Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare - isolerings- och kylbehov

MD

Medlem
Klinkers är optimalt då det inte hämmar den naturliga fuktvandringen, lite beroende på hur jämnt golvet är brukar det vara en fördel att flytspackla litegrann och kanske även lägga rotnät. (Som ett armeringsnät men mycket tunnare).
Det skall inte behövas när man flyter direkt på betong men det skadar inte, då är man säker på att inte kakan med flytspackel släpper från underlaget.
Det är väldigt mycket trevligare att sätta plattor när man flutit först så man har en helt plan yta eftersom plattor är erkänt svåra att böja :)
-Är det hyfsat jämnt och man har lite tidigare erfarenhet på att sätta plattor kan man jämna lite med tjockleken på fixet istället och sätta rätt i betongen men det är så mycket lättare och roligare att göra jobbet när det är riktigt plant.
Viktigt är att man lägger golvprimer innan man flyter och innan man lägger fixet för att dammbinda och hindra underlager från att suga ut fukten från fixet/flytet.

FOTNOT: I en källare vill man att fukten skall kunna komma ut ur golv och väggar därför använder man inte täta material. Tätar du till golvet kommer du bara få en större kapillärsugning upp i väggarna istället så att du får fukten högre i konstruktionen. Samma sak gäller för att bygga in fibrösa material som lätt kan få mögelpåväxt, särskilt om de är inbyggda i väggar så luftningen blir tveksam.
Optimalt är att hålla sig till betongbaserade material så plattor, fix, flytspackel, sten och diffusionsöppen färg på betongytorna.
Det här låter som principen som min lilla källare byggdes efter. Enda avvikelsen är att själva hyllorna är byggda i enkla träreglar för att pressa budgeten.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det här låter som principen som min lilla källare byggdes efter. Enda avvikelsen är att själva hyllorna är byggda i enkla träreglar för att pressa budgeten.
Det låter som du haft bra byggkillar som visste vad de höll på med. -Plötsligt händer det :)

Det brukar gå bra så länge de är öppna i konstruktionen så man kan hålla koll på dem och man inte drar iväg på en relativ fuktighet över 75-80% för då brukar mögelsvamparna börja trivas lite väl bra.

Vill man använda trä och samtidigt vara lite petig kan man försöka få så lite kontaktyta mellan yttervägg och trä som möjligt då det oftast är där riskerar att få en stor fuktvandring. Detta löser man lätt med att lägga en distans mellan vägg och infästningen mot regeln så man slipper ha trä direkt mot.

Skall man sälja sitt gamla hus och har massa trä skruvat direkt mot yttervägg i källare brukar det vara en favorit för besiktningsmannen att sätta upp som en punkt för att visa hur duktig han är :)
 

Elvis

Medlem
@Emanuel, tack för all information och kunskap! Mycket intressant. Du får komma förbi och inspektera mitt vinrum nästa gång du har vägarna förbi Lidingö. (Min fru har gått med på att vi bygger vinrummet direkt. Vi måste ju ha plats för all Vilmart. ;))
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Tackar för inbjudan, den inspektionen ser jag fram emot :)

Fint att du lyckade med den gamla; -Men älskling, nu bara måste vi ju ha ett vinrum så Vilmarten har någonstans att bo... :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tycker det vore en bra ide att bjuda in forumets ingenjörer till en BYOB på Lidingö (läs: ex Emanuel) för att få en grundlig analys hur vinrummet skall utformas och den som kom på iden (läs: mig). Vi kan till och med ha skumpa som tema, jag är på ändå... Till och med jag har Vilmart i källaren:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
@Emanuel, tack för all information och kunskap! Mycket intressant. Du får komma förbi och inspektera mitt vinrum nästa gång du har vägarna förbi Lidingö. (Min fru har gått med på att vi bygger vinrummet direkt. Vi måste ju ha plats för all Vilmart. ;))
@Emanuel, tack för all information och kunskap! Mycket intressant. Du får komma förbi och inspektera mitt vinrum nästa gång du har vägarna förbi Lidingö. (Min fru har gått med på att vi bygger vinrummet direkt. Vi måste ju ha plats för all Vilmart. ;))
Lidingö? du flyttade väl nyss till Täby Park!!
 
Trådskapare
E

Emil

Medlem
Uppdatering såhär ett år senare: det tar lång tid för källarens temperatur att stabilisera sig. Denna (varma) vinter och med färdig isolering blev det knappt 16 grader. Vi kommer knappast få veta hur varmt det blir sommartid, då kommer kylsystemet vara igång.
 

Pontus

Medlem
Uppdatering såhär ett år senare: det tar lång tid för källarens temperatur att stabilisera sig. Denna (varma) vinter och med färdig isolering blev det knappt 16 grader. Vi kommer knappast få veta hur varmt det blir sommartid, då kommer kylsystemet vara igång.
Kul att du återkom med info! Aj då. Har du mätt temperaturen vid golvet? Om det inte är kallt kanske du ska överväga eps-cement eller liknande?
 
Trådskapare
E

Emil

Medlem
Har du mätt temperaturen vid golvet?

Mycket bra förslag, det har jag inte gjort men ska se till att göra innan vi drar igång kylsystemet. Personligen tror jag taket är det som värmer mest, det är oisolerat av praktiska skäl - oregelbundet format och svårt att få isolerskivorna att fästa.
 

Pontus

Medlem
Mycket bra förslag, det har jag inte gjort men ska se till att göra innan vi drar igång kylsystemet. Personligen tror jag taket är det som värmer mest, det är oisolerat av praktiska skäl - oregelbundet format och svårt att få isolerskivorna att fästa.
Hm, du kan kanske fästa takisoleringen i väggarna istället med hjälp av lister eller liknande? Om taket är oisolerat så är det nog en stor förklaring till att temperaturen inte sjunker, precis som du själv skriver. Är temperaturen på golvet typ 12 grader så kanske du ska överväga att isolera taket innan du lägger ner för mycket jobb på att kyla?
 
Toppen