Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Anders, "traskar vänster" var talspråk - låt ingenjören inom dig vila en stund.

Magnum, anledningen till att jag skrev vineri var att de även har sitt kontor/bostad på samma gata, fast på motsats sida. Om du är på kontoret/bostaden ska du således gå ut på gatan, och gå i höger riktning (nu är du med va, Anders?).

Krug88, precis som Diebolt-Vallois ligger Bonnaire i Cramant men inte på den vägbeskrivningen jag gav. Det jag är ute efter är ett betydligt mindre champagnehus. Kanske får jag suga gott på den här frågan länge och kanske vara för nöjd?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Pomerol skrev:
Anders, "traskar vänster" var talspråk - låt ingenjören inom dig vila en stund.

Magnum, anledningen till att jag skrev vineri var att de även har sitt kontor/bostad på samma gata, fast på motsats sida. Om du är på kontoret/bostaden ska du således gå ut på gatan, och gå i höger riktning (nu är du med va, Anders?).

Krug88, precis som Diebolt-Vallois ligger Bonnaire i Cramant men inte på den vägbeskrivningen jag gav. Det jag är ute efter är ett betydligt mindre champagnehus. Kanske får jag suga gott på den här frågan länge och kanske vara för nöjd?
Sugot Feneuil!
Dom har sitt presseri i sonens hus ute på huvudvägen det är också här dom har alla gamla flaskor
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Pomerol skrev:
Anders, "traskar vänster" var talspråk - låt ingenjören inom dig vila en stund.

Ingenjören vilar aldrig! Enda sättet att i alla fall sakta ner honom är med försvarliga mängder alkohol. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
Ingenjören vilar aldrig! Enda sättet att i alla fall sakta ner honom är med försvarliga mängder alkohol. :D
Du verkar vara på G idag Anders kanske du kan ta nästa fråga!
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Sugot Feneuil!
Dom har sitt presseri i sonens hus ute på huvudvägen det är också här dom har alla gamla flaskor
Fan, Bonnaire ligger ju åt höger från vineriet, vänster från kontoret...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

magnum sätts högst upp på svikarlistan. ;)

Jag har klurat ut en ny fråga. Du får syn på en etikett som är märkt "frank & frei". Varifrån kommer vinet och vilken druva ska man gissa flaskan innehåller?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
magnum sätts högst upp på svikarlistan. ;)

Jag har klurat ut en ny fråga. Du får syn på en etikett som är märkt "frank & frei". Varifrån kommer vinet och vilken druva ska man gissa flaskan innehåller?

Tja, Franken känns väl inte som en avlägsen gissning om man ser på namnet.

Sen, vad i helvete odlar man där? Müller-Thurgau und Riesling mit eine splash auf Silvaner?



En liten passus dock, som inte är det minsta vinrelaterad, men ändå ganska rolig om man gillar klassiska filmer.

En par goda vänner satt och såg på filmen "Hjältarna från Telemarken" och var djupt imponerade av detta epos över norsk järnvilja. Då några av de närvarande sedan råkade befinna sig fysiskt på platsen där detta utspelade sig så såg han landskapet, tittade på järnvägen där de stolta norrmännen skidade in med sina bomber och granater, och utbrast därefter: "Herre jävlar, hur kunde Tyskarna missa att de kom och skidade här? Var det Idiotenkopverband som vaktade här eller?

Det tyckte jag var lite roligt...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug vinglar in svaret.

Frank & Frei är en sammanslutning av 17 producenter i Franken och det de pushar för är "den nya stilen" av Müller-Thurgau. De gör dock andra viner också därav min skrivning att man kan anta MT men inte utesluta de andra som Krug räknar upp.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Hupp! Jag hade helt glömt bort detta. Jag skulle ju ha slängt in en ny fråga i fredags.... Men det sket sig uppenbarligen!

Nåväl, bättring och bot utlovas!

Hur många bultar finns det i Ölandsbron?



Bonusfråga: Vad är VCIG, vad står förkortningen för och hur används det?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Hur många bultar finns det i Ölandsbron?



Bonusfråga: Vad är VCIG, vad står förkortningen för och hur används det?

26 998 enligt Vägverket, 7 428 954 enligt NileCity, 64 300 enligt susning.nu. Japp, jag kommer åt Google från min dator. Fan, hur kan jag som hårt arbetande småbarnsfar ha tid till det här?

Vem tar bonusfrågan?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Pomerol skrev:
26 998 enligt Vägverket, 7 428 954 enligt NileCity, 64 300 enligt susning.nu. Japp, jag kommer åt Google från min dator. Fan, hur kan jag som hårt arbetande småbarnsfar ha tid till det här?

Vem tar bonusfrågan?

Man måste ju respektera Killinggänget som den ultimata källan till all kunskap!
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Do continue.

Tackar.

1991 var förutsättningar utmärkta för att göra portvin. De allra flesta firmorna valde att göra vintage port men inte Taylors.

Istället satsade de på Single Quinta från Terra Feita och de Vargellas.

Vän av konspirationsteorier undrar stilla: Varför?
 

Håkan

Medlem
SV: Vinquizz

Taylor hade ett jubileum 1992 och ville till varje pris göra en Vintage det året, därav hoppade man 91an och gjorde Vintage 92 istället. Och eftersom Taylor gjorde så var ju även Fonseca tvugna att göra Vintage 1992 och enbart Single Quinte 1991. Senare har det visat sig att det var ett genidrag då 1992 anses som en bättre årgång äänä 1991. Fast Single Quinta från 1991 är attans bra, likadant med Single Quintas från exempelvis Graham 1992.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Håkan skrev:
Taylor hade ett jubileum 1992 och ville till varje pris göra en Vintage det året, därav hoppade man 91an och gjorde Vintage 92 istället. Och eftersom Taylor gjorde så var ju även Fonseca tvugna att göra Vintage 1992 och enbart Single Quinte 1991. Senare har det visat sig att det var ett genidrag då 1992 anses som en bättre årgång äänä 1991. Fast Single Quinta från 1991 är attans bra, likadant med Single Quintas från exempelvis Graham 1992.

Attans, snyggt jobbat! Jag trodde att jag hade hittat en luring där men tydligen är jag inte ensam om att gilla port. Just Terra Feita -91 fick mig att upptäcka Single Quinta, vilket undert portvin med underbara mognadstoner då den sista flaskan öppnades för ett par år sedan. Det är häftigt att både Terra Feita och Vargellas (precis som andra Single Quinta) utvecklas så mycket fortare än huvudvintage utan att bli brådmogna och klumpiga.

Nåväl, snyggt och snabbt jobbat Håkan. Varsågod att ta nästa...
 

Håkan

Medlem
SV: Vinquizz

Den här gången skall jag hinna före Anders

Jean-Luc Thunevin på Chateau Valandraud var tvungen att nerklassificera en del av skörden 2000 till ett icke årgångsmarkerat bordsvin som han kallade L'Interdit de Valandraud. Varför var han tvungen att göra detta?
 
Toppen