Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällarprojekt avklarat

Sundbom

Medlem
Har i dagarna precis gjort färdigt min vinkällare. Tyvärr så finns det dåligt med "före-bilder" utan enbart bilder på när det är färdigt. Har arbetat lediga stunder senaste tre åren. Det har inte gått åt såå många arbetstimmar utan jag har varit lite slö/haft fullt upp med annat.

Har turen att bo i ett 1700-talshus med hela tre stycken matkällare, vilket gjorde mig sugen på att fixa förvaringsplats till mina flaskor. Tempen var några minusgrader på vintern och 17 plus på sommaren vilket krävde lite arbete.

Steg 1 var att gräva ur så mycket som möjligt i form av grus, makadam och stora bumlingar som jag ibland behövde vara två man för att kunna rulla ut ur den trånga källaren. allt detta för att få acceptabel huvudhöjd och kunna gjuta en platta.

Steg 2 var att isolera lite med cellplastskivor och armera innan jag gjöt en platta. På den så flytspacklade jag innan det var dags att lägga klinkers.

Steg 3 var att isolera vinden ovanpå valvet. Jag är nästan säker på att det var den största värmeboven. Isolerade även en av de inre dörrarna vilket har gjort att rummet är rätt värmetrögt.

Steg 4 var att inhandla moduler av sorten Le Bloc Cellier. Gjorda i kalksten. Finns såklart både sämre och bättre saker när det gäller utrymmeseffektivitet men jag är nöjd. Framförallt när det gäller utseendet. Källaren sväljer dryga 300 bdx-flaskor vilket kanske betyder 250 av blandad sort. Men skulle kunna få in 750 flaskor kanske. Kommer ändå att ta ett tag att komma upp i dom siffrorna. När det väl händer så får man fundera på om man ska förvandla någon av de andra källarna. 1 för rödvin och en för vitt vin kanske?

Steg 5 var att installera belysning och en radiator på 700 w. Elementet kostar ungefär 440 kr/månaden om det går för fullt. Skulle kunna tänka mig att det går på halvfart nu. En helt ok hyra ändå.

Luftfuktigheten på vintern ligger på ca 60 % medans det på sommaren handlar om 88 kanske. Lite för högt kanske. Bryr mig inte om etiketterna skadas men är lite orolig för mögel på korkarna. Kanske blir en liten avfuktare.

Har två lås plus en galvad låsbom med klass-4lås. Dessutom larm. Så jag är rätt trygg. Skulle dock vara roligt att se tjuvarnas min när dom letar efter DRC men bara hittar Nestarec och oxade naturviner från Jura.

P1020973.JPG Måste ju ha en ståndsmässig matta i förmaket.

P1020962.JPG Källaren sett från den bakre väggen.
P1020976.JPG

P1020960.JPG
P1020963.JPG

P1020964.JPG

P1020967.JPG
P1020974.JPG
P1020975.JPG
P1020971.JPG
P1020972.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har i dagarna precis gjort färdigt min vinkällare. Tyvärr så finns det dåligt med "före-bilder" utan enbart bilder på när det är färdigt. Har arbetat lediga stunder senaste tre åren. Det har inte gått åt såå många arbetstimmar utan jag har varit lite slö/haft fullt upp med annat.

Har turen att bo i ett 1700-talshus med hela tre stycken matkällare, vilket gjorde mig sugen på att fixa förvaringsplats till mina flaskor. Tempen var några minusgrader på vintern och 17 plus på sommaren vilket krävde lite arbete.

Steg 1 var att gräva ur så mycket som möjligt i form av grus, makadam och stora bumlingar som jag ibland behövde vara två man för att kunna rulla ut ur den trånga källaren. allt detta för att få acceptabel huvudhöjd och kunna gjuta en platta.

Steg 2 var att isolera lite med cellplastskivor och armera innan jag gjöt en platta. På den så flytspacklade jag innan det var dags att lägga klinkers.

Steg 3 var att isolera vinden ovanpå valvet. Jag är nästan säker på att det var den största värmeboven. Isolerade även en av de inre dörrarna vilket har gjort att rummet är rätt värmetrögt.

Steg 4 var att inhandla moduler av sorten Le Bloc Cellier. Gjorda i kalksten. Finns såklart både sämre och bättre saker när det gäller utrymmeseffektivitet men jag är nöjd. Framförallt när det gäller utseendet. Källaren sväljer dryga 300 bdx-flaskor vilket kanske betyder 250 av blandad sort. Men skulle kunna få in 750 flaskor kanske. Kommer ändå att ta ett tag att komma upp i dom siffrorna. När det väl händer så får man fundera på om man ska förvandla någon av de andra källarna. 1 för rödvin och en för vitt vin kanske?

Steg 5 var att installera belysning och en radiator på 700 w. Elementet kostar ungefär 440 kr/månaden om det går för fullt. Skulle kunna tänka mig att det går på halvfart nu. En helt ok hyra ändå.

Luftfuktigheten på vintern ligger på ca 60 % medans det på sommaren handlar om 88 kanske. Lite för högt kanske. Bryr mig inte om etiketterna skadas men är lite orolig för mögel på korkarna. Kanske blir en liten avfuktare.

Har två lås plus en galvad låsbom med klass-4lås. Dessutom larm. Så jag är rätt trygg. Skulle dock vara roligt att se tjuvarnas min när dom letar efter DRC men bara hittar Nestarec och oxade naturviner från Jura.

Visa bifogad bild 9028 Måste ju ha en ståndsmässig matta i förmaket.

Visa bifogad bild 9029 Källaren sett från den bakre väggen.
Visa bifogad bild 9039

Visa bifogad bild 9030
Visa bifogad bild 9031

Visa bifogad bild 9033

Visa bifogad bild 9034
Visa bifogad bild 9037
Visa bifogad bild 9038
Visa bifogad bild 9035
Visa bifogad bild 9036
Wow! Helt underbart designad. Vill ha!!!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Oerhört fint genomfört! Du känner inte såhär i efterhand att du skulle haft ett till "hyllager"?
 
Trådskapare
S

Sundbom

Medlem
Oerhört fint genomfört! Du känner inte såhär i efterhand att du skulle haft ett till "hyllager"?

Jodå.
Det är bara att köpa till och stapla på varandra. Här finns några olika varianter:

http://vinlagring.se/catalogsearch/result/index/?cat=27&manufacturer=24&q=le+bloc+cellier
Vid behov så kan jag stapla 1,5 till på den befintliga. Och två om man flyttar ut dom lite närmare mitten. Kan också flytta elementet och fylla den väggen. Då skulle jag få plats med 1000+.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Otroligt snyggt! Men inte plats för så många flaskor per m2 än så länge. Dansgolvet i mitten behöver ju fyllas med hyllor och vinflaskor!

Skulle dock vara roligt att se tjuvarnas min när dom letar efter DRC men bara hittar Nestarec och oxade naturviner från Jura.
Tänk om tjuvarna är hipsters med stora skägg och tjocka glasögonbågar? :eek:
 

Trydebull

Medlem
Ja, bara att instämma! Riktigt snyggt och verkligen inbjudande! Imponerande!

Delar oron för att du inte ska få plats med "vad du behöver för livets nödtorft", men, som du själv skriver, det är ju utbyggnadsbart efter hand. Och som backupplan hade du väl två rum till
 
Toppen