Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinpreferenser bland vinnördar och noviser

Magikern

Medlem
men CT måste man ju ta med en nypa salt beroende på vad det är för vin och hur många bedömningar som gjorts etc (ibland har ju tex vissa grejer bara 2 notes - och vem vet vilka två personer som ligger bakom dom bedömningarna, vinmakaren och hans fru? ;)

De är rätt vanligt att väldigt fruktdrivna viner får överbetyg på CT inte minst pga det stora antalet Amerikaner som är aktiva där. Byviner från Volnay, fruktiga Merlot och Grenacheviner i allmänhet tenderar att ha en stil som Svenssondrickare älskar. För vita viner är de mycket halvsöta tyska Riesling som är publikfriarna och även Sauternes och helsöta viner.

En piece of cake för ett mediokert vin, från dessa kategorier, att få 95 i genomsnitt om några Amerikaner t.ex. skall poängsätta vinet.
 

Gurto

Medlem
De är rätt vanligt att väldigt fruktdrivna viner får överbetyg på CT inte minst pga det stora antalet Amerikaner som är aktiva där. Byviner från Volnay, fruktiga Merlot och Grenacheviner i allmänhet tenderar att ha en stil som Svenssondrickare älskar.

Grenache och Merlot (samt fruktiga Shiraz, Cab, Zinfandel, Amarone och väldigt fruktdrivna jänkar-Pinot för den delen) kan jag hålla med om får en del överpoäng för en väldigt publik stil men vete fan om byviner från Volnay hamnar i den kategorin. Såna fruktbomber är de sällan ;)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Grenache och Merlot (samt fruktiga Shiraz, Cab, Zinfandel, Amarone och väldigt fruktdrivna jänkar-Pinot för den delen) kan jag hålla med om får en del överpoäng för en väldigt publik stil men vete fan om byviner från Volnay hamnar i den kategorin. Såna fruktbomber är de sällan ;)

Pillot Volnay 2010 som bör finnas kvar på sb är inställsamt till tusen. Frukt och bär i mängder.
Samma sak har jag märkt i byviner från Chambolle-Musigny. 2009:eek:r inte minst.
 

Gurto

Medlem
Pillot Volnay 2010 som bör finnas kvar på sb är inställsamt till tusen. Frukt och bär i mängder.
Samma sak har jag märkt i byviner från Chambolle-Musigny. 2009:eek:r inte minst.

Har druckit och skulle inte sätta fruktigheten i samma kategori som Grenache, Merlot eller liknande. Jag är ytterst tveksam till att det är ett vin som appellerar till samma typ av vindrickare som du nämner.

Dock tyckte jag om Pillots Volnay (gav 88p).
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Har druckit och skulle inte sätta fruktigheten i samma kategori som Grenache, Merlot eller liknande. Jag är ytterst tveksam till att det är ett vin som appellerar till samma typ av vindrickare som du nämner.

Dock tyckte jag om Pillots Volnay (gav 88p).

Har svårt att tänka mig att något torrt rött vin kan vara mer publikfriare än denna typ av pinot viner. Nya världen Merlot undantaget möjligen.

Har märkt att de är en god idé att ha viner som typ Pillots Volnay i lager om man får besök av folk som vanligen bara dricker bib viner. Vanligt att de tycker att de är de godaste de druckit alla kategorier. Samma sak gäller enklare Sauternes från bra årgångar typ 2009.

Grenache är mer svårdrucket det kan jag nog hålla med om . Många uppfattar i synnerhet franska Grenache viner som lite beska i unga år. Vanligt att pinotfantaster ogillar Grenache, undantaget utvecklade toppviner.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Har svårt att tänka mig att något torrt rött vin kan vara mer publikfriare än denna typ av pinot viner.

Pinot och publikfriare är inte två ord jag skulle sätta i samma mening. Inte om man pratar om vad allmänheten dricker och föredrar. Dock är det tveksamt om kioskvältarna egentligen kvalar in som torrt rött vin :D
 

Gurto

Medlem
Har svårt att tänka mig att något torrt rött vin kan vara mer publikfriare än denna typ av pinot viner. Nya världen Merlot undantaget möjligen.

Grenache kan jag nog hålla med om. Många uppfattar i synnerhet franska Grenache viner som lite beska i unga år. Vanligt att pinotfantaster ogillar Grenache, undantaget utvecklade toppviner.

Let's agree to disagree :) Jag förstår din poäng men tror att den typen av Pinot-viner är för lätta och eleganta för Svensson, även om det finns gott om friska, fruktiga och bäriga toner. Ofta brukar tyngre och fylligare fruktdrivna doningar imponera mer. Ett bra vin är för många ett väldigt kraftigt vin.

Men vi ska väl vara glada att inte ALLA suktar efter röd Bourgogne, inställsamma varianter eller inte.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Let's agree to disagree :) Jag förstår din poäng men tror att den typen av Pinot-viner är för lätta och eleganta för Svensson, även om det finns gott om friska, fruktiga och bäriga toner. Ofta brukar tyngre och fylligare fruktdrivna doningar imponera mer. Ett bra vin är för många ett väldigt kraftigt vin.

Men vi ska väl vara glada att inte ALLA suktar efter röd Bourgogne, inställsamma varianter eller inte.
En sak jag har svårt för är när man blandar ihop kvalitet och personliga preferenser med olika vinstilar (vilket jag vet att inte du gör, men tanken slog mig när jag läste ditt inlägg). Lätt och fruktigt är ofta enkelt att tycka om för en nybörjare, vilket rosétrenden visar tydligt. Fylligt och kraftigt likaså, vilket Amarone är ett tydligt bevis på.

Det som inte är lika nybörjarvänligt är stramheten som ofta kännetecknar kvalitetsvin, oavsett vinstil och ursprung. Jag tycker alltså att båda stilarna är insmickrande och lättdruckna när de presenteras i sin mest tillgängliga och lättdruckna form.

Svensson blir dock mer förstående när ett dyrt vin visar upp mycket kraft och intensitet, då detta är lättare att förstå sig på jämfört med finstilta viner där det mer handlar om komplexitet och finess, som möjligen inte är så lätt att detektera för en oerfaren alla gånger. Den gemensamma nämnaren är att sötma ökar toleransen (eller rättare sagt minskar problemet), vilket inte är konstigt. Många som provar kaffe för första gången kan ju lätt uppleva beskan smått avskyvärd och föredrar att tillsätta lite socker, detsamma gäller nog med vin, men där är det snarare syran som man behöver dämpa innan smaklökarna har utvecklat tolerans.

Vi som vet bättre inser dock att alla vinstilar kan vara lika kvalitativa, det handlar varken om kraft, subtil elegans, syra, tanniner eller sötma. Hade så varit fallet så hade vi kunnat använda ett analysintrument för att avgöra vilket vin som är mest kvalitativt.

Nåväl, bara lite tankar rent allmänt, jag citerade dig mest för sammanhanget. :)
 

Silenos

Medlem
Svensson blir dock mer förstående när ett dyrt vin visar upp mycket kraft och intensitet, då detta är lättare att förstå sig på jämfört med finstilta viner där det mer handlar om komplexitet och finess, som möjligen inte är så lätt att detektera för en oerfaren alla gånger.
Istället för kraft och intensitet så tycker jag mig märka att det mest åtråvärda verkar vara fyllighet och tyngd. Om det kostar, då ska det också verkligen märkas att man har något i munnen. Jag tycker en del av de här vinerna faktiskt inte smakar så mycket, det är mest bara fläskigt (fast det var kanske det du menade med kraft, som du sa, citation mest för sammanhanget).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Istället för kraft och intensitet så tycker jag mig märka att det mest åtråvärda verkar vara fyllighet och tyngd. Om det kostar, då ska det också verkligen märkas att man har något i munnen. Jag tycker en del av de här vinerna faktiskt inte smakar så mycket, det är mest bara fläskigt (fast det var kanske det du menade med kraft, som du sa, citation mest för sammanhanget).
Kraft, tyngd, intensitet och fyllighet är nog lite sak samma i detta fall. Den gemensamma nämnaren är att Svensson behöver känna vad de betalar för och där är kraft, tyngd och fyllighet lättare att förstå sig på än elegans, men båda är enbart olika vinstilar.
 

Gurto

Medlem
En sak jag har svårt för är när man blandar ihop kvalitet och personliga preferenser med olika vinstilar (vilket jag vet att inte du gör, men tanken slog mig när jag läste ditt inlägg). Lätt och fruktigt är ofta enkelt att tycka om för en nybörjare, vilket rosétrenden visar tydligt. Fylligt och kraftigt likaså, vilket Amarone är ett tydligt bevis på.

Det som inte är lika nybörjarvänligt är stramheten som ofta kännetecknar kvalitetsvin, oavsett vinstil och ursprung. Jag tycker alltså att båda stilarna är insmickrande och lättdruckna när de presenteras i sin mest tillgängliga och lättdruckna form.

Svensson blir dock mer förstående när ett dyrt vin visar upp mycket kraft och intensitet, då detta är lättare att förstå sig på jämfört med finstilta viner där det mer handlar om komplexitet och finess, som möjligen inte är så lätt att detektera för en oerfaren alla gånger. Den gemensamma nämnaren är att sötma ökar toleransen (eller rättare sagt minskar problemet), vilket inte är konstigt. Många som provar kaffe för första gången kan ju lätt uppleva beskan smått avskyvärd och föredrar att tillsätta lite socker, detsamma gäller nog med vin, men där är det snarare syran som man behöver dämpa innan smaklökarna har utvecklat tolerans.

Vi som vet bättre inser dock att alla vinstilar kan vara lika kvalitativa, det handlar varken om kraft, subtil elegans, syra, tanniner eller sötma. Hade så varit fallet så hade vi kunnat använda ett analysintrument för att avgöra vilket vin som är mest kvalitativt.

Nåväl, bara lite tankar rent allmänt, jag citerade dig mest för sammanhanget. :)

För att sammanfatta mig själv (och kanske till viss del dig och @Silenos - här tas det friheter :) ): Jag menar att när en vindrickare, som är mer novis, lägger lite extra på ett vin förväntar sig denne ett verkligt kraftigt vin. Men som du säger så är hög syra, strävhet och allmän stramhet inte egenskaper som nybörjare brukar uppskatta därför landar vi i ett vin i stil med Amarone (och här hjälper ju också socker till, som du säger). Då tycker man att man har fått valuta för pengarna.

Visst kan en novis tycka om lättare viner men de förväntar sig generellt något annat då de öppnar plånboken lite mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att sammanfatta mig själv (och kanske till viss del dig och @Silenos - här tas det friheter :) ): Jag menar att när en vindrickare, som är mer novis, lägger lite extra på ett vin förväntar sig denne ett verkligt kraftigt vin. Men som du säger så är hög syra, strävhet och allmän stramhet inte egenskaper som nybörjare brukar uppskatta därför landar vi i ett vin i stil med Amarone (och här hjälper ju också socker till, som du säger). Då tycker man att man har fått valuta för pengarna.

Visst kan en novis tycka om lättare viner men de förväntar sig generellt något annat då de öppnar plånboken lite mer.
Visst, helt sant och precis det jag skrev, men vinstil har inget med kvalitet att göra, vilket var min poäng. Fylliga viner är inte sämre än slanka, lika lite som att kött skulle vara sämre än fisk. Bra att förtydliga bland andra sköna sanningar så att ingen får någon konstig massuppfittning och tror att det generellt är finare med fisk än kött. ;)

Även Champagne brukar dessutom uppskattas av noviser...
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
En sak jag har svårt för är när man blandar ihop kvalitet och personliga preferenser med olika vinstilar (vilket jag vet att inte du gör, men tanken slog mig när jag läste ditt inlägg). Lätt och fruktigt är ofta enkelt att tycka om för en nybörjare, vilket rosétrenden visar tydligt.

Just, lätt och uppfriskande är något som av någon anledning verkar föredras av många. Blanc De Blanc Cuvée Carl-Otto Brut (Veuve Ambal är producent) är ett vin som jag vid ett flertal tillfällen bjudit på gäster och det verkar onekligen uppskattas mer än fyllig champagne. Jag kan förstå varför och de är mycket det lätta, uppfriskande och fruktiga som uppskattas.

Har hänt vid ett flertal tillfällen att jag korkat upp 500+ viner och blivit grymt besviken när ingen verkar värdesätta vinet trots att de enligt egen utsago älskar vin.

Fyllighet värdesätts sällan undantaget söta viner i vis mån.
Stalliga mognadstoner brukar inte vara så uppskattat heller.

Whiskeyfantaster brukar dock värdesätta lite mer tanniner, fyllighet och ekfat. Generellt brukar de värdesätta röda kvalitetsviner lite mer, inte minst sydafrikanska rökbomber.

Dags för en ny tråd om detta kanske?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Just, lätt och uppfriskande är något som av någon anledning verkar föredras av många. Blanc De Blanc Cuvée Carl-Otto Brut (Veuve Ambal är producent) är ett vin som jag vid ett flertal tillfällen bjudit på gäster och det verkar onekligen uppskattas mer än fyllig champagne. Jag kan förstå varför och de är mycket det lätta, uppfriskande och fruktiga som uppskattas.

Har hänt vid ett flertal tillfällen att jag korkat upp 500+ viner och blivit grymt besviken när ingen verkar värdesätta vinet trots att de enligt egen utsago älskar vin.

Fyllighet värdesätts sällan undantaget söta viner i vis mån.
Stalliga mognadstoner brukar inte vara så uppskattat heller.

Whiskeyfantaster brukar dock värdesätta lite mer tanniner, fyllighet och ekfat. Generellt brukar de värdesätta röda kvalitetsviner lite mer, inte minst sydafrikanska rökbomber.

Dags för en ny tråd om detta kanske?
Är inte säker på att jag håller med riktigt. Enligt min erfarnhet (och jag anser mig ha ganska god koll på vtad folk i allmänhet tycker om då jag håller ca 100st nybörjarprovningar om året) så är det precis som Mattias skriver hög syra som den vanliga konsumenten har problem med. På en stark andraplats kommer lätta viner och strax därefter tydlig strävhet. De som överlag funkar absolut sämst är lätta, syrliga viner med märkbar strävhet.

Visst kan en och annan lättare rosé eller bubbel slinka ner en varm sommardag, men jag ser knappt det som vindrickande.

Det folk i allmänhet gillar i ett rött vin enligt min erfarenhet är, i följande ordning:
  • hög fruktighet, gärna lite restsötma.
  • Låg syra, inte för låg men helt klart i de lägre nivåerna.
  • Hög fyllighet. Hög alkohol och lite restsötma gör susen här.
  • Låg strävhet, men inte total avsaknad, det får inte smaka saft. Uppfyller vinet kraven ovan så brukar det sällan göra någon om vinet har högre strävhet. Den får dock aldrig bli markant.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja, snart har vi nog material för att ha en chans att vinna VM i fördomar och generaliseringar. ;)
Givetvis är det fördomar och generaliseringar. Men det finns också en anledning till att bland annat systembolagets standardutbud är så homogent som det är...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Givetvis är det fördomar och generaliseringar. Men det finns också en anledning till att bland annat systembolagets standardutbud är så homogent som det är...
Jo, men söta viner har Svensson lärt sig att man inte skall tycka om, detta trots att de flesta parametrar du nämner ovan uppfylls. Chablis brukar många okunniga säga att de gillar, men det är nog mer för att de har lärt sig namnet. Chardonnay brukar man inte gilla lika mycket. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är helt uppenbart andra kriterier när det gäller vita viner. Och det är väl egentligen bara ett bevis på att smakpreferenser är konstruerade och trendkänsliga! :)

Sen är det en helt annan sak när de provar blint (vilket jag alltid låter folk på mina provningar göra), sällan en enkel Chablis är favoriten. Skulle säga att det oftast är ekad Chardonnay eller frisk, men tokfruktig och tokaromatisk SB som går hem blint hos allmänheten.

Hög syra brukar dock vara betydligt mer tolererat. Restsötma/sötma skall undvikas då det ger associationer till gammalt billigt tyskt plonk. Strävhet eller kartighet brukar inte vara särksilt uppskattat i vita viner. Intensiv doft är ett plus då många tycker att vita viner generellt är tråkiga (jmfrt med röda viner).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad jag egentligen tycker är en mer intressant fråga är varför mågan vinintresserades smakpreferenser skiljer sig så markant från den stora massans? Det är också en fråga jag ofta brukar när jag håller i vinprovningar. Inte alltid så lätt att svara på :)
 
Toppen