Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har två olika Climadiff skåp.
Nere i källaren har jag ett. http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2445
Det är jag rätt nöjd med. Det är nog bäst för längre lagring då hyllplanen inte går att dra ut. Det är svårt att få en överskådlig bild över vinerna. Då det fylldes upp rätt omgående blev det så dags att köpa ett till.
Så vi har också ett Diva Evolution som står i vardagsrummet. http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2442
Det är med utdragbara hyllplan vilket underlättar när man kommer hem från jobbet och snabbt vill få uppkorkat en flaska. Det har också tre olika klimatzoner.
Jag kan dock tycka att det inte riktigt håller temperaturen som jag vill.
Tack för rapport!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Tjo.
Funderar på att renovera köket och ska då få in ett fullstort vinskåp tänkte jag.
Vet ni något skåp av hygglig kvalitet som snyggt matchar en vanlig kyl och frys? Både avseende mått men även färg och design.
Kanske nåt bolag som har samma designlinje rätt över sortimentet? Jag har kikat runt lite men går bet..
Budget = "normala priser", dvs inga Gaggenau el likn.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tjo.
Funderar på att renovera köket och ska då få in ett fullstort vinskåp tänkte jag.
Vet ni något skåp av hygglig kvalitet som snyggt matchar en vanlig kyl och frys? Både avseende mått men även färg och design.
Kanske nåt bolag som har samma designlinje rätt över sortimentet? Jag har kikat runt lite men går bet..
Budget = "normala priser", dvs inga Gaggenau el likn.

Kanske detta kan vara något. Verkar inte vara allt för dyrt enligt prisjakt.

Kylskåp ERX3313AOX
Vinkyl ERW3313AOX
Kyl EUX2243AOX
http://www.electroluxhome.se/kokforvaring/kok/citykok/stad-vit-hogblank/#sthash.CUJOGEki.dpuf

upload_2014-10-21_14-44-43.png
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jamen just det, det är nåt sånt jag är ute efter!!
Ett liiitet krux med just den kombon dock är att vinskåpet sväljer så få flaskor.. :(

Sen en kul grej med just Electrolux. En polare har just nu kolsyrat vatten i husets SAMTLIGA vattenkranar och kolsyrat vatten i toalettstolen. Men han har inte kolsyrat vatten i kylskåpsdörren längre... :D
 

Mats

Gone todash....
Tjo.
Funderar på att renovera köket och ska då få in ett fullstort vinskåp tänkte jag.
Vet ni något skåp av hygglig kvalitet som snyggt matchar en vanlig kyl och frys? Både avseende mått men även färg och design.
Kanske nåt bolag som har samma designlinje rätt över sortimentet? Jag har kikat runt lite men går bet..
Budget = "normala priser", dvs inga Gaggenau el likn.

Både t.ex. Bosch och Cylinda har vinkylar för 11-12.000 kr för ca 200 flaskor och med 2 tempzoner och de borde ju ha kyl/frys som passar ganska bra. Här är ett alternativ för Bosch med alla tre enheterna. De enda de här vinkylarna verkar sakna är luftfuktighetskontroll, men jag tror luftfuktigheten brukar vara ganska OK i ett vanligt kylskåp så jag vet inte hur stort det problemet är. Är det någon som har erfarenhet av Bosch och Cylindas vinkylar?
 

ckntur

Medlem
Vi har 3 st Cylinda vinkyl och dom funkar bra, med 2 temp zoner och håller tempen bra men surrar lite ibland så det kan vara lite störande om det är tyst i övrigt. Dom är mer högljudda än vår vanliga kyl från Elux. Det är svårt att få in 200 flaskor men 150-180st är inga problem beroende på flaskformen.
 

Mats

Gone todash....
Vi har 3 st Cylinda vinkyl och dom funkar bra, med 2 temp zoner och håller tempen bra men surrar lite ibland så det kan vara lite störande om det är tyst i övrigt. Dom är mer högljudda än vår vanliga kyl från Elux. Det är svårt att få in 200 flaskor men 150-180st är inga problem beroende på flaskformen.
Hur är det med luftfuktigheten, har du kollat den någon gång?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Både t.ex. Bosch och Cylinda har vinkylar för 11-12.000 kr för ca 200 flaskor och med 2 tempzoner och de borde ju ha kyl/frys som passar ganska bra. Här är ett alternativ för Bosch med alla tre enheterna. De enda de här vinkylarna verkar sakna är luftfuktighetskontroll, men jag tror luftfuktigheten brukar vara ganska OK i ett vanligt kylskåp så jag vet inte hur stort det problemet är. Är det någon som har erfarenhet av Bosch och Cylindas vinkylar?
Ett bra budgettips! Har själv spanat lite på dessa, men är väl mer inne på dyrare saker för att vara mer "på den säkra sidan", men om det omnipotenta forumet tror att denna modell duger bra så kanske jag borde tänka om? Hm...
 

ckntur

Medlem
Cylindas vinkyl är väl tänkt att vara en vinförvaring och inte en "vinkällare" för längre lagring då det både surrar och skakar lite om kompressorn.
 
Jag har en cylinda som påstås ta 196 flaskor vilket den inte gör. 150 får man in med lite våld. Det verkar vara exakt samma som den som vintagekeeping saluför under märket vintec. Jag är nöjd i övrigt med ljudvolym och temperaturhållning.
 

energia

Medlem
När det gäller Diva skåpet så har jag en digital temperaturlogger liggandes just nu och återkommer med rapport över hur temp/luftfuktighet håller sig i skåpet om några veckor.
 

Appel

Medlem
När det gäller Diva skåpet så har jag en digital temperaturlogger liggandes just nu och återkommer med rapport över hur temp/luftfuktighet håller sig i skåpet om några veckor.
Vilket skåp har du? Hade varit intressant att se om det är någon skillnad på våra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cylindas vinkyl är väl tänkt att vara en vinförvaring och inte en "vinkällare" för längre lagring då det både surrar och skakar lite om kompressorn.
Vill man vara på den säkra sidan, och har tänkt att lagra vin för ålderns höst, så är det säkert bra att ta det säkra före det osäkra. Mest troligt så kommer vinerna inte att påverkas nämnvärt av lite subtila vibrationer. All respekt för den som inte vill chansa dock. :)
 
Toppen