Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. anders

anders Medlem

SV: Vinquizz

Syftar du på "lågbudgetversionen" vid tillverkningen av Madeiravin eller vill du har ytterligare detaljer?

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Om du med lågbudget menar att man bakar vinerna på land istället för att sicka ut dem på sjön så Ja.

Dock så tror jag att det är det mest vanligt förekommande idag, men du kanske har några exempel på producenter som fortfarande skickar ut sina viner på båtar?

3. anders

anders Medlem

Nja, jag tänkte ju mer på produktionsmetoden canteiro som används för de bättre kvaliteterna där man dumpar tunnorna på taket och så får solen göra jobbet. En tumregel är att fem år canteiro motsvarar tre månader estufa.

4. Jimmy Forsman

Ach so!

Ställ en fråga istället nu.

5. anders

anders Medlem

I Loire, närmare bestämt i den nedersta delen hittar vi ett rejält område mest känt för att producera vin på Melon de Bourgogne, i området känd som Muscadet. Men naturligtvis har vissa grodätare kring hålan Ancenis kommit på att man istället ska odla Malvoisie och den som tycker sig känna igen namnet från Madeiraviner skulle faktiskt kunna ha en poäng. Nu är det bara det att fransmän vore inte fransmän ifall man höll sig till allmänt vedertagna begrepp och satte Malvoisie lika med Malmsey. Nej, nej, nej, Malvoisie i Ancenis är en helt annan (känd) druva. Vilken?

6. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Även i Schweiz (Valais) kallas Pinot Gris för Malvoisie, det är väl såna här missbegrepp EU är till för att motverka, eller?

7. anders

anders Medlem

Den som lever får se. Det är nog lättare att ändra riktning på en skenande elefanthjord än på ett gäng franska bönder. Men Pinot Gris är det.

8. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Ja, verkligen. Tvingas de ändra namn så blockerar de väl motorvägarna ett halvår.

Då så:

Då vi är inne på Malvoisie och därmed Madeira:

Vad menas med estufagem?

9. Jimmy Forsman

Att man bakar av vinerna i så kallade Estufas, eller ugnar, för att ge madeiravinerna den distinkta smaken.

Se 8 inlägg längre upp ;D

Du får ställa en ny fråga om du vill hehe.

EDIT: ja, jag vet att det inte är riktiga ugnar utan tunnor som ligger i solen.

10. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Haha, den missade jag. Märks att man inte hinner läsa alla inlägg.

Då tar vi en annan på temat Madeira då:

Vilka gamla renommerade vinhus ingår i Madeira Wine Company?

11. Jimmy Forsman

Seriöst...

12. Arvid

Arvid Medlem

Ingen aning egentligen, men hemsidan säger:

Welsh & Cunha, Henriques & Camara, Blandy's, Leacock's, Miles Madeira Lda, F.F. Ferraz & Cia, T.T da Camara Lomelino, Aguiar Freitas, A Nobrega, Barros Almeida, Bianchi, C V Vasconcelos, F Martins Caldeira, Funchal Wine Company, Luiz Gomes da Conceicão & Filhos, Krohn Brothers, Madeira Victoria, Powder Drury, Royal Madeira, Sociedad Agricola da Madeira, Vinhos Adudarham, Madeira Meneres, Vinhos Donaldson, Shortridge Lawton, J B Spinola och Cossart, Gordon & Co Ltd.

PUST.

Fråga: Vilka burgundiska producenter gör uteslutande gör vin på Grand Cru nivå?

13. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Kan man ana en liten slamkrypare här....

Finns det verkligen någon producent som ENBART gör Grand Cru'er? Till och med DRC deklassificerar ibland.

Mitt svar är alltså INGEN.

14. Håkan

Håkan Medlem

Bonneau du Martray

15. Arvid

Arvid Medlem

Håkan vinner.

16. anders

anders Medlem

Eftersom Håkan inte får tummen ur så utnyttjar jag regelverket och ställer en ny fråga.

Ett välkänt faktum är att i Alsace ligger vinodlingarna på Vosgesernas östsluttningar och dessa berg skyddar också odlingarna från väder och vind. Men vad kallas bergen som utgör underlag och skydd för Côte d'Or?

17. Pomerol

Pomerol Medlem

Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:

Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?

18. Krug88

Krug88 Medlem

Bonnaire

19. anders

anders Medlem

Det här är naturligtvis en kuggfråga.

Eftersom du traskar åt vänster i en minut så måste det innebära att du snurrar runt din egen axel. Du kommer alltså att stå kvar utanför Diebolt-Vallois fast nu klart snurrig i huvudet och det inte bara från champagnen som konsumerades ca en minut tidigare. Det är dock möjligt att det var champagnens inverkan som gjorde att du fick för dig att ställa dig och snurra runt. ;D

Och Morvanbergen är rätt.

20. magnum

magnum Epernay, Frankrike

vad menar du med vineri? där pressen finns eller det andra stället?

Dela sidan