Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. Vinosapien

Vinosapien Medlem

SV: Vinquizz

mambourg - innehåller frukt från i princip hela pinot-familjen (även noir).
    altenberg de bergheim - innehåller frukt från de mer klassiska alsace-sorterna
    schoenenbourg - även här en salig blandning av de mer klassiska alsace-sorterna

vad som är speciellt med ett av dessa vet jag inte riktigt...däremot tror jag han hade redigt med problem
    med vinmyndigheterna i alsace främst med schoenenbourg. anledningen var att han - gud nåde - planterat sylvaner på denna klassiska vingård.

ps
    väldigt förtjust i silvaner
    ds

2. anders

anders Medlem

Nära nog för att betraktas som korrekt. Jag klipper in text från http://www.warfvinge.net

Altenberg är den enda Grand cru från vilket det får göras vin med Apellation Grand cru d´Alsace Contrôllé. Det är en seger för Jean-Michel Deiss som, liket en Don Quichote lyckats besegra väderkvarnarna i INAO. Enligt Décret nr 2005-269 från 21 mars 2005 kan Grand cru Altenberg göras enligt två alternativ:

• Gewurztraminer, Pinor gris eller Riesling (alltså ej Muscat)
    • En blandning enligt följande proportioner
      50-70% Riesling
      10-25% Gewurztraminer
      10-25% Pinot gris
      max 10% sammanlagt av Chasselas, Muscat, Pinot noir eller Pinot blanc, om dessa stockar planterats före 26/3 2005

samt text från Wikipeda

Från 2005 har några vingårdar fått särskilda regler. Från vingården Zotzenberg i Mittelbergheim får produceras Grand Cru Sylvaner (men ej Muscat), medan man från Altenberg de Bergheim får göra Grand cruviner från en reglerad blandning av de fyra ädla druvorna.

Egen kommentar:
    Deiss gör många viner där han blandar olika druvsorter redan i vingården och denna blandning går sedan rakt ner i flaskan. Detta är förvisso tillåtet som edelzwicker men Deiss följde inte reglerna för etikettering så han fick på skallen för det också från INAO, han skrev inte ut druvorna i vinet utan GC-namnet. Man kan nog utgå från att Deiss har ungefär lika höga tankar om INAO som jag har om våra riksdagspolitiker...

3. anders

anders Medlem

Man kan notera att Warfvinge och Wikipeda inte är överens vad gäller vilka druvor som får ingå i blandningen, Warfinge nämner ju även en del druvor som inte betraktas som någon av de fyra ädla.

4. Vinosapien

Vinosapien Medlem

5. anders

anders Medlem

I Piemonte har jag för mig att man använder 'bric'. Lite mindre område än vad BRIC-länderna syftar på...

6. Vinosapien

Vinosapien Medlem

bric är rätt!

nu återstår bara vingårdarna i t ex wachau...

7. anders

anders Medlem

Jag hoppas att det inte är weingut du söker...

8. anders

anders Medlem

... utan kanske weinberg?

9. Vinosapien

Vinosapien Medlem

börjar r och slutar på d. mellan dessa bägge konsonanter finns endast vokaler....

10. anders

anders Medlem

Då har vi reid.

11. Vinosapien

Vinosapien Medlem

vänd på e och i så blir det ried.

anders fortsätter.

12. anders

anders Medlem

Vi fortsätter på tyska. I Tyskland finns det som alla vet 13 områden för kvalitetsvin men hur många områden finns det för bordsvin? Och den som vill göra det lite svårare för sig nämner också namnen.

13. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Det är bara att erkänna att Naziland är ett stort, mörkt hål av okunskap i mitt liv.

14. anders

anders Medlem

Det är inte så att du snarare har fokuserat på fel saker, typ SA istället för QbA? ;)

15. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Sturmabteilung?

16. anders

anders Medlem

Precis, vilket understryker min teori. :D

Vi får kanske starta en ny quizz-tråd, typ Hitlertyskland eller liknande. Den är ju tillräckligt anti-PK för att platsa här. ;D

17. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Rhein-Mosel
    Bayern
    Neckar
    Oberrhein
    Albrechtsburg
    Stargarder Land

Kan det vara dessa ruggigt kända vindistrikt du jagar.... ;)

18. anders

anders Medlem

Jodå, det är just de områdena jag jagar. Om ni anade vilka fynd man kan göra här... ;D

Lite mer dertaljerat från tyska Wikipeda:
    Albrechtsburg, Bayern (Bereiche Donau, Lindau und Main), Neckar, Oberrhein (Bereiche Burgengau und Römertor), Rhein-Mosel (Bereiche Mosel und Rhein), Stargarder Land

19. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Åter till klassiska Frankrike.
    Loire är ju mest känt för sina vita viner på Sauvignon Blanc och Chenin Blanc. Nu är det dock så
    att det produceras ganska mycket schysst rött vin utmed denna vackra aristokratiska flod.
    Vi känner till druvsorterna Pinot Noir (Sancerre), Cabernet Franc (Chinon), Gamay (Anjou) och
    Cabernet Sauvignon (får ingå i många av appellationsvinerna).

Jag vill ha åtminstone en - helst två - blå druvsorter som har sitt ursprung utmed Loire. Inga direkt kändisar
    men ändå riktigt intressanta för oss insnöade nördar....

20. anders

anders Medlem

Pineau d'Aunis, Grolleau

Dela sidan