Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinos

Pessoa

Medlem
Vad tror ni om https://vinos.nu/ ?

Jag gillar Alf Tumble. Svensk vinjournalistik har varit rätt tråkig under lång tid men Alf skriver bra och underhållande. Gillar både krönikorna i DN och böckerna Drick! och Vin med adress. Har inte läst hans senaste med Petter. Jag gillar även Dela en flaska-podden. Lyssnar till och med om de bättre avsnitten. Bästa avsnittet är nog det med Finare Vinare, men flera andra är också klart hörvärda.

Jag följer även Alf på Instagram. Plötsligt började Petter ofta dyka upp på hans bilder. Jag simmar och följer Mikael Rosén (Human Ambition). Även där dök Petter upp. Han verkar ha galet med energi. Vin, simning (swim run), musikkarriär, föredrag, familj. Han verkar dock ha koncentrationssvårigheter. I poddavsnitten med Alf så byter han ämne hela tiden.

Det verkar finnas en stark koppling mellan musikintresse och vinintresse. Under många år har jag hängt på olika musikforum. Påfallande ofta har det visat sig att folk som hänger där också har ett stort vinintresse. Inte så konstigt att både Alf och Petter kommer från musikvärlden.

Nåväl. Kommer detta projekt att bli nåt? Vin, kvinnor och sång med Fredrik Lundberg och Niklas Löfgren verkar ha lagts ned. Kollade aldrig på Vaynerchuck. Det svåra verkar vara att hitta en lagom nivå. Det ska liksom både vara intressant men även lättsamt. Lätt att det blir för tramsigt. Dela en flaska funkar bra som podd. Dela en flaska med Miriam Bryant fanns uppe på Vinos igår. Hittar den inte nu. Var alldeles för tramsigt. Kanske därför klippet togs bort.
 

ChristianB

DipWSET
Kan säkert vara en trevlig bit, men jag slutade läsa Livets Goda för att Petter gjorde entré som krönikor och tyckare... Känns inte som att det är för mig som de pratar. Med reklamen mitt i alltihop så blir det dessutom lite för mycket kommers över det hela.

Vi ville skapa en enklare, piggare och mer lustfylld inkörsport till vinvärlden – en värld som ofta kan uppfattas elitistisk, snäv och högtravande. Vi är raka motsatsen! Vin ska vara kul och inkluderande. Tillgängligt för alla som vill, alla nyfikna.
Jag vill gärna inkludera folk i vinvärlden, men hur man än vänder och vrider på det så är vin sällan så enkelt som många skribenter vill få det till. Vill man bara dricka och njuta, visst, men det går bara att förenkla till en viss gräns. Antingen låter man en sommelier göra jobbet åt sig eller så får man lära sig lite mer... Inget kommer gratis här i livet. ;)
 

Gradin

Medlem
Lite hatkärlek till hela grejen och deras sätt att skoja till det lite för mycket i samband med att lära folk om vin. Men ökar det folks intresse så är väl det bra, känns bara som att det svänger mellan seriöst och oseriöst lite för fort emellanåt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan säkert vara en trevlig bit, men jag slutade läsa Livets Goda för att Petter gjorde entré som krönikor och tyckare... Känns inte som att det är för mig som de pratar. Med reklamen mitt i alltihop så blir det dessutom lite för mycket kommers över det hela.


Jag vill gärna inkludera folk i vinvärlden, men hur man än vänder och vrider på det så är vin sällan så enkelt som många skribenter vill få det till. Vill man bara dricka och njuta, visst, men det går bara att förenkla till en viss gräns. Antingen låter man en sommelier göra jobbet åt sig eller så får man lära sig lite mer... Inget kommer gratis här i livet. ;)
Även om Petter och Alf inte riktigt når mig så gör de säkerligen mycket för att få "vanligt folk" att få upp ögonen för avsevärt roligare viner. Jag applåderar deras ambitioner, men känner mig måttligt intresserad personligen. :)
 
Toppen