Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Keen

slan
SV: Vinquizz

Man kan väl också kasta ner ekchips i själva vinet, om det ligger på stålfat, istället för att lagra på ekfat?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Keen skrev:
Man kan väl också kasta ner ekchips i själva vinet, om det ligger på stålfat, istället för att lagra på ekfat?

Man skulle kunna kalla användningsområdena för "aromatisering" och "förslutning".
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Sjödin skrev:
Ja, jag slänger väl in ett svar i tråden då....
Ek var det. Ja, man kan ju lagra plasket i ekfat, åsså kan man plugga igen flaskorna med kork, från korkeken.

Men, ååååh!
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

anders skrev:
Man skulle kunna kalla användningsområdena för "aromatisering" och "förslutning".

Eller kort och gott snålhet?


hmm....måste man komma på en fråga nu också! Attans!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Keen skrev:
Eller kort och gott snålhet?

Nja, ek används just för att det är i stort sett det enda virke som ger trevliga aromer till vinet. Ek är dyrt som synden så hade man kunnat hade man utan tvivel använt annat virke. Furu och gran till exempel ger kådasmak så det är väl bara grekerna som skulle uppskatta viner lagrade på fat av den typen. Andra virken har andra negativa effekter. Det finns några andra virken som används men dessa ger inte de positiva resultat man får av ek.
Det var därför jag skrev "aromatisering" eftersom det faktiskt blir den primära orsaken till användande av ek, dels för avgivande av "ekkaraktär" (spån, chips, stavar), dels för det luftutbyte som sker om man jobbar med tunnor, eken släpper igenom en liten dos syre.
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

meh, får ta en rätt trött fråga. :p


Vilket vin är det dyraste som sålts på auktion?

Bonusfråga: vilket vin är det dyraste som varit ute på auktion men som inte såldes, och vad hände med det vinet?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag funderar på om de omtalade "Jefferson-flaskorna" såldes på auktion. Jag tänker på det stolpskott som köpte flaskor i tron om att de var Thomas Jeffersons personliga flaskor baserat på att det var graverat i flaskan. Stor domstolsstrid följde där amerikanaren (vad annars) stämde den tyske "upptäckaren" Hardy Rodenstock för förfalskning.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Varför poppar Margaux 1789 upp i huvudet som det dyraste vinet?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Keen skrev:
meh, får ta en rätt trött fråga. :p


Vilket vin är det dyraste som sålts på auktion?

Bonusfråga: vilket vin är det dyraste som varit ute på auktion men som inte såldes, och vad hände med det vinet?
Tror det är Lafite och det var rätt många år sen, årgången var1800 tal! Men detta var en flaska dyraste pris per flaska i hel låda tror jag är ett Rhone vin som såldes för några månader sen
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Japp, det blir mer rätt om man citerar sig själv. ;D

Fuskis! Inte radera texten genom redigering. :D
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

hah! Alla hade rätt till viss del.

Svaret var Lafite 1787, och det såldes mer som en Jefferson-pryl än som vin. $160,000 gick det iallafall för. Så Magnum kan få den


Krugs margaux var bonusfrågan...Sattes ut för $500 000 men såldes inte. Dock så tog vinet med till en Margux-träff på en restaurant där en klipskt kypare drog flaskan i golvet med en kaffebricka. Vinet var visserligen försäkrat till $225 000, så man undrar om inte kyparn var med på det hela. Hur som helst gick nån med vinst iallafall ;D Om inte så dök kyparn nog från eiffel-tornet. ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

På tal om det så vill jag minnas att det var någon ultradyr panna som ställdes ut på museum. Tyvärr var montern ökentorr så det slutade med att korken torkade ihop och ramlade ner i flaskan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
På tal om det så vill jag minnas att det var någon ultradyr panna som ställdes ut på museum. Tyvärr var montern ökentorr så det slutade med att korken torkade ihop och ramlade ner i flaskan.
Dom ställde den i montern (tror det var en tidningsredaktion) under starkt ljus och efter några månader föll korken (söndersmulad) ned i flaskan!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Dom ställde den i montern (tror det var en tidningsredaktion) under starkt ljus och efter några månader föll korken (söndersmulad) ned i flaskan!

Oavsett den exakta händelsesekvensen kan man sammanfatta det hela med: gick åt helvete... :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
Oavsett den exakta händelsesekvensen kan man sammanfatta det hela med: gick åt helvete... :D
Ja, men man undrar ju hur det är ställt när man ställer en flaska (raritet dessutom) i en glasmonter med spotlights???????????????
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Ja, men man undrar ju hur det är ställt när man ställer en flaska (raritet dessutom) i en glasmonter med spotlights???????????????

Annars kanske man inte såg flaskan juuuuuu!
 
Toppen