Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning - tema Cab S [Utbruten från annan tråd]

chambertin

Medlem
Lite mer vardagsviner och början på inköp till en CS-provning i form av
2012 Les Obriers de la Peira
2010 Greenock Creek CS
2012 Torzi Matthews Old Vines Shiraz "1903"
Qta Vale D.Maria, 20 years old Tawny Port
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite mer vardagsviner och början på inköp till en CS-provning i form av
2012 Les Obriers de la Peira
2010 Greenock Creek CS
2012 Torzi Matthews Old Vines Shiraz "1903"
Qta Vale D.Maria, 20 years old Tawny Port
Vad betalade du för Les Obriers? Om man får fråga :)
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
Vad har du för hyss planerat som inte involverar göteborgsfirman eller ens FW? :eek:
Har en temaproving med några goda vänner i Januari och det är tänkt att det skall vara Cab S den här gången.
Inte jag som arrangerar @Matlen så kan tyvärr inte bjuda in dig.

Tar tacksamt emot tips ( gärna med motiveringar) på bra CS i prisintervallet 150-750:- ungefär.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har en temaproving med några goda vänner i Januari och det är tänkt att det skall vara Cab S den här gången.
Inte jag som arrangerar @Matlen så kan tyvärr inte bjuda in dig.

Tar tacksamt emot tips ( gärna med motiveringar) på bra CS i prisintervallet 150-750:- ungefär.
Det är lugnt, jag kan ju inte vara med överallt. :p Vad är temat med provningen - Cab C worldwide med blandad kvalitet?
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
Det är lugnt, jag kan ju inte vara med överallt. :p Vad är temat med provningen - Cab C worldwide med blandad kvalitet?
Cab S löd uppdraget så frihetsparametrarna är ganska stora.
Kanske inte vill spreta för mycket typ 6 viner från olika länder utan snarare kanske typ 2 flighter med en på unga/enklare viner och sedan en andra med tätare/komplexare/mogna viner.
Länder jag funderar på är Frankrike, Italien, USA, Sydafrika, Australien, NZ, Chile och Argentina.
Italienbidraget lutar åt Ornellaia eller Serre Nuove och Bdx blir det ngt från Pauillac eller St.Estephe men sedan är väl fältet öppet just nu.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cab S löd uppdraget så frihetsparametrarna är ganska stora.
Kanske inte vill spreta för mycket typ 6 viner från olika länder utan snarare kanske typ 2 flighter med en på unga/enklare viner och sedan en andra med tätare/komplexare/mogna viner.
Länder jag funderar på är Frankrike, Italien, USA, Sydafrika, Australien, NZ, Chile och Argentina.
Italienbidraget lutar åt Ornellaia eller Serre Nuove och Bdx blir det ngt från Pauillac eller St.Estephe men sedan är väl fältet öppet just nu.
Kanske skall jag lyfta ut de inlägg som rör detta och skapa en separat tråd, vad tycker du?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provade 2010 Crossroads Talisman för ett par veckor sedan. Mest sannolikt en bordeauxblend, men det anges inte. Smakade i vilket fall ungefär som en Bordeaux och den kändes väldigt välstrukturerad och bra.

Om du vill ha en bra och moderat rökig Cab från SA så tycker jag att denna funkar riktigt bra.

Känner mig lite osäker på Argentina och USA borde du ha bra koll på själv. Australien vill jag själv få lite tips på. :)
 
Här är jag naturligtvis 100 % partisk, så du får ta mitt tips för vad det är. Jag importerar en Bordeaux som faktiskt är 100 % cabernet sauvignon, som heter Le Coeur de Castenet, årgång 2005. Jag har själv haft med det på provningar och middagar bland vinvänner, som alltid blir lika konfunderade när de försöker gissa blint vad det är, och bara vet att det är ett endruvsvin från gamla världen. Det passar ju liksom inte in i Bordeaux.

Munskänkarna beskriver vinet så här: "Fyllig, svartröd färg. Generös doft av svarta vinbär, mörk choklad, ceder, kaffe, ek och ett stänk tallbarr. Fyllig smak med rik, mörk frukt, tydliga, men ganska runda tanniner, frisk fruktsyra i en medelfyllig kropp med lång, torr eftersmak." och säger 'mer än prisvärt'. Det har också fått 87 p i Livets Goda och goda omnämnanden där och i Allt om vin. Tyvärr är jag av skäl som utförligt redogjorts för i en annan tråd tvingad att sälja det i lådor om sex flaskor. 159 kr, nr. 79719. Kul och lite udda vin i en cabernet-provning, tycker jag.
 
Toppen