Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Syftar du på "lågbudgetversionen" vid tillverkningen av Madeiravin eller vill du har ytterligare detaljer?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Syftar du på "lågbudgetversionen" vid tillverkningen av Madeiravin eller vill du har ytterligare detaljer?

Om du med lågbudget menar att man bakar vinerna på land istället för att sicka ut dem på sjön så Ja.

Dock så tror jag att det är det mest vanligt förekommande idag, men du kanske har några exempel på producenter som fortfarande skickar ut sina viner på båtar?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Nja, jag tänkte ju mer på produktionsmetoden canteiro som används för de bättre kvaliteterna där man dumpar tunnorna på taket och så får solen göra jobbet. En tumregel är att fem år canteiro motsvarar tre månader estufa.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Nja, jag tänkte ju mer på produktionsmetoden canteiro som används för de bättre kvaliteterna där man dumpar tunnorna på taket och så får solen göra jobbet. En tumregel är att fem år canteiro motsvarar tre månader estufa.

Ach so!

Ställ en fråga istället nu.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

I Loire, närmare bestämt i den nedersta delen hittar vi ett rejält område mest känt för att producera vin på Melon de Bourgogne, i området känd som Muscadet. Men naturligtvis har vissa grodätare kring hålan Ancenis kommit på att man istället ska odla Malvoisie och den som tycker sig känna igen namnet från Madeiraviner skulle faktiskt kunna ha en poäng. Nu är det bara det att fransmän vore inte fransmän ifall man höll sig till allmänt vedertagna begrepp och satte Malvoisie lika med Malmsey. Nej, nej, nej, Malvoisie i Ancenis är en helt annan (känd) druva. Vilken?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
I Loire, närmare bestämt i den nedersta delen hittar vi ett rejält område mest känt för att producera vin på Melon de Bourgogne, i området känd som Muscadet. Men naturligtvis har vissa grodätare kring hålan Ancenis kommit på att man istället ska odla Malvoisie och den som tycker sig känna igen namnet från Madeiraviner skulle faktiskt kunna ha en poäng. Nu är det bara det att fransmän vore inte fransmän ifall man höll sig till allmänt vedertagna begrepp och satte Malvoisie lika med Malmsey. Nej, nej, nej, Malvoisie i Ancenis är en helt annan (känd) druva. Vilken?

Även i Schweiz (Valais) kallas Pinot Gris för Malvoisie, det är väl såna här missbegrepp EU är till för att motverka, eller?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Den som lever får se. Det är nog lättare att ändra riktning på en skenande elefanthjord än på ett gäng franska bönder. Men Pinot Gris är det.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Den som lever får se. Det är nog lättare att ändra riktning på en skenande elefanthjord än på ett gäng franska bönder. Men Pinot Gris är det.

Ja, verkligen. Tvingas de ändra namn så blockerar de väl motorvägarna ett halvår.

Då så:

Då vi är inne på Malvoisie och därmed Madeira:

Vad menas med estufagem?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Att man bakar av vinerna i så kallade Estufas, eller ugnar, för att ge madeiravinerna den distinkta smaken.

Se 8 inlägg längre upp ;D

Du får ställa en ny fråga om du vill hehe.

EDIT: ja, jag vet att det inte är riktiga ugnar utan tunnor som ligger i solen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Att man bakar av vinerna i så kallade Estufas, eller ugnar, för att ge madeiravinerna den distinkta smaken.

Se 8 inlägg längre upp ;D

Du får ställa en ny fråga om du vill hehe.

EDIT: ja, jag vet att det inte är riktiga ugnar utan tunnor som ligger i solen.

Haha, den missade jag. Märks att man inte hinner läsa alla inlägg.

Då tar vi en annan på temat Madeira då:

Vilka gamla renommerade vinhus ingår i Madeira Wine Company?
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Ingen aning egentligen, men hemsidan säger:

Welsh & Cunha, Henriques & Camara, Blandy's, Leacock's, Miles Madeira Lda, F.F. Ferraz & Cia, T.T da Camara Lomelino, Aguiar Freitas, A Nobrega, Barros Almeida, Bianchi, C V Vasconcelos, F Martins Caldeira, Funchal Wine Company, Luiz Gomes da Conceicão & Filhos, Krohn Brothers, Madeira Victoria, Powder Drury, Royal Madeira, Sociedad Agricola da Madeira, Vinhos Adudarham, Madeira Meneres, Vinhos Donaldson, Shortridge Lawton, J B Spinola och Cossart, Gordon & Co Ltd.

PUST.

Fråga: Vilka burgundiska producenter gör uteslutande gör vin på Grand Cru nivå?
 
SV: Vinquizz

Kan man ana en liten slamkrypare här....

Finns det verkligen någon producent som ENBART gör Grand Cru'er? Till och med DRC deklassificerar ibland.

Mitt svar är alltså INGEN.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Eftersom Håkan inte får tummen ur så utnyttjar jag regelverket och ställer en ny fråga.

Ett välkänt faktum är att i Alsace ligger vinodlingarna på Vosgesernas östsluttningar och dessa berg skyddar också odlingarna från väder och vind. Men vad kallas bergen som utgör underlag och skydd för Côte d'Or?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:

Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Pomerol skrev:
Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:

Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?
Bonnaire
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det här är naturligtvis en kuggfråga.

Eftersom du traskar åt vänster i en minut så måste det innebära att du snurrar runt din egen axel. Du kommer alltså att stå kvar utanför Diebolt-Vallois fast nu klart snurrig i huvudet och det inte bara från champagnen som konsumerades ca en minut tidigare. Det är dock möjligt att det var champagnens inverkan som gjorde att du fick för dig att ställa dig och snurra runt. ;D

Och Morvanbergen är rätt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Pomerol skrev:
Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:

Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?
vad menar du med vineri? där pressen finns eller det andra stället?
 
Toppen