Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning Chardonnay - Hjälp

Jag brukar då och då anordna vinprovningar med några nuvarande och för detta kollegor. Syftet är väl kanske inte primärt att sjunka alltför djupt i vinerna, då det i huvudsak är jag som är intresserad, utan att få tillfälle att komma ut och prata lite under enskilda former. Vid det senaste tillfället då mycket kraftiga Riojor avhandlades uppkom önskemål om att pröva vita viner vid nästa tillfälle och jag har nu bestämt mig för att prova Chardonnay. Syftet är att visa vilka olika egenskaper denna druva kan ha beroende på ursprung och tillverkning. Det ska väl nämnas att jag förvisso har ett stort intresse för vin men att jag är en relativ nybörjare vilket jag upplever blir särskilt påtagligt om man ska gå in på olika druvtyper.

Vinerna jag överväger är följande: Jag har aldrig druckit vit bourgogne av någon högre klass utan endast generisk sådan. Jag funderar på Chassange-Montrachet Premier Cru Morgeot 2007 i huvudsak för att den är mogen och att jag saknar annan vit bourgogne i källaren. Med hänsyn till min okunskap om detta typ av vin kanske det finns annan som bättre representerar bourgogne, inom rimlig prisnivå ska sägas. Som representant för Kalifornien tänker jag mig Chateau Montelena, främst efter nyfikenhet efter att ha sett Bottle shock. Som jag förstår det representerar den inte riktigt vad Kaliforniska Chardonnayer åtminstone varit varför jag även tänkte Kendall-Jackson vintners reserve. Från Sydamerika Erazuriz Max reserva Chardonnay. Nya Zeeland Vicars Choiche Barrel fermented Chardonnay för att få ett riktigt smörigt/rostad exempel. Från Australien Wolf Blass White Label vilken jag inbillar mig representerar Australien riktigt idag. Jag har inte druckit någon av de nämnda vinerna då jag gillar att själv bli överraskad under provningarna. Jag tänkte inleda med någon bdb från Champagne, vilka jag har bättre koll på. Jag har fått många goda tips om diverse vinrelaterade frågor från forumet och då jag famlar lite i mörker eftersom jag i huvudsak dricker rött och mousserande undrar jag om det finns kunskap om viner på 100 % Chardonnay som bättre representerar länderna/värdsdelarna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag brukar då och då anordna vinprovningar med några nuvarande och för detta kollegor. Syftet är väl kanske inte primärt att sjunka alltför djupt i vinerna, då det i huvudsak är jag som är intresserad, utan att få tillfälle att komma ut och prata lite under enskilda former. Vid det senaste tillfället då mycket kraftiga Riojor avhandlades uppkom önskemål om att pröva vita viner vid nästa tillfälle och jag har nu bestämt mig för att prova Chardonnay. Syftet är att visa vilka olika egenskaper denna druva kan ha beroende på ursprung och tillverkning. Det ska väl nämnas att jag förvisso har ett stort intresse för vin men att jag är en relativ nybörjare vilket jag upplever blir särskilt påtagligt om man ska gå in på olika druvtyper.

Vinerna jag överväger är följande: Jag har aldrig druckit vit bourgogne av någon högre klass utan endast generisk sådan. Jag funderar på Chassange-Montrachet Premier Cru Morgeot 2007 i huvudsak för att den är mogen och att jag saknar annan vit bourgogne i källaren. Med hänsyn till min okunskap om detta typ av vin kanske det finns annan som bättre representerar bourgogne, inom rimlig prisnivå ska sägas. Som representant för Kalifornien tänker jag mig Chateau Montelena, främst efter nyfikenhet efter att ha sett Bottle shock. Som jag förstår det representerar den inte riktigt vad Kaliforniska Chardonnayer åtminstone varit varför jag även tänkte Kendall-Jackson vintners reserve. Från Sydamerika Erazuriz Max reserva Chardonnay. Nya Zeeland Vicars Choiche Barrel fermented Chardonnay för att få ett riktigt smörigt/rostad exempel. Från Australien Wolf Blass White Label vilken jag inbillar mig representerar Australien riktigt idag. Jag har inte druckit någon av de nämnda vinerna då jag gillar att själv bli överraskad under provningarna. Jag tänkte inleda med någon bdb från Champagne, vilka jag har bättre koll på. Jag har fått många goda tips om diverse vinrelaterade frågor från forumet och då jag famlar lite i mörker eftersom jag i huvudsak dricker rött och mousserande undrar jag om det finns kunskap om viner på 100 % Chardonnay som bättre representerar länderna/värdsdelarna?
En sak du verkar ha missat är en oekad variant, typ Chablis. Exakt vilken variant vet jag inte med säkerhet, men typ denna borde möjligen funka: www.systembolaget.se/90168

Andra på sidan har dock bättre koll än jag, men det är ett tips i alla fall. :)
 
Trådskapare
Jonas Rydgren

Jonas Rydgren

Medlem
Helt rätt, den glömde jag att skriva, William Fevre Grand Cru Bougros tänkte jag mig. Jag har varken provat Grand Crun eller Premier Crun dock så båda skulle nog vara lämpliga.
 

KimHartman

Medlem
Helt rätt, den glömde jag att skriva, William Fevre Grand Cru Bougros tänkte jag mig. Jag har varken provat Grand Crun eller Premier Crun dock så båda skulle nog vara lämpliga.

Om det är årgång 2012 som gäller så tycker jag du ska överväga 1er Cru Montée de Tonnerre istället för Grand Cru Bougros. Jag har druckit båda relativt nyligen och upplevde den förra som som mer öppen och tillgänglig, och - i alla fall i dagsläget - som ett bättre vin.
 

chambertin

Medlem
Kan vara värt att kanske också ta med ngn Sydafrikan.
Klart intressantare på Chardonnay-sidan än t.ex Chile
Personligen tycker jag RSA har en mkt bra nivå på många ambitösare Chardonnayer.
T.ex:
Ataraxia, De Wetshof Bateleur, Mulderbosch (både ekad och oekad), Springfield Methode Ancienne, Hamilton Russel, Newton Johnson
m.fl.
 

rs14

Medlem
Instämmer med föregående talare. Tycker utvecklingen går framåt på vita viner i Sydafrika. Finns jättemycket bra och intressant därifrån. Ataraxia Chardonnay är ju högaktuell då den var med i oktoberlanseringen. Dessutom till ett riktigt bra pris, 159 kr. Det är billigare än nere i SA.
 
Trådskapare
Jonas Rydgren

Jonas Rydgren

Medlem
Tack för tipsen. Jag har inte druckit William Fevre tidigare så det tar jag till mig. Personligen är jag ganska förtjust i Chile, då tänker jag främst på röda viner dock. Jag handlade på mig Ataraxia vid senaste släppet så den kanske man skulle plocka in.
 

Keen

slan
Kan även rekommendera Kumeu River Estate Chardonnay 2009, från Nya Zeeland, som är riktigt bra. Deras vingårdsbetecknade fintade mig rejält till Bourgogne på Meursault-provningen på Djuret för ett par veckor sedan.
 
Trådskapare
Jonas Rydgren

Jonas Rydgren

Medlem
Kan även rekommendera Kumeu River Estate Chardonnay 2009, från Nya Zeeland, som är riktigt bra. Deras vingårdsbetecknade fintade mig rejält till Bourgogne på Meursault-provningen på Djuret för ett par veckor sedan.
Det såg intressant ut. Tyvärr slut på bolaget..
 

Gurto

Medlem
Helt rätt, den glömde jag att skriva, William Fevre Grand Cru Bougros tänkte jag mig. Jag har varken provat Grand Crun eller Premier Crun dock så båda skulle nog vara lämpliga.

Lite som @Per Stade är inne på så är väl inte Fevre (speciellt på G-C-nivå) så bra representant om det var oekad Chardonnay som var tanken? Har aldrig upplevt de Fevre som jag har druckit som väldigt ekade men allt, fr.o.m. Premier Cru, från Fevre har väl åtminstone sett en del ek?
 
Toppen