide med flytande botten:) Då kan jag bara plocka viner när vattennivån är hög:)
Jag hoppas dock inte vattennivån höjs avsevärt för min källare ligger inte många meter bort. Då bör ju vatten även samlas i källaren menar jag. "golvet i källaren" är bitvis berg och det rinner vatten där när det regnar.
Men fylla med grus så att jag har ca 4 meter luft kvar i brunnen och sedan lagra viner från -2-4 meter borde väl fungera?

Kanske är värt att hålla koll på vattnet ett helt år innan man ger sig i kast med det men kommer nog inte kunna hålla mig:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kanske är värt att hålla koll på vattnet ett helt år innan man ger sig i kast med det men kommer nog inte kunna hålla mig:)
Ja, det hade jag absolut varit.

-En annan sak, gamla brunnar har ju blivit mer och mer värdefulla i och med att kommunen infört bevattningsförbud med kommunalt vatten, egen brunn är dock undantaget i många kommuner så gamla brunnar har plötsligt blivit "värdefulla" igen för de som inte vill se sin trädgård vissna ner och dö...
 
Toppen